Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe
![Zachowania konsumentów. Globalizacja, - okłakda ebooka](https://staticl.poczytaj.pl/623000/zachowania-konsumentow-globalizacja-nowe-technologie,623530-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | epub, mobi |
Ilość stron: | 282 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301194581 |
Data: | 2025-02-07 |
Opis e-booka:
Pierwsza na rynku kompleksowa publikacja na temat wpływu procesów globalizacyjnych na zachowania konsumentów. Jest wynikiem współpracy naukowców i praktyków z wiodących polskich ośrodków naukowych: Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Akademii Leona Koźmińskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Uniwersytetu Łódzkiego, a także Uniwersytetu Warszawskiego.Przedmiotem zainteresowań autorów jest konsument, jego decyzje i działanie w warunkach rozwoju nowych technologii, szerokiego dostępu do internetu, kryzysów, a także ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Głębokiej analizie poddane zostały najnowsze tendencje w zachowaniach konsumentów pod wpływem zmieniającego się otoczenia oraz zachodzących w nich procesów.
W książce zaprezentowano zmiany, jakie zachodzą w konsumentach podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Modyfikacje te są spowodowane zarówno użytkowaniem mediów społecznościowych, usług mobilnych, zmianą w stylu życia, jak i działaniami przedsiębiorstw. Wskazano współczesne problemy oraz przedstawiono specyfikę segmentów konsumentów charakteryzujących rynki rozwinięte.
Monografia stanowi bogate źródło wiedzy dla studentów ekonomii, socjologii, marketingu oraz nauk o zarządzaniu. Adresowana jest również do naukowców, badaczy i praktyków.
Informacja o autorze/ redaktorze:
dr hab. Małgorzata Bartosik - Purgat, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jej zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół kulturowych uwarunkowań biznesu międzynarodowego, zachowań konsumentów na rynku międzynarodowym oraz międzynarodowych strategiach przedsiębiorstw.
E-book „Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe” - Wydawca: Naukowe PWN.
Spis treści:
1. Konsument oraz proces decyzyjny w warunkach globalizacji ( Agata Linkiewicz, Małgorzata Bartosik-Purgat ) 13
1.1. Konsument, zachowanie konsumenta – ujęcie definicyjne 15
1.2. Konsument w świetle zmian w otoczeniu 18
1.3. Zmiany w procesie decyzyjnym konsumenta 21
2. Trendy w zachowaniach konsumentów ( Urszula Grzega, Ewa Kieżel ) 29
2.1. Trendy globalne w otoczeniu konsumenta 31
2.2. Innowacje społeczne w konsumpcji (potrzebą XXI wieku) 36
2.3. Konsumpcjonizm a dekonsumpcja i ekokonsumpcja 41
2.4. Inne trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – wybrane przykłady 47
3. Etnocentryzm i Efekt Kraju Pochodzenia w zachowaniach konsumentów i przedsiębiorstw ( Małgorzata Bartosik-Purgat, Katarzyna Wysocka ) 53
3.1. Postawy etnocentryczne w zachowaniach konsumentów 55
3.2. Efekt Kraju Pochodzenia a zachowania konsumentów 62
3.3. Czynniki określające kraj pochodzenia produktów 65
3.4. Identyfikacja pochodzenia produktu w działaniach marketingowych przedsiębiorstw 68
3.4.1. Identyfikacja kraju pochodzenia w strategii produktu – marka, opakowanie 69
3.4.1.1. Korzystne/niekorzystne dopasowanie – marka 69
3.4.1.2. Korzystne/niekorzystne dopasowanie – opakowanie 73
3.4.2. Identyfikacja kraju pochodzenia w strategii promocji – kampanie reklamowe 74
3.5. Efekt Kraju Pochodzenia Marki efektem hybrydyzacji produktowej 76
4. Wiedza o konsumentach z perspektywy ekonomii behawioralnej ( Henryk Mruk, Agnieszka Jankowiak-Kaczmarek ) 79
4.1. Zmiany w otoczeniu i metodyce badań 81
4.2. Racjonalne a emocjonalne przesłanki zachowań 85
4.3. Wiedza o procesach decyzyjnych konsumenta 88
4.4. Emocjonalne przesłanki wyborów konsumenta 91
4.5. Nowa wiedza wsparciem dla wspólnego dobra 94
5. E-commerce a zachowania konsumentów ( Bogdan Gregor, Beata Gotwald-Feja, Anna Łaszkiewicz ) 99
5.1. Rozwój e-commerce w Polsce i na świecie na tle ekspansji internetu 102
5.2. E-konsument – jego profil i zachowania rynkowe 108
5.3. Od e-commerce do mobile i social commerce 116
5.4. Omnicommerce – odpowiedź na nowy profil konsumenta hybrydowego 119
6. Media społecznościowe w zachowaniach konsumentów ( Marcin Awdziej, Jolanta Tkaczyk ) 127
6.1. Istota i rodzaje mediów społecznościowych 129
6.2. Uwarunkowania korzystania z mediów społecznościowych przez konsumentów 132
6.3. Motywacje do korzystania z mediów społecznościowych 134
6.4. Model zachowań nabywców w mediach społecznościowych – AISAS 137
6.5. Rodzaje aktywności konsumentów w mediach społecznościowych 138
6.6. E-WOM jako szczególny obszar zastosowania mediów społecznościowych w zachowaniach konsumentów 142
7. Zachowania konsumentów w obliczu kryzysu ( Tomasz Zalega ) 147
7.1. Kryzys gospodarczy 150
7.1.1. Kryzys gospodarczy – podstawowe pojęcia 150
7.1.2. Przyczyny kryzysu gospodarczego lat 2008–2011 151
7.1.3. Skutki kryzysu gospodarczego dla gospodarki światowej 153
7.2. Sytuacja dochodowa i zmiany w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych w świetle kryzysu gospodarczego lat 2008–2011 156
7.3. Zmiany w zachowaniach konsumentów w okresie kryzysu gospodarczego lat 2008–2011 159
8. Seniorzy i single jako przykłady segmentów konsumentów charakterystycznych dla współczesnych społeczeństw ( Julita Czernecka, Tomasz Zalega ) 171
8.1. Zachowania konsumenckie seniorów 174
8.1.1. Pojęcie osoby starszej 174
8.1.2. Styl życia seniorów 175
8.1.3. Styl życia a zachowania konsumenckie seniorów 177
8.1.4. Wybrane alternatywne trendy konsumenckie a zachowania konsumenckie seniorów 178
8.1.4.1. Wirtualizacja konsumpcji jako wyznacznik zachowań konsumenckich seniorów 179
8.1.4.2. Domocentryzm a zachowania konsumenckie seniorów 180
8.1.4.3. Sprytne zakupy a zachowania konsumenckie seniorów 182
8.1.4.4. Świadoma konsumpcja a zachowania konsumenckie badanych seniorów 183
8.1.4.5. Konsumpcja współpracująca a zachowania nabywcze seniorów 184
8.1.4.6. Etnocentryzm konsumencki a zachowania konsumenckie seniorów 185
8.2. Zachowania konsumenckie singli 187
8.2.1. Definicja pojęcia singiel 187
8.2.2. Styl życia singli 189
8.2.3. Charakterystyka singli jako konsumentów 193
9. Znaczenie i rozwój usług a zachowania współczesnego konsumenta ( Jadwiga Berbeka, Agata Niemczyk ) 197
9.1. Rola usług w kształtowaniu zachowań konsumentów 199
9.2. Konsument na rynku usług kulturalnych 203
9.3. Konsumpcja usług turystycznych w Polsce i na świecie 212
9.4. Usługi na rynku sportowym a zachowania konsumentów 218
10. Segmentacja rynku – analiza krytyczna ( Anna Olejniczuk-Merta, Lechosław Garbarski ) 225
10.1. Segmentacja rynku jako podstawa działań marketingowych 227
10.2. Zmiany w zachowaniu konsumentów na rynku oraz ich uwarunkowania 230
10.3. Segmentacja tradycyjna i jej niedoskonałości 236
10.4. Segmentacja rynku bazująca na wartościach 241
10.5. Inne źródła informacji o konsumentach i ich zachowaniu 244
Zamiast zakończenia – inne obszary i kierunki badań nad zachowaniem konsumentów ( Małgorzata Bartosik-Purgat, Henryk Mruk ) 247
Bibliografia 255
Spis tabel 280
Spis rysunków 281