pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Format: pdf
Ilość stron: 196 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380301368
Data: 2025-02-04
Cena wydawcy: 29.40 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

W walce konkurencyjnej na współczesnych rynkach globalnych efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z głównych źródeł przewagi konkurencyjnej firm. Stała się ona obszarem badań na początku lat 80. XX wieku i od tego czasu pozostaje nieprzerwanie przedmiotem gruntownych analiz na gruncie zarówno ekonomii, jak i nauk o zarządzaniu. Przyjęcie we współczesnym biznesie perspektywy przeniesienia konkurencji z poziomu firm na płaszczyznę rywalizacji łańcuchów dostaw sprawia, że to właśnie zarządzanie łańcuchem dostaw jest uważane za jedno z podstawowych źródeł przewagi konkurencyjnej w XXI wieku, szczególnie w przypadku przedsiębiorstw funkcjonujących w globalnej przestrzeni gospodarczej. Liderami biznesu stają się firmy, które stosują zaawansowane działania planistyczne w celu opracowania strategii łańcucha dostaw zorientowanej na umiejętność wychodzenia naprzeciw zmianom w popycie i oczekiwaniach klienta, redukcję kosztów, zapewnienie pełnej przejrzystości w łańcuchu oraz radzenie sobie z ryzykiem zewnętrznym, coraz częściej przybierającym formę zagrożeń kryzysowych o charakterze ogólnoświatowym.

Choć wszystkie prezentowane tu rozdziały nawiązują do tytułu publikacji, to podejście ich Autorów różni się jednak znacząco w odniesieniu nie tylko do interpretacji oraz identyfikacji samych źródeł przewagi konkurencyjnej, lecz także podjętych prób wpisania ich w ramy zarządzania współczesnymi łańcuchami dostaw. Wynika to m.in. z odmiennego podejścia do analizowanych zagadnień wśród instytucji, które reprezentują Autorzy, specyfiki prowadzonych przez nich badań czy też indywidualnego sposobu postrzegania wskazanej problematyki.

E-book „Zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej” - Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Spis treści:

Przedmowa




Krzysztof Rutkowski

Rozdział 1. Rola przełomowych technologii w budowaniu przewagi konkurencyjnej łańcuchów dostaw w XXI wieku

Wstęp

1.1. Przewaga konkurencyjna a zarządzanie łańcuchem dostaw

1.1.1. Istota przewagi konkurencyjnej

1.1.2. Uwagi krytyczne

1.1.3. Zarządzanie łańcuchem dostaw a przewaga konkurencyjna

1.2. Internet rzeczy, Przemysł 4.0 i SMAC - katalizatory zmian technologicznych w łańcuchu dostaw

1.2.1. Internet rzeczy

1.2.2. Przemysł 4.0

1.2.3. SMAC

1.3. Główne technologie mające kluczowy wpływ na zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku

1.3.1. Analityka Big Data

1.3.2. 3D Printing

1.3.3. Robotyzacja i automatyzacja

1.3.4. Pojazdy autonomiczne (bezzałogowe) i drony

1.3.5. Rozszerzona rzeczywistość

Podsumowanie

Bibliografia




Anna Baraniecka

Rozdział 2. Modele dojrzałości łańcuchów dostaw - charakterystyka i korzyści wynikające z ich zastosowania

Wstęp

2.1. Istota i funkcje modeli dojrzałości łańcuchów dostaw

2.2. Przegląd modeli dojrzałości łańcuchów dostaw

2.3. Korzyści wynikające z zastosowania modeli dojrzałości w praktyce zarządzania łańcuchami dostaw

Podsumowanie

Bibliografia




Blanka Tundys

Rozdział 3. Źródła przewagi konkurencyjnej zielonego łańcucha dostaw - analiza kluczowych czynników

Wstęp

3.1. Cele i pytania badawcze

3.2. Zielony łańcuch dostaw - nowy model biznesu: aspekty teoretyczne

3.3. Kluczowe czynniki i źródła przewagi konkurencyjnej zielonego łańcucha dostaw

3.4. Koncepcyjne ujęcie strategii zielonego łańcucha dostaw w kontekście przewag konkurencyjnych

Podsumowanie

Bibliografia




Wacław Szymanowski

Rozdział 4. Koncepcja przezroczystości jako źródła przewagi konkurencyjnej w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Wstęp

4.1. Uwarunkowania konieczności śledzenia i monitorowania żywności

4.2. Strategia monitorowania i śledzenia żywności z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych

4.2.1. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w kontroli bezpieczeństwa dostaw żywności jako narzędzie wdrażania koncepcji traceability

4.2.2. Zasady organizacji śledzenia łańcuchów i sieci dostaw

4.3. Główni interesariusze Platformy Śledzenia i Monitorowania Żywności

4.3.1. Znaczenie problemu przezroczystości z perspektywy rynku żywności

4.3.2. Interesariusze przezroczystości w łańcuchu żywnościowym

4.3.3. Rola państwa w realizacji interesu publicznego

4.3.4. Konsumenci i społeczeństwo

4.3.5. Rolnicy jako interesariusze w łańcuchu żywnościowym

4.3.6. Producenci żywności jako interesariusze w łańcuchu żywnościowym

4.3.7. Handel jako interesariusz w łańcuchu żywnościowym

4.4. Koncepcja Europejskiej Platformy Śledzenia i Monitorowania Żywności - struktura, wyzwania i oczekiwania

4.4.1. Struktura platformy ze względu na potrzeby informacyjne

4.4.2. Wyzwania i oczekiwania względem platformy monitorowania i śledzenia żywności

4.4.3. Rola informacji w budowaniu zaufania na rynku żywności

4.4.3.1. Wpływ bezpieczeństwa na przezroczystość łańcucha żywnościowego

4.4.3.2. Wpływ jakości na przezroczystość łańcuchów żywnościowych

4.4.3.3. Przeźroczystość a integralność mierzona ocenami środowiskowymi, społecznymi i etycznymi

4.4.4. Informacje odnośnie budowy zaufania oraz technologie tworzące infrastrukturę do śledzenia i monitorowania łańcuchów żywnościowych

4.4.4.1. Technologie informacyjne tworzące infrastrukturę do śledzenia i monitorowania łańcuchów żywnościowych

4.5. Dobre praktyki w zakresie integracji interesariuszy rynku żywnościowego - system RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed)

4.5.1. RASFF jako przykład instytucji monitorowania i kontroli zanieczyszczeń żywności w UE

Podsumowanie

Bibliografia




Barbara Ocicka, Grażyna Wieteska

Rozdział 5. Otwarte innowacje jako źródło wartości w relacjach z dostawcami

Wstęp

5.1. Zarządzanie relacjami z dostawcami a zarządzanie wartością w łańcuchach dostaw

5.2. Otwarte innowacje produktowe i procesowe rozwijane we współpracy z dostawcami

5.3. Charakterystyka próby badawczej

5.4. Wyniki i dyskusja

Podsumowanie

Bibliografia




Piotr Polak

Rozdział 6. Znaczenie relacji partnerskich w zarządzaniu łańcuchem dostaw - zastosowanie koncepcji Vested jako źródło przewagi konkurencyjnej we współczesnym biznesie

Wstęp

6.1. Relacje między ogniwami w łańcuchu dostaw

6.2. Relacje konfrontacyjne w łańcuchu dostaw - analiza krytyczna

6.3. Dziesięć słabych stron podejścia transakcyjnego w relacjach utrzymywanych w ramach łańcucha dostaw

6.4. Znaczenie relacji partnerskich w świetle koncepcji Vested

6.5. Proces wdrażania rozwiązania Gettting to WE w Polsce

Podsumowanie

Bibliografia




Bartosz Woliński

Rozdział 7. Wpływ koncepcji Przemysł 4.0 na konfigurację i zarządzanie łańcuchami dostaw w przyszłości

Wstęp

7.1. Przemysł 4.0

7.2. Fabryka przyszłości

7.3. Perspektywy

Podsumowanie

Bibliografia