Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 308 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323314622 |
ISBN: | 83-233-1462-4 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Określenie philosophia perennis wyraża przekonanie, że istnieje jedna i ciągła tradycja myślenia filozoficznego, obecna w systemach często uznanych za przeciwstawne. Książka nawiązuje do tego określenia, z tym że refleksja nad tradycją i współczesnością dotyczy przede wszystkim estetyki. Pytajnik w tytule wyraża prowokację, a nie wątpienie. Autorzy obecni w książce, reprezentujący różne ośrodki naukowe w Polsce oraz różne metody badawcze, podejmują tu pytanie o aktualność estetyki, które w istocie jest pytaniem o racje jej istnienia. W czterech częściach, wydzielonych według kryterium problemowego, rozważane są tradycyjne problemy i pojęcia estetyczne w sytuacji postmodernistycznego przełomu kultury, oznaczającego unifikację myślenia oraz unifikację potrzeb
Książka "Aesthetica perennis?" - Leszek Sosnowski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
O niektórych aspektach muzyki końca XX wieku
Moda i sztuka
Forma architektoniczna jako komunikat autorski. Percepcja formy architektonicznej
Nie trzeba być artystą, by tworzyć sztukę
Artystyczna mistyfikacja (Dwa Rubensy po obiedzie, czyli o sztuce fałszerzy)
Antropologia epoki mediów
II. Egalitaryzm kultury a atrofia wartości – od sztuki nowszej do najnowszej
Estetyka mediów – estetyką szoku
Atrofia wartości hierofanicznych? Ponowoczesny Martin Scorcese, czyli przypadek „Ostatniego kuszenia Chrystusa” (1988)
Estetyczny apejron. Między egalitaryzmem „wartości wszelkich” a elitaryzmem „wartości wybranych”
Kategoria estetyzacji we współczesnym myśleniu
Komentarze do czterech tez kompensacyjnych Odo Marquarda
Szokujący artysta czy zszokowany odbiorca?
III. Podmiot versus przedmiot – stare podziały nowe problemy
Estetyka a zagadnienie obiektywizmu
Piękno według Kena Wibera
Constans i warianty. Metaestetyka dzisiaj
Pytania o estetykę obrazu cyfrowego
Istnienie i milczenie
Zerwanie i ciągłość. Ontologiczna pozycja podmiotu i przedmiotu w koncepcji fenomenologicznej i psychoanalitycznej
Między prawda a fałszem
Sens, sensacja czy common sense nowej sztuki? Komu potrzebna jest dziś reinterpretacja pojęcia sensów sztuki?
IV. Paradoksy teraźniejszości: tajemnica tradycji – jawność nowości
„Jest tylko teraźniejszość i właśnie jej nie ma ...”. O czasowym wymiarze egzystencji ludzkiej w „Niewolnicy miłości” Nikity Michałkowa
Tajemnica tradycji – jawność nowości (Na przykładach z historii malarstwa europejskiego)
Pure War – czyli Virilio contra Lotringer
Dialektyka tajemnicy tradycji I jawności nowości w architekturze XX w. Obecność przeszłości w architekturze modernistycznej i neomodernistycznej
Diagram „Wuji” i estetyka znaku pustki