
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Gdańskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 168 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378651659 |
Data: | 2025-04-07 |
24.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Tekst nawiązuje do nowatorskiej metody pracy socjalnej – asystentury rodzin, pokazuje efekty pracy z rodzinami z wieloma problemami, wskazuje na możliwości jej realizacji w mieście. Jest próbą spojrzenia na pojawiającą się w naszym kraju ideę streetworkingu jako metodę pracy socjalnej i edukacyjnej skierowaną do osób i grup podlegających szybkiemu procesowi marginalizacji. Poruszona została specyfika potrzeb osób żyjących z HIV/AIDS, rola i zadania pracownika socjalnego, a także edukacja, jako społeczna szczepionka przeciw dyskryminacji osób żyjących z HIV/AIDS.
E-book „Wybrane problemy pracy socjalnej w mieście” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego. Cena 24.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
O ludzki sens miasta. Wprowadzenie do pracy socjalnej jako interwencji w relację podmiot – miejsce (Maria Mendel) 7
CZĘŚĆ I. ASYSTENCI RODZIN W PRZESTRZENI MIASTA (Małgorzata Szpunar) 17
Rozdział 1. Miasto jako źródło zasobów i zagrożeń w pracy socjalnej 19
Rozdział 2. Rodziny z wieloma problemami jako podmiot pracy socjalnej w mieście 31
Rozdział 3. Asystentura rodzin jako wsparcie dla rodzin z wieloma problemami 42
Rozdział 4. Rodziny z wieloma problemami w świetle analizy wywiadów z asystentami rodzin 51
Rozdział 5. Specyfika pracy asystentów rodzin a zasoby środowiska pracy 60
Podsumowanie 65
CZĘŚĆ II. ULICA JAKO PRZESTRZEŃ ŻYCIA I PRACY SOCJALNEJ W ŚWIETLE BADAŃ BIOGRAFICZNYCH DZIECI ULICY (Jolanta Sokołowska) 67
Rozdział 6. Miasto jako przestrzeń (nie)przyswajalna 69
Rozdział 7. Fenomen dzieci ulicy w Polsce i na świecie 75
7.1. Przyczyny przebywania dzieci na ulicy 77
7.2. Sposoby rozumienia dzeci na ulicy 79
Rozdział 8. Perspektywa kulturowa w badaniach dzieci ulicy 81
Rozdział 9. Tożsamość dzieci na ulicy – wyniki badań własnych 86
9.1. Obraz życia rodzinnego w narracji badanych dzieci 86
9.2. Obraz życia szkolnego w narracji badanych dzieci 90
9.3. Obraz relacji z rówieśnikami w szkole 94
9.4. Obraz świata w percepcji dzieci na ulicy 99
9.5. Strategie działania przyjmowane przez badane dzieci w rodzinie 100
9.6. Strategie działania przyjmowane przez badane dzieci w szkole 104
9.7. Strategie przyjmowane przez respondentów na ulicy 105
Rozdział 10. Szanse pedagogiki ulicy w świetle modelu dynamiki kulturowej M.J. Hatch 111
Rozdział 11. Streetworking a pedagogika ulicy 119
CZĘŚĆ III. PRACA SOCJALNA W PRZESTRZENI MIASTA Z OSOBAMI ŻYJĄCYMI Z HIV/AIDS (Jolanta Wojciechowska) 123
Rozdział 12. Praca socjalna w przestrzeni miasta 125
Rozdział 13. Problemy osób żyjących z HIV/AIDS 127
13.1. Uwagi wprowadzające 127
13.2. Specyfika szerzenia się zakażeń HIV 128
13.3. Postępy w walce z epidemią HIV/AIDS 138
13.4. Społeczne i psychologiczne problemy osób żyjących z HIV 140
Rozdział 14. Specyfika pracy socjalnej z osobami żyjącymi z HIV/AIDS w przestrzeni miasta 145
14.1. Typowe i specyficzne problemy pracy socjalnej z osobami żyjącymi z HIV/AIDS 145
14.2. Osoby z HIV/AIDS w przestrzeni miasta 148
14.2.1. Urbanizacja a szerzenie się epidemii AIDS 148
14.2.2. Czy HIV/AIDS jest chorobą typowo miejską? 150
14.3. Standardy pracy socjalnej z osobami żyjącymi z HIV/AIDS 154
14.4. Stowarzyszenie „Pomoc Socjalna” jako wzorcowy przykład organizacji pozarządowej działającej na rzecz osób żyjących z HIV/AIDS 155
Literatura 159
CZĘŚĆ I. ASYSTENCI RODZIN W PRZESTRZENI MIASTA (Małgorzata Szpunar) 17
Rozdział 1. Miasto jako źródło zasobów i zagrożeń w pracy socjalnej 19
Rozdział 2. Rodziny z wieloma problemami jako podmiot pracy socjalnej w mieście 31
Rozdział 3. Asystentura rodzin jako wsparcie dla rodzin z wieloma problemami 42
Rozdział 4. Rodziny z wieloma problemami w świetle analizy wywiadów z asystentami rodzin 51
Rozdział 5. Specyfika pracy asystentów rodzin a zasoby środowiska pracy 60
Podsumowanie 65
CZĘŚĆ II. ULICA JAKO PRZESTRZEŃ ŻYCIA I PRACY SOCJALNEJ W ŚWIETLE BADAŃ BIOGRAFICZNYCH DZIECI ULICY (Jolanta Sokołowska) 67
Rozdział 6. Miasto jako przestrzeń (nie)przyswajalna 69
Rozdział 7. Fenomen dzieci ulicy w Polsce i na świecie 75
7.1. Przyczyny przebywania dzieci na ulicy 77
7.2. Sposoby rozumienia dzeci na ulicy 79
Rozdział 8. Perspektywa kulturowa w badaniach dzieci ulicy 81
Rozdział 9. Tożsamość dzieci na ulicy – wyniki badań własnych 86
9.1. Obraz życia rodzinnego w narracji badanych dzieci 86
9.2. Obraz życia szkolnego w narracji badanych dzieci 90
9.3. Obraz relacji z rówieśnikami w szkole 94
9.4. Obraz świata w percepcji dzieci na ulicy 99
9.5. Strategie działania przyjmowane przez badane dzieci w rodzinie 100
9.6. Strategie działania przyjmowane przez badane dzieci w szkole 104
9.7. Strategie przyjmowane przez respondentów na ulicy 105
Rozdział 10. Szanse pedagogiki ulicy w świetle modelu dynamiki kulturowej M.J. Hatch 111
Rozdział 11. Streetworking a pedagogika ulicy 119
CZĘŚĆ III. PRACA SOCJALNA W PRZESTRZENI MIASTA Z OSOBAMI ŻYJĄCYMI Z HIV/AIDS (Jolanta Wojciechowska) 123
Rozdział 12. Praca socjalna w przestrzeni miasta 125
Rozdział 13. Problemy osób żyjących z HIV/AIDS 127
13.1. Uwagi wprowadzające 127
13.2. Specyfika szerzenia się zakażeń HIV 128
13.3. Postępy w walce z epidemią HIV/AIDS 138
13.4. Społeczne i psychologiczne problemy osób żyjących z HIV 140
Rozdział 14. Specyfika pracy socjalnej z osobami żyjącymi z HIV/AIDS w przestrzeni miasta 145
14.1. Typowe i specyficzne problemy pracy socjalnej z osobami żyjącymi z HIV/AIDS 145
14.2. Osoby z HIV/AIDS w przestrzeni miasta 148
14.2.1. Urbanizacja a szerzenie się epidemii AIDS 148
14.2.2. Czy HIV/AIDS jest chorobą typowo miejską? 150
14.3. Standardy pracy socjalnej z osobami żyjącymi z HIV/AIDS 154
14.4. Stowarzyszenie „Pomoc Socjalna” jako wzorcowy przykład organizacji pozarządowej działającej na rzecz osób żyjących z HIV/AIDS 155
Literatura 159