pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Zarządzanie procesami cyfryzacji uczelni. Pomiędzy entuzjazmem a technostresem

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: epub, mobi
Ilość stron: 220 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301240233
Data: 2025-02-04
89.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

To fascynująca książka pokazująca, jak można dzisiaj myśleć o instytucjach szkolnictwa wyższego w nowym kontekście technologicznej rewolucji – radykalnie zmieniającej podstawy funkcjonowania. Autorzy pokazują, jak głębokiej i wielopłaszczyznowej transformacji podlegają dzisiaj tradycyjne instytucje szkolnictwa wyższego analizując narzędzia cyfrowe wdrażane na polskich uczelniach. Jednocześnie analizują stan badań w zakresie modelu uczelni cyfrowej i są ich uczestnikiem; piszą o wyzwaniach i ryzykach towarzyszących wdrażaniu cyfrowych narzędzi i o korzyściach płynących z ich zastosowania. Studia przypadku pokazane w czterech instytucjach pokazują ciągle jeszcze szerzej nieodkryty potencjał tkwiący w zaawansowanych innowacjach technologicznych cyfrowej rewolucji, przyspieszającej od czasu pandemii COVID-19.

Publikacja ma charakter pionierski i stanowi pierwszą, niezwykle udaną próbę podsumowania zmian na uczelniach, których siłę napędową stanowi cyfryzacja. Świetna lektura i wizjonerska perspektywa w spojrzeniu na przyszłość szkolnictwa wyższego – książka będzie stanowić inspirację dla teoretyków i praktyków zmian w najbliższych latach. Doskonale zorganizowany materiał i przystępna forma to gwarancja sukcesu czytelniczego.

prof. dr hab. Marek Kwiek,
dyrektor Centrum Studiów Zaawansowanych w Naukach Społecznych i Humanistycznych UAM w Poznaniu

E-book „Zarządzanie procesami cyfryzacji uczelni. Pomiędzy entuzjazmem a technostresem” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 89.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 7

1. Transformacja cyfrowa instytucji szkolnictwa wyższego 15
1.1. Transformacja cyfrowa życia zawodowego i społecznego 15
1.2. Transformacja cyfrowa uczelni 18
1.3. Transformacja cyfrowa w procesach dydaktycznych 23
1.4. Transformacja cyfrowa procesów naukowych i badawczych 27
1.5. Transformacja cyfrowa procesów administracyjnych 30

2. Strategie i polityki publiczne w zarządzaniu uczelniami z perspektywy transformacji cyfrowej 33
2.1. Strategie uczelni z perspektywy transformacji cyfrowej 33
2.2. Polityki publiczne w cyfryzacji uczelni 36
2.3. Strumienie misji uczelni w transformacji cyfrowej 38
2.4. Plany strategiczne w uczelni 41
2.5. Zarządzanie innowacjami w strategiach cyfrowych uczelni 45
2.6. Rola partnerstw publiczno-prywatnych w cyfryzacji uczelni 46
2.7. Polityki bezpieczeństwa danych w cyfrowych ekosystemach akademickich 47
2.8. Ewaluacja i monitorowanie strategii cyfryzacji uczelni 49
2.9. Ramy regulacyjne dla cyfrowych innowacji w szkolnictwie wyższym 51
2.10. Strategie fi nansowania transformacji cyfrowej uczelni 52
2.11. Cyfrowa inkluzja i polityki przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu 54

3. Władza i struktury organizacyjne uczelni w transformacji cyfrowej 57
3.1. Władza i zarządzanie uczelnią 57
3.2. Struktury organizacyjne uczelni w erze cyfrowej 59
3.3. Modele zarządzania i ich ewolucja w kierunku uczelni cyfrowej 62
3.4. Restrukturyzacja, reorganizacja i reinżynieria w uczelniach 64
3.5. Partycypacja i decentralizacja w strukturach uczelni 68
3.6. Międzynarodowe zróżnicowanie struktur organizacyjnych uczelni 71
3.7. Adaptacja tradycyjnych struktur akademickich do wymogów cyfrowej transformacji 72

4. Kultura organizacyjna i komunikacja 75
4.1. Kulturowe uwarunkowania cyfryzacji uczelni 75
4.2. Rola kultury organizacyjnej w cyfrowej uczelni 77
4.3. Modele i typologie kultury organizacyjnej 79
4.4. Kształtowanie kultury organizacyjnej w cyfrowej uczelni 87
4.5. Komunikacja w cyfrowym ekosystemie uczelni 88
4.6. Zróżnicowanie kulturowe a adaptacja cyfrowa w uczelniach 90
4.7. Wpływ kontekstu kulturowego na cyfryzację uczelni 92
4.8. Cyfrowa tożsamość uczelni a komunikacja z otoczeniem społecznym 94
4.9. Adaptacja tradycyjnych form komunikacji do cyfrowych narzędzi 95
4.10. Wpływ cyfrowych technologii na partycypację pracowników i studentów 97
4.11. Etyka komunikacji w cyfrowym środowisku akademickim 99

5. Przywództwo cyfrowe w zarządzaniu uczelniami 101
5.1. Istota przywództwa cyfrowego 101
5.2. Teorie przywództwa w kontekście transformacji cyfrowej uczelni 104
5.3. Przywództwo akademickie w zarządzaniu kapitałem ludzkim 110

6. Metodyka badań cyfrowych wdrożeń w uczelniach 123
6.1. Problem badawczy i cele badań 123
6.2. Metodologia badawcza i zbieranie danych 126
6.2.1. Kwestie etyczne 129
6.2.2. Wybór przypadków do badania i ich charakterystyka 130
6.2.3. Analiza i interpretacja wyników 131
6.3. Dobre praktyki cyfryzacji polskich uczelni – studia przypadków 132
6.3.1. Przypadek 1: Transformacja nauki UJ 132
6.3.2. Przypadek 2: E-dokumentacja EOD PK 137
6.3.3. Przypadek 3: Wspieranie uczelnianej analityki i motywowanie pracowników nauki Uniwersytetu SWPS 142
6.3.4. Przypadek 4: Learning Management System i analityka dydaktyczna Akademii WSB 146
6.4. Wnioski z badań 150
6.4.1. Ramowy model cyfryzacji uczelni 152
6.4.2. Model wdrażania systemów i narzędzi cyfrowych w uczelniach 157
6.4.3. Aktorzy i interesariusze modelu oraz ich zadania w procesie cyfrowych wdrożeń 159
6.4.4. Zadania w trakcie realizacji cyfrowych wdrożeń 161
6.5. Dotychczasowe ograniczenia i kierunki przyszłych badań 166

Podsumowanie 175
Bibliografia 177
Załącznik 213