pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Wychowanie otwarte na religię

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Format: pdf
Ilość stron: 384 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788364181153
Data: 2025-04-07
29.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Filozoficzne podstawy pedagogicznego „modelu” wychowania otwartego na religię.

E-book „Wychowanie otwarte na religię” - Wydawca: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Cena 29.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie 7

Temat, obszar badań i wyjaśnienie terminów 7

Stan badań oraz nowe ujęcie zagadnienia 12

Problematyka pracy 13

Metoda 18

Literatura przedmiotu 19

Cel pracy 21

Struktura pracy 26

Zawartość rozdziałów 27


Część I. W poszukiwaniu modelu wychowania otwartego na religię 31


Rozdział 1. O potrzebie modelu wychowania otwartego na religię 37

1.1. Pedagogiczny postulat wychowania „do wartości” 41

1.2. Filozofia wobec problemu obecności religii w wychowaniu 51

1.3. Realistyczna filozofia wychowania a model wychowania otwartego na religię 59

Podsumowanie 71


Rozdział 2. Spór o formację humanistyczną 73

2.1. Kwestia poznania prawdy o dobru 73

2.2. Kwestia racjonalności wiary 84

2.3. Kwestia celowości ludzkiego działania 96

Podsumowanie 107


Rozdział 3. Spór o rolę religii w wychowaniu 109

3.1. Religia w kulturze 112

3.2. Wyjaśnienie faktu religii 124

3.3. Świętość a wartości humanistyczne 140

Podsumowanie 151


Część II. Antropologiczne podstawy wychowania otwartego na religię 155


Rozdział 4. Religijność a ludzka godność 161

4.1. Człowiek jako capax Dei 164

4.2. Natura człowieka: duchowość i cielesność 179

4.3. Osoba w społeczeństwie 190

Podsumowanie 204


Rozdział 5. Rozwój ludzkiej religijności 209

5.1. Rola poznania w osobowym rozwoju człowieka 212

5.2. Wolność jako istota osobowego rozwoju człowieka 223

5.3. Kultura duchowa a cnota religijności 234

Podsumowanie 248


Rozdział 6. Wychowanie religijne: pedagogia chrześcijańska 251

6.1. Wertykalny i horyzontalny wymiar wychowania 252

6.2. Wychowanie do świętości jako wychowanie do miłości 269

6.3. Teologalna cnota miłości a cnoty kardynalne 287

Podsumowanie 298


Aneks

Humanizm chrześcijańskich paidei na przykładach systemów wychowawczych: św. Jana Bosko, bł. Marceliny Darowskiej i św. Urszuli Ledóchowskiej 305

Zakończenie 325

Bibliografia 337

Skorowidz nazwisk 363

Skorowidz rzeczowy 369

Summary 375

Contents 381