
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 384 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788364181153 |
Data: | 2025-04-07 |
29.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Filozoficzne podstawy pedagogicznego „modelu” wychowania otwartego na religię.
E-book „Wychowanie otwarte na religię” - Wydawca: Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Cena 29.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wprowadzenie 7
Temat, obszar badań i wyjaśnienie terminów 7
Stan badań oraz nowe ujęcie zagadnienia 12
Problematyka pracy 13
Metoda 18
Literatura przedmiotu 19
Cel pracy 21
Struktura pracy 26
Zawartość rozdziałów 27
Część I. W poszukiwaniu modelu wychowania otwartego na religię 31
Rozdział 1. O potrzebie modelu wychowania otwartego na religię 37
1.1. Pedagogiczny postulat wychowania „do wartości” 41
1.2. Filozofia wobec problemu obecności religii w wychowaniu 51
1.3. Realistyczna filozofia wychowania a model wychowania otwartego na religię 59
Podsumowanie 71
Rozdział 2. Spór o formację humanistyczną 73
2.1. Kwestia poznania prawdy o dobru 73
2.2. Kwestia racjonalności wiary 84
2.3. Kwestia celowości ludzkiego działania 96
Podsumowanie 107
Rozdział 3. Spór o rolę religii w wychowaniu 109
3.1. Religia w kulturze 112
3.2. Wyjaśnienie faktu religii 124
3.3. Świętość a wartości humanistyczne 140
Podsumowanie 151
Część II. Antropologiczne podstawy wychowania otwartego na religię 155
Rozdział 4. Religijność a ludzka godność 161
4.1. Człowiek jako capax Dei 164
4.2. Natura człowieka: duchowość i cielesność 179
4.3. Osoba w społeczeństwie 190
Podsumowanie 204
Rozdział 5. Rozwój ludzkiej religijności 209
5.1. Rola poznania w osobowym rozwoju człowieka 212
5.2. Wolność jako istota osobowego rozwoju człowieka 223
5.3. Kultura duchowa a cnota religijności 234
Podsumowanie 248
Rozdział 6. Wychowanie religijne: pedagogia chrześcijańska 251
6.1. Wertykalny i horyzontalny wymiar wychowania 252
6.2. Wychowanie do świętości jako wychowanie do miłości 269
6.3. Teologalna cnota miłości a cnoty kardynalne 287
Podsumowanie 298
Aneks
Humanizm chrześcijańskich paidei na przykładach systemów wychowawczych: św. Jana Bosko, bł. Marceliny Darowskiej i św. Urszuli Ledóchowskiej 305
Zakończenie 325
Bibliografia 337
Skorowidz nazwisk 363
Skorowidz rzeczowy 369
Summary 375
Contents 381
Temat, obszar badań i wyjaśnienie terminów 7
Stan badań oraz nowe ujęcie zagadnienia 12
Problematyka pracy 13
Metoda 18
Literatura przedmiotu 19
Cel pracy 21
Struktura pracy 26
Zawartość rozdziałów 27
Część I. W poszukiwaniu modelu wychowania otwartego na religię 31
Rozdział 1. O potrzebie modelu wychowania otwartego na religię 37
1.1. Pedagogiczny postulat wychowania „do wartości” 41
1.2. Filozofia wobec problemu obecności religii w wychowaniu 51
1.3. Realistyczna filozofia wychowania a model wychowania otwartego na religię 59
Podsumowanie 71
Rozdział 2. Spór o formację humanistyczną 73
2.1. Kwestia poznania prawdy o dobru 73
2.2. Kwestia racjonalności wiary 84
2.3. Kwestia celowości ludzkiego działania 96
Podsumowanie 107
Rozdział 3. Spór o rolę religii w wychowaniu 109
3.1. Religia w kulturze 112
3.2. Wyjaśnienie faktu religii 124
3.3. Świętość a wartości humanistyczne 140
Podsumowanie 151
Część II. Antropologiczne podstawy wychowania otwartego na religię 155
Rozdział 4. Religijność a ludzka godność 161
4.1. Człowiek jako capax Dei 164
4.2. Natura człowieka: duchowość i cielesność 179
4.3. Osoba w społeczeństwie 190
Podsumowanie 204
Rozdział 5. Rozwój ludzkiej religijności 209
5.1. Rola poznania w osobowym rozwoju człowieka 212
5.2. Wolność jako istota osobowego rozwoju człowieka 223
5.3. Kultura duchowa a cnota religijności 234
Podsumowanie 248
Rozdział 6. Wychowanie religijne: pedagogia chrześcijańska 251
6.1. Wertykalny i horyzontalny wymiar wychowania 252
6.2. Wychowanie do świętości jako wychowanie do miłości 269
6.3. Teologalna cnota miłości a cnoty kardynalne 287
Podsumowanie 298
Aneks
Humanizm chrześcijańskich paidei na przykładach systemów wychowawczych: św. Jana Bosko, bł. Marceliny Darowskiej i św. Urszuli Ledóchowskiej 305
Zakończenie 325
Bibliografia 337
Skorowidz nazwisk 363
Skorowidz rzeczowy 369
Summary 375
Contents 381