pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Aesthetica perennis?

Autor książki:

Leszek Sosnowski

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 308 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323314622
ISBN: 83-233-1462-4
Data:2001-01-13
Cena wydawcy: 24.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Określenie philosophia perennis wyraża przekonanie, że istnieje jedna i ciągła tradycja myślenia filozoficznego, obecna w systemach często uznanych za przeciwstawne. Książka nawiązuje do tego określenia, z tym że refleksja nad tradycją i współczesnością dotyczy przede wszystkim estetyki. Pytajnik w tytule wyraża prowokację, a nie wątpienie. Autorzy obecni w książce, reprezentujący różne ośrodki naukowe w Polsce oraz różne metody badawcze, podejmują tu pytanie o aktualność estetyki, które w istocie jest pytaniem o racje jej istnienia. W czterech częściach, wydzielonych według kryterium problemowego, rozważane są tradycyjne problemy i pojęcia estetyczne w sytuacji postmodernistycznego przełomu kultury, oznaczającego unifikację myślenia oraz unifikację potrzeb

Książka "Aesthetica perennis?" - Leszek Sosnowski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

I. Od inspiracji do produkcji – autentyczna twórczość a przemysł kulturalny
O niektórych aspektach muzyki końca XX wieku
Moda i sztuka
Forma architektoniczna jako komunikat autorski. Percepcja formy architektonicznej
Nie trzeba być artystą, by tworzyć sztukę
Artystyczna mistyfikacja (Dwa Rubensy po obiedzie, czyli o sztuce fałszerzy)
Antropologia epoki mediów

II. Egalitaryzm kultury a atrofia wartości – od sztuki nowszej do najnowszej
Estetyka mediów – estetyką szoku
Atrofia wartości hierofanicznych? Ponowoczesny Martin Scorcese, czyli przypadek „Ostatniego kuszenia Chrystusa” (1988)
Estetyczny apejron. Między egalitaryzmem „wartości wszelkich” a elitaryzmem „wartości wybranych”
Kategoria estetyzacji we współczesnym myśleniu
Komentarze do czterech tez kompensacyjnych Odo Marquarda
Szokujący artysta czy zszokowany odbiorca?

III. Podmiot versus przedmiot – stare podziały nowe problemy
Estetyka a zagadnienie obiektywizmu
Piękno według Kena Wibera
Constans i warianty. Metaestetyka dzisiaj
Pytania o estetykę obrazu cyfrowego
Istnienie i milczenie
Zerwanie i ciągłość. Ontologiczna pozycja podmiotu i przedmiotu w koncepcji fenomenologicznej i psychoanalitycznej
Między prawda a fałszem
Sens, sensacja czy common sense nowej sztuki? Komu potrzebna jest dziś reinterpretacja pojęcia sensów sztuki?

IV. Paradoksy teraźniejszości: tajemnica tradycji – jawność nowości
„Jest tylko teraźniejszość i właśnie jej nie ma ...”. O czasowym wymiarze egzystencji ludzkiej w „Niewolnicy miłości” Nikity Michałkowa
Tajemnica tradycji – jawność nowości (Na przykładach z historii malarstwa europejskiego)
Pure War – czyli Virilio contra Lotringer
Dialektyka tajemnicy tradycji I jawności nowości w architekturze XX w. Obecność przeszłości w architekturze modernistycznej i neomodernistycznej
Diagram „Wuji” i estetyka znaku pustki