
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 123 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788377843376 |
Data: | 2025-04-07 |
31.50
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Publikacja porusza problematykę z zakresu psychologii i pedagogiki zdrowia i ukazuje się w okresie zwiększonego zainteresowania społeczeństwa tą problematyką. Prezentowana w niej analiza zachowań żywieniowych młodzieży ujawnia potrzebę intensyfikacji działań związanych z edukacją żywieniową rozumianą jako forma skutecznej profilaktyki.
E-book „Zachowania żywieniowe młodzieży w perspektywie edukacji zdrowotnej” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 31.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp 7
Rozdział I. Zachowania żywieniowe i ich uwarunkowania 9
1.1. Analiza pojęcia „zachowania żywieniowe” w kontekście zachowań konsumenckich/konsumpcyjnych 9
1.2. Kulturowy aspekt zachowań żywieniowych 11
1.3. Za chowania żywieniowe jako obszar zachowań związanych ze zdrowiem 13
1.4. Problematyka zachowań żywieniowych w kontekście psychologii społecznej 17
1.5. Interdyscyplinarne modele wyjaśniające zachowania żywieniowe 21
Rozdział II. Zachowania żywieniowe młodzieży jako przedmiot badań pedagogicznych 29
2.1. Znaczenie sposobu odżywiania dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży szkolnej 29
2.2. Rodzinne uwarunkowania zachowań żywieniowych 32
2.3. Znaczenie grupy rówieśniczej w kształtowaniu postaw młodzieży wobec odżywiania się 35
2.4. Media a zachowania żywieniowe młodzieży 38
Rozdział III. Socjalizacja wartości i przekonań związanych ze zdrowym odżywianiem – wyzwanie dla edukacji żywieniowej 41
3.1. Zdrowie jako wartość 42
3.2. Wartości a prozdrowotne zachowania żywieniowe 45
3.3. Przekonania zdrowotne związane z odżywianiem 46
3.4. Społeczne uwarunkowania wartości, przekonań zdrowotnych i zachowań żywieniowych 48
Rozdział IV. Metodologiczne podstawy badań 53
4.1. Cel i przedmiot badań 53
4.2. Metoda i techniki badawcze 57
4.3. Sposoby analizy i interpretacji danych 58
4.4. Charakterystyka badanej grupy 59
Rozdział V. Samoocena własnego wyglądu i gotowość do poszerzania wiedzy żywieniowej badanej młodzieży podstawą zmiany sposobu odżywiania 61
5.1. Ocena własnych zachowań żywieniowych młodzieży 61
5.2. Spostrzeganie własnego ciała przez gimnazjalistów i studentów 64
5.3. Działania podejmowane przez młodzież w celu redukcji masy ciała 68
5.4. Poszukiwanie informacji na temat zdrowego odżywiania 69
5.5. Podsumowanie 71
Rozdział VI. Podmiotowe uwarunkowania zachowań żywieniowych młodzieży – wartości osobiste i przekonania na temat zdrowego odżywiania 73
6.1. Miejsce zdrowia w hierarchii wartości badanej młodzieży 73
6.2. P ostrzeganie „wartości zdrowia” w rodzinie i grupie rówieśniczej 79
6.3. Miejsce zdrowia w hierarchii wartości a zachowania żywieniowe badanej młodzieży 81
6.4. Przekonania na temat zależności między odżywianiem się a zdrowiem 85
6.5. Podsumowanie 87
Rozdział VII. Socjokulturowe uwarunkowania zachowań związanych z odżywianiem 89
7.1. Przekonania na temat czynników wpływających na sposób odżywiania 89
7.2. Ocena wpływu wybranych uwarunkowań socjokulturowych na zachowania żywieniowe młodzieży 93
7.3. Podsumowanie 104
Rozdział VIII. Podsumowanie i wnioski 105
Zakończenie. Strategie rozwijania prozdrowotnej edukacji żywieniowej (na różnych etapach Modelu Planowanego Zachowania) 109
Spis rysunków i tabel 113
Literatura 117
Rozdział I. Zachowania żywieniowe i ich uwarunkowania 9
1.1. Analiza pojęcia „zachowania żywieniowe” w kontekście zachowań konsumenckich/konsumpcyjnych 9
1.2. Kulturowy aspekt zachowań żywieniowych 11
1.3. Za chowania żywieniowe jako obszar zachowań związanych ze zdrowiem 13
1.4. Problematyka zachowań żywieniowych w kontekście psychologii społecznej 17
1.5. Interdyscyplinarne modele wyjaśniające zachowania żywieniowe 21
Rozdział II. Zachowania żywieniowe młodzieży jako przedmiot badań pedagogicznych 29
2.1. Znaczenie sposobu odżywiania dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży szkolnej 29
2.2. Rodzinne uwarunkowania zachowań żywieniowych 32
2.3. Znaczenie grupy rówieśniczej w kształtowaniu postaw młodzieży wobec odżywiania się 35
2.4. Media a zachowania żywieniowe młodzieży 38
Rozdział III. Socjalizacja wartości i przekonań związanych ze zdrowym odżywianiem – wyzwanie dla edukacji żywieniowej 41
3.1. Zdrowie jako wartość 42
3.2. Wartości a prozdrowotne zachowania żywieniowe 45
3.3. Przekonania zdrowotne związane z odżywianiem 46
3.4. Społeczne uwarunkowania wartości, przekonań zdrowotnych i zachowań żywieniowych 48
Rozdział IV. Metodologiczne podstawy badań 53
4.1. Cel i przedmiot badań 53
4.2. Metoda i techniki badawcze 57
4.3. Sposoby analizy i interpretacji danych 58
4.4. Charakterystyka badanej grupy 59
Rozdział V. Samoocena własnego wyglądu i gotowość do poszerzania wiedzy żywieniowej badanej młodzieży podstawą zmiany sposobu odżywiania 61
5.1. Ocena własnych zachowań żywieniowych młodzieży 61
5.2. Spostrzeganie własnego ciała przez gimnazjalistów i studentów 64
5.3. Działania podejmowane przez młodzież w celu redukcji masy ciała 68
5.4. Poszukiwanie informacji na temat zdrowego odżywiania 69
5.5. Podsumowanie 71
Rozdział VI. Podmiotowe uwarunkowania zachowań żywieniowych młodzieży – wartości osobiste i przekonania na temat zdrowego odżywiania 73
6.1. Miejsce zdrowia w hierarchii wartości badanej młodzieży 73
6.2. P ostrzeganie „wartości zdrowia” w rodzinie i grupie rówieśniczej 79
6.3. Miejsce zdrowia w hierarchii wartości a zachowania żywieniowe badanej młodzieży 81
6.4. Przekonania na temat zależności między odżywianiem się a zdrowiem 85
6.5. Podsumowanie 87
Rozdział VII. Socjokulturowe uwarunkowania zachowań związanych z odżywianiem 89
7.1. Przekonania na temat czynników wpływających na sposób odżywiania 89
7.2. Ocena wpływu wybranych uwarunkowań socjokulturowych na zachowania żywieniowe młodzieży 93
7.3. Podsumowanie 104
Rozdział VIII. Podsumowanie i wnioski 105
Zakończenie. Strategie rozwijania prozdrowotnej edukacji żywieniowej (na różnych etapach Modelu Planowanego Zachowania) 109
Spis rysunków i tabel 113
Literatura 117