pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Zrównoważona konsumpcja w polskich gospodarstwach domowych – postawy, zachowania, determinanty

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 270 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378756781
Data: 2025-02-06
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

W monografii autorzy podejmują istotny, choć mało rozpoznany temat we współczesnej gospodarce i nauce, jakim jest zrównoważona konsumpcja w gospodarstwach domowych. Rozważania oscylują wokół czterech głównych obszarów: przestrzennego, poświęconego poszukiwaniom rozwiązań możliwych implementacji koncepcji zrównoważonej konsumpcji w układzie międzynarodowym i makroekonomicznym; organizacyjnego, podejmującego rozważania nad wsparciem biznesu w procesie implementacji koncepcji zrównoważonej konsumpcji w gospodarstwach domowych; podmiotowego, w którym zwrócono uwagę na konieczność równowagi wydatków na konsumpcję, poczynienia oszczędności i przyjęcia prośrodowiskowej aksjologii w omawianych podmiotach; przedmiotowego, odnoszącego się do skali i form konsumpcji w gospodarstwach domowych.

E-book „Zrównoważona konsumpcja w polskich gospodarstwach domowych – postawy, zachowania, determinanty” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Spis treści:

Wstęp 9

Rozdział 1
Zrównoważona konsumpcja jako element zrównoważonego rozwoju gospodarczego (Jolanta Zrałek) 13
1.1. Współczesny kryzys zrównoważenia 13
1.2. Powstanie i rozwój koncepcji zrównoważonego rozwoju gospodarczego 15
1.3. Istota zrównoważonej konsumpcji 22
Bibliografia 28

Rozdział 2
Zrównoważenie konsumpcji w układzie międzynarodowym (Agata Małysa-Kaleta) 34
2.1. Istota i znaczenie zrównoważenia konsumpcji w układzie przestrzennym 34
2.2. Istota, uwarunkowania i znaczenie konwergencji w procesach zrównoważenia konsumpcji 36
2.3. Konwergencja struktury konsumpcji jako przedmiot badań 41
2.4. Międzynarodowe porównania konsumpcji w krajach Unii Europejskiej – ocena zrównoważenia konsumpcji z uwzględnieniem wybranych aspektów 45
Bibliografia 64

Rozdział 3
Zrównoważenie konsumpcji w ujęciu makroekonomicznym (Urszula Grzega) 66
3.1. Metodyka pomiaru konsumpcji zrównoważonej – perspektywa makroekonomiczna 67
3.2. Wskaźniki rozwoju zrównoważonego Unii Europejskiej – ogólne wytyczne 70
3.3. Wskaźniki UE w obszarze odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji 72
3.4. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju Polski 84
Bibliografia 94

Rozdział 4
Koncepcja zrównoważonej produkcji jako determinanta rozwoju konsumpcji zrównoważonej (Justyna Matysiewicz) 97
4.1. Koncepcja produkcji zrównoważonej 97
4.2. Projektowanie na rzecz zrównoważonej produkcji i koncepcje je wspierające 101
4.3. Wybrane koncepcje pomiaru zrównoważonej produkcji 103
4.4. Zrównoważona produkcja a propozycja wartości dla klienta 105
4.5. Zrównoważona produkcja w świetle badań empirycznych 107
Bibliografia 117

Rozdział 5
Zrównoważone zachowania konsumentów w sferze spożycia i ich racjonalność (Ewa Kieżel) 121
5.1. Zrównoważona konsumpcja a racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów w sferze spożycia żywności 122
5.2. Kryteria ocen racjonalności zachowań konsumentów w sferze spożycia żywności w kontekście zrównoważonej konsumpcji 126
5.3. Zachowania konsumentów w sferze spożycia żywności i ocena ich racjonalności 128
Bibliografia 144

Rozdział 6
Wykorzystanie usług cyfrowych a zrównoważona konsumpcja (Izabela Sowa) 146
6.1. Zrównoważony rozwój a cyfryzacja usług publicznych 146
6.2. Zachowania konsumentów usług cyfrowych 148
6.3. Determinanty i bariery wykorzystywania cyfrowych usług publicznych 158
Bibliografia 167

Rozdział 7
Wirtualizacja zachowań konsumentów a zrównoważona konsumpcja (Marta Grybś-Kabocik) 168
7.1. Wirtualizacja zachowań konsumentów – istota i charakterystyka 168
7.2. Wpływ wirtualizacji na poziom zrównoważonej konsumpcji 170
7.3. Społeczności wokół idei zrównoważonej konsumpcji w mediach społecznościowych 175
Bibliografia 178

Rozdział 8
Koncepcja silnego zrównoważenia – konsekwencje dla konsumpcji oraz zachowań konsumentów (Jolanta Zrałek) 179
8.1. Słabe i silne zrównoważenie − istota podejść 180
8.2. Efekty odbicia jako przesłanka silnego podejścia w zrównoważonej konsumpcji 183
8.3. Zachowania polskich konsumentów w kontekście silnego zrównoważenia – wyniki badań pierwotnych 184
Bibliografia 201

Rozdział 9
Postawy konsumentów wobec koncepcji zrównoważonej konsumpcji (Sławomir Smyczek) 204
9.1. Istota postaw konsumentów wobec koncepcji zrównoważonej konsumpcji 204
9.2. Charakterystyka postaw konsumentów wobec koncepcji zrównoważonej konsumpcji 207
9.3. Charakterystyka trójczynnikowego modelu postaw konsumentów wobec koncepcji zrównoważonej konsumpcji 212
Bibliografia 220

Rozdział 10
Luka między postawami a zachowaniami konsumentów i jej konsekwencje dla upowszechnienia zrównoważonej konsumpcji (Aleksandra Burgiel) 222
10.1. Niezgodność między postawami i intencjami a zachowaniami konsumentów 223
10.2. Zrównoważone zachowania a postawy i przekonania polskich konsumentów – wyniki badań pierwotnych 228
10.3. Konsekwencje istnienia luki i rekomendacje dotyczące jej domykania 242
Bibliografia 246

Podsumowanie 249

Załączniki
1. Aneks metodyczny badań własnych nad zrównoważoną konsumpcją w polskich gospodarstwach domowych 255
2. Kwestionariusz ankiety wykorzystany w badaniach własnych 257

Informacja o autorach 267