Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Zarys zagadnienia
Krzysztof Szewior
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ASPRA-JR |
Rok wyd.: | 2018 |
Oprawa: | Miękka ze skrzydełka |
Ilość stron: | 384 s. |
Wymiar: | 150x230 mm |
EAN: | 9788375458374 |
ISBN: | 978-83-7545-837-4 |
Data: | 2018-07-27 |
Opis książki:
Szanowny Czytelniku, w książce tej - w niemieckim kontekście - zawarte są pytania i próby odpowiedzi odnoszące się do:
- jakości kształcenia, ewaluacji i akredytacji w szkolnictwie wyższym;
- agencji akredytacyjnych oraz rynku akredytacyjnego w kontekście europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego i procesów globalnych;
- związku między narodowym systemem akredytacji a strukturą państwa i modelem polityki szkolnictwa wyższego;
- ładu akredytacyjnego, celów polityki i praktyki akredytacyjnej w powiązaniu z modelem szkolnictwa wyższego i statusem szkół wyższych;
- zadań, kompetencji i instrumentów działania podmiotów akredytacyjnych;
- zdolności instytucji akredytacyjnych przyczyniania się do rozwoju kultury i systemów zapewniania jakości w szkołach wyższych, a także przyczyniania się do trwałego zapewniania i rozwoju nauczania o "dobrej jakości".
"Jako osiągnięcia badawcze ujęte przez Autora w monografii warto wskazać:
- szczegółową diagnozę procesu akredytacji w systemie szkolnictwa niemieckiego z całą jej złożonością struktury "landowej" i różnorodnością agencji akredytacyjnych;
- przybliżenie w szczegółowej i usystematyzowanej warstwie zasad oceny jakości kształcenia czy też akredytacji w systemie szkolnictwa niemieckiego na poziomie uczelni wyższych;
- znaczące wzbogacenie dorobku naukowego procesu akredytacyjnego, w tym oceny jakości kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego;
- wypełnienie luki w dorobku polskiej myśli akredytacyjnej czy też oceny jakości kształcenia, identyfikacji związku procesów akredytacyjnych w szkolnictwie wyższym z dyscypliną nauki o polityce publicznej, która to dyscyplina w zakresie polityki naukowej i kształcenia w Polsce ma również dorobek początkujący;
- otwarcie wielu pól badawczych przede wszystkim w analizach porównawczych systemu akredytacji w uczelniach niemieckich z państwami europejskimi czy też unijnym ogólnym modelem ewaluacyjnym jakości kształcenia;
- otworzenie dla praktyki akredytacyjnej wielu możliwości kreatywnego modelowania procedur dla pożytku publicznego".
prof. zw. dr hab. Danuta Strahl, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Książka "Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Zarys zagadnienia" - Krzysztof Szewior - oprawa Miękka ze skrzydełka - Wydawnictwo ASPRA-JR. Książka posiada 384 stron i została wydana w 2018 r.