Wpływ transformacji ustrojowej na kierunki i typy polskich wypraw wysokogórskich
Aneta Marek
![Wpływ transformacji ustrojowej - okłakda ebooka](https://staticl.poczytaj.pl/624000/wplyw-transformacji-ustrojowej-na-kierunki-i-typy-polskich,624207-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku |
Format: | |
Ilość stron: | 160 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788374672306 |
Data: | 2025-02-07 |
Opis e-booka:
Niniejsza praca pozwoliła określić w różnych aspektach przestrzennych stopień rozwoju polskiej turystyki wysokogórskiej, która obecnie stanowi ważny i dynamicznie rozwijający się segment polskiej turystyki wyjazdowej. Przynależność autorki do Klubu Wysokogórskiego oraz wyprawy alpinistyczne w najpopularniejsze rejony świata (Mont Blanc, Aconcagua) są gwarantem rzetelnych badań przeprowadzonych wśród polskich alpinistów. Opracowanie pozwoliło zatem określić kierunki wypraw wysokogórskich przed zmianami ustrojowymi w Polsce oraz po transformacji, tempo zachodzących zmian w polskim alpinizmie, jak również zmienne demograficzne i społeczno-ekonomiczne alpinistów i turystów górskich oraz działalność w zakresie organizacji wyjazdów przez indywidualne osoby. (Fragment Wstępu)
E-book „Wpływ transformacji ustrojowej na kierunki i typy polskich wypraw wysokogórskich” - Wydawca: Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Spis treści:
Rozdział I
RYS HISTORYCZNY POLSKICH WYPRAW WYSOKOGÓRSKICH 11
1.1. Narodziny taternictwa 11
1.2. Pionierskie ekspedycje Polaków w góry świata 13
1.3. Eksploracja gór wysokich w XX w. 17
Rozdział II
OKRES TRANSFORMACJI USTROJOWEJ A WYPRAWY WYSOKOGÓRSKIE 35
2.1. Transformacja ustrojowa, pojęcie i skutki 35
2.2. Transformacja ustrojowa a polski alpinizm 37
2.3. Zmiany w organizacji i finansowaniu wypraw wysokogórskich 41
2.4. Zmiany w kierunkach ekspedycji Polaków po 1990 r. 56
Rozdział III
CHARAKTERYSTYKA WYPRAW WYSOKOGÓRSKICH W ŚWIETLE
BADAŃ ANKIETOWYCH 65
3.1. Charakterystyka społeczno-demograficzna respondentów/alpinistów 67
3.2. Aspekty organizacyjne wypraw wysokogórskich 72
3.3. Rodzaje i kierunki wyjazdów wysokogórskich 83
3.4. Postawy alpinistów wobec turystów wysokogórskich i uczestników wypraw komercyjnych 100
3.5. Wyprawy wysokogórskie a zanieczyszczenie środowiska 112
Rozdział IV
CECHY WSPÓŁCZESNYCH POLSKICH WYPRAW WYSOKOGÓRSKICH 117
4.1. Trekking jako forma turystyki górskiej 118
4.2. Turystyka wysokogórska w ofercie polskich agencji i stowarzyszeń górskich oraz biur przewodnickich 123
4.3. Komercjalizacja wypraw w góry wysokie i jej skutki 130
Zakończenie 143
Literatura 149