Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wolters Kluwer business |
Format: | |
Ilość stron: | 184 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788326408014 |
Data: | 2025-01-10 |
34.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Książka Zarządzanie szkołą XXI wieku. Perspektywa menedżerska prezentuje tezę o upodabnianiu się roli dyrektora szkoły publicznej do roli menedżerskiej realizowanej w organizacjach gospodarczych. Zmiany w polskiej gospodarce, wynikające przede wszystkim z transformacji ustrojowej i integracji Polski z Unią Europejską wymagają nowego spojrzenia na zarządzanie placówką oświatową. Opracowanie kompleksowo przedstawia rolę i zadania dyrektora w zarządzaniu szkołą, zwłaszcza publiczną, w zmieniającej się rzeczywistości społecznej XXI wieku Z przeprowadzonej analizy wynika, że proces menedżeryzacji kadry kierowniczej oświaty będzie się pogłębiał.Publikacja jest nieocenionym wsparciem dla osób zarządzających szkołami. Może stanowić podręcznik do nauczania przedmiotu Organizacja i Zarządzanie Oświatą, bez względu na kierunek studiów. Oraz innych przedmiotów, które w swych programach podejmują problemy pracy dyrektora szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem podyplomowych studiów poświęconych zarządzaniu oświatą. Przydatne informacje znajdą w niej wszystkie osoby zainteresowane procesem oraz szkołą.
E-book „Zarządzanie szkołą XXI wieku. Perspektywa menedżerska” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 34.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wprowadzenie str. 7
Rozdział 1. Miejsce szkoły w procesie zarządzania str. 13
1.1. Funkcjonowanie szkoły jako organizacji publicznej str. 13
1.2. Relacje dyrektor - środowisko w zarządzaniu szkołą publiczną str. 23
1.3. Usytuowanie dyrektora w strukturze szkoły - jego zadania i obowiązki str. 31
Rozdział 2. Kształtowanie się menedżeryzmu oświatowego w Polsce str. 37
2.1. Podstawowe koncepcje w zarządzaniu oświatą - ich istota i oddziaływanie na pracę dyrektora szkoły str. 37
2.2. Zmiany w sferze edukacji a rozwój menedżeryzmu oświatowego str. 46
2.3. Wpływ menedżeryzmu oświatowego na rolę dyrektora w zarządzaniu szkołą publiczną str. 55
Rozdział 3. Kompetencje menedżera oświaty w świetle praktyki zarządzania szkołą str. 63
3.1. Kompetencje jako podstawowa kategoria opisu roli kierowniczej str. 63
3.2. Charakterystyka i zakres kompetencji dyrektora szkoły str. 66
3.2.1. Wiedza str. 67
3.2.2. Doświadczenie zawodowe str. 73
3.2.3. Cechy osobowościowe str. 77
3.2.4. Umiejętności str. 86
3.3. Zarządzanie kompetencjami w szkole oraz praktyczne możliwości ich zastosowania str. 96
Rozdział 4. Funkcje zarządzania menedżera oświaty - teoretyczne i praktyczne aspekty ich realizacji str. 102
4.1. Funkcje kierownicze - istota i ich znaczenie w pracy dyrektora szkoły str. 102
4.2. Rodzaje funkcji dyrektora szkoły str. 106
4.3. Stanowisko dyrektora szkoły w kontekście realizacji funkcji zarządzania str. 108
4.3.1. Planowanie str. 108
4.3.2. Organizowanie str. 119
4.3.2.1. Organizacja czasu pracy str. 120
4.3.2.2. Struktura organizacyjna szkoły str. 127
4.3.3. Motywowanie str. 134
4.3.4. Kontrolowanie str. 140
4.3.4.1. Dyrektor jako podmiot kontrolujący str. 141
4.3.4.2. Dyrektor jako podmiot kontrolowany str. 144
Rozdział 5. Kierunki zmian w zarządzaniu szkołą str. 148
5.1. Wyzwania dla menedżera oświaty w świetle współczesnych koncepcji zarządzania - wytyczne dla dyrektorów szkół str. 148
5.2. Zalecenia dotyczące działań wspierających adaptację menedżera oświaty w warunkach zmian str. 161
Zakończenie str. 167
Bibliografia str. 171
Spis ilustracji str. 180
Spis tabel str. 181
Spis wykresów str. 182
Rozdział 1. Miejsce szkoły w procesie zarządzania str. 13
1.1. Funkcjonowanie szkoły jako organizacji publicznej str. 13
1.2. Relacje dyrektor - środowisko w zarządzaniu szkołą publiczną str. 23
1.3. Usytuowanie dyrektora w strukturze szkoły - jego zadania i obowiązki str. 31
Rozdział 2. Kształtowanie się menedżeryzmu oświatowego w Polsce str. 37
2.1. Podstawowe koncepcje w zarządzaniu oświatą - ich istota i oddziaływanie na pracę dyrektora szkoły str. 37
2.2. Zmiany w sferze edukacji a rozwój menedżeryzmu oświatowego str. 46
2.3. Wpływ menedżeryzmu oświatowego na rolę dyrektora w zarządzaniu szkołą publiczną str. 55
Rozdział 3. Kompetencje menedżera oświaty w świetle praktyki zarządzania szkołą str. 63
3.1. Kompetencje jako podstawowa kategoria opisu roli kierowniczej str. 63
3.2. Charakterystyka i zakres kompetencji dyrektora szkoły str. 66
3.2.1. Wiedza str. 67
3.2.2. Doświadczenie zawodowe str. 73
3.2.3. Cechy osobowościowe str. 77
3.2.4. Umiejętności str. 86
3.3. Zarządzanie kompetencjami w szkole oraz praktyczne możliwości ich zastosowania str. 96
Rozdział 4. Funkcje zarządzania menedżera oświaty - teoretyczne i praktyczne aspekty ich realizacji str. 102
4.1. Funkcje kierownicze - istota i ich znaczenie w pracy dyrektora szkoły str. 102
4.2. Rodzaje funkcji dyrektora szkoły str. 106
4.3. Stanowisko dyrektora szkoły w kontekście realizacji funkcji zarządzania str. 108
4.3.1. Planowanie str. 108
4.3.2. Organizowanie str. 119
4.3.2.1. Organizacja czasu pracy str. 120
4.3.2.2. Struktura organizacyjna szkoły str. 127
4.3.3. Motywowanie str. 134
4.3.4. Kontrolowanie str. 140
4.3.4.1. Dyrektor jako podmiot kontrolujący str. 141
4.3.4.2. Dyrektor jako podmiot kontrolowany str. 144
Rozdział 5. Kierunki zmian w zarządzaniu szkołą str. 148
5.1. Wyzwania dla menedżera oświaty w świetle współczesnych koncepcji zarządzania - wytyczne dla dyrektorów szkół str. 148
5.2. Zalecenia dotyczące działań wspierających adaptację menedżera oświaty w warunkach zmian str. 161
Zakończenie str. 167
Bibliografia str. 171
Spis ilustracji str. 180
Spis tabel str. 181
Spis wykresów str. 182