
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 164 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788377841129 |
Data: | 2025-04-04 |
29.40
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Książka skierowana jest do wszystkich nauczycieli. Tym, którzy czują się odpowiedzialnymi wychowawcami, służyć ma pomocą w realizowaniu niezwykle trudnego zadania, jakim jest wychowanie młodego pokolenia. Tym zaś, którzy twierdzą, że nauczyciel ma jedynie nauczać, a nie wychowywać, powinna uzmysłowić, że w pracy pedagogicznej nie chodzi tylko o kompetencje w dziedzinie wiedzy, ale przede wszystkim o te, które odnoszą się do bycia pedagogiem. [Ze Wstępu]
E-book „Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 29.40 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp 9
ROZDZIAŁ I. SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE 13
1. Wychowawcza funkcja szkoły 14
2. Istota klimatu wychowawczego szkoły i klasy szkolnej 22
3. Postawy wychowawcze nauczycieli 29
4. Klasa szkolna jako grupa społeczna 40
ROZDZIAŁ II. WYBRANE UWARUNKOWANIA SKUTECZNOŚCI WYCHOWANIA W SZKOLE 49
1. Świadomość wartości w wychowaniu 50
1.1. Interpretacja wartości w głównych orientacjach psychologicznych 53
1.2. Klasyfikacja wartości 55
1.3. Znaczenie wartości w życiu człowieka 58
2. Budowanie konstruktywnych relacji nauczyciela z uczniami 63
2.1. Podmiotowe traktowanie wychowanków 64
2.2. Demokratyczna postawa wychowawcy 65
2.3. Akceptacja wychowanków 66
2.4. Rozumienie empatyczne uczniów 66
2.5. Autentyczność nauczyciela 67
2.6. Wiarygodność nauczyciela 68
2.7. Umiejętności nauczyciela w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej 69
3. Poznawanie uczniów 73
3.1. Sposoby poznawania uczniów 73
3.2. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera 78
4. Uwzględnianie potrzeb uczniów 82
5. Współpraca nauczycieli z rodzicami uczniów 91
ROZDZIAŁ III. WSPOMAGANIE UCZNIÓW W ROZWOJU 105
1. Wprowadzanie uczniów w świat wartości 105
2. Wzmacnianie samooceny uczniów 109
3. Wspomaganie uczniów w rozwoju emocjonalnym 118
4. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów 125
5. Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów 132
5.1. Rozwijanie empatii u uczniów 133
5.2. Rozwijanie asertywności u uczniów 137
Nauczycielom – ku refleksji 149
Bibliografia 159
ROZDZIAŁ I. SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE 13
1. Wychowawcza funkcja szkoły 14
2. Istota klimatu wychowawczego szkoły i klasy szkolnej 22
3. Postawy wychowawcze nauczycieli 29
4. Klasa szkolna jako grupa społeczna 40
ROZDZIAŁ II. WYBRANE UWARUNKOWANIA SKUTECZNOŚCI WYCHOWANIA W SZKOLE 49
1. Świadomość wartości w wychowaniu 50
1.1. Interpretacja wartości w głównych orientacjach psychologicznych 53
1.2. Klasyfikacja wartości 55
1.3. Znaczenie wartości w życiu człowieka 58
2. Budowanie konstruktywnych relacji nauczyciela z uczniami 63
2.1. Podmiotowe traktowanie wychowanków 64
2.2. Demokratyczna postawa wychowawcy 65
2.3. Akceptacja wychowanków 66
2.4. Rozumienie empatyczne uczniów 66
2.5. Autentyczność nauczyciela 67
2.6. Wiarygodność nauczyciela 68
2.7. Umiejętności nauczyciela w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej 69
3. Poznawanie uczniów 73
3.1. Sposoby poznawania uczniów 73
3.2. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera 78
4. Uwzględnianie potrzeb uczniów 82
5. Współpraca nauczycieli z rodzicami uczniów 91
ROZDZIAŁ III. WSPOMAGANIE UCZNIÓW W ROZWOJU 105
1. Wprowadzanie uczniów w świat wartości 105
2. Wzmacnianie samooceny uczniów 109
3. Wspomaganie uczniów w rozwoju emocjonalnym 118
4. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów 125
5. Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów 132
5.1. Rozwijanie empatii u uczniów 133
5.2. Rozwijanie asertywności u uczniów 137
Nauczycielom – ku refleksji 149
Bibliografia 159