After Year Zero. Geographies of Collaboration
Annett Busch, Anselm Franke
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie |
Rok wyd.: | 2020 |
Oprawa: | Brak |
Ilość stron: | 246 s. |
EAN: | 9788364177255 |
ISBN: | 978-83-6417-725-5 |
Data: | 2020-11-07 |
Opis książki:
Książka dopowiadająca wątki wystawy After Year Zero, przygotowanej przez Annett Busch i Anselma Franke w 2013 roku w berlińskim Haus der Kulturen der Welt, a w 2015 rozbudowanej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej temat to relacje między powojenną, wyzwalającą się z kolonializmu Afryką a Zachodem.
Tytułowy "rok zero" to rok 1955 i zorganizowana w indonezyjskim Bandungu Konferencja solidarności Azji i Afryki oraz początki Ruchu Państw Niezaangażowanych, ale "latami zerowymi" w tej opowieści są także rok zakończenia drugiej wojny, czy kolejne daty wyznaczające koniec kolonialnych zależności afrykańskich państw. Innym symbolem zestawiającym historię "pierwszego" i "Trzeciego Świata" jest "kurtyna" - znana nam dobrze żelazna i ta "kolorowa", jak określano głęboki podział między światem ludzi białych i kolorowych. "Rok zero" to także utopia "nowego początku", odcięcia przeszłości - co nigdy się nie udaje, a już zwłaszcza wtedy, gdy ta przeszłość jest tragiczna i naznaczona przemocą. "Przeszłość zawsze zostawia ślad" - mówi Annett Busch. "Interesowało nas napięcie między ambitnym planem budowania wszystkiego od nowa a potrzebą współpracy, między starymi i nowymi sojuszami zawiązywanymi po obu stronach kolorowej kurtyny."
Dla twórców wystawy i redaktorów książki jednym z kluczy do opowieści o powojennej Afryce i o jej zmieniającej się tożsamości są artystyczne i kulturalne czasopisma, które tę tożsamość budowały. Dla francuskojęzycznej Afryki były to założony w 1947 roku w Paryżu kwartalnik "Présence Africaine", kluczowy dla panafrykanizmu oraz idei Négritude (pisali tu m.in. Aimé Césaire, Léopold Sédar Senghor, Albert Camus, Jean-Paul Sartre i Michel Leiris) czy marokańskie pismo "Souffles", wydawane w Rabacie po francusku i arabsku (1966-1972), od początku lat 70. bardzo zaangażowane w sprawę palestyńską. Z kolei założony w 1957 "Black Orpheus" był pierwszym anglojęzycznym afrykańskim pismem literackim, kluczowym dla kultury Nigerii (jeden z jego autorów to późniejszy noblista Wole Soyinka).
Jeszcze inny przykład to międzynarodowe lewicowe pismo "Tricontinental", założone na Kubie w 1966 roku czy ważny dla afrykańskiej diaspory magazyn "Transition", powstały w Ugandzie w 1961 roku, a 30 lat później reaktywowany w USA. Pismom tym teksty w książce poświęcają Denis Ekpo, Lotte Arndt, Clare Davies, Nida Ghouse i Bongani Madondo, który pisze także o muzyce popularnej. Afrykański jazz to temat autorów z RPA, Maxa Annasa i Gary ego Minkleya, o "czarnej elegancji" i latach 80. w muzyce pisze natomiast krytyk i filmowiec z Zimbabwe, Charles Tonderai Mudede. Poeta, znawca jazzu i Black Radical Tradition, Fred Moten, tłumaczy, że historia się nie powtarza - ale się rymuje. Poza esejami (wraz z "programowym" tekstem Anselma Franke i wychodzącym od senegalskiego filmu esejem Annett Busch), książka zawiera także krótkie prezentacje 19 artystów i grup artystycznych, wśród których są John Akomfrah, Kader Attia, Jihan El-Tahri, Kiluanji Kia Henda, Daniel Kojo Schrade czy Otolith Group (Kodwo Eschun i Anjalika Sagar).
Książka "After Year Zero. Geographies of Collaboration" - Annett Busch, Anselm Franke - oprawa Brak - Wydawnictwo Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Książka posiada 246 stron i została wydana w 2020 r. Cena 48.66 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.