Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego. Konferencja w 50. rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego. Materiały z Konferencji Naukowej zorganizowanej w dniu 17 października 2012 roku w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 252 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380123953 |
Data: | 2025-02-21 |
Opis e-booka:
Tom zbiorowy „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego”. Konferencja w 50 rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego przynosi rozważania teatrologów i filologów klasycznych na temat twórczości naukowej i artystycznej Stefana Srebrnego ( 1890-1962 ) wybitnego hellenisty, tłumacza, inscenizatora i krytyka teatralnego oraz jej recepcji w dobie współczesnej. Refleksja natury historyczno-literacko-teatralnej sytuuje się na tle narracji o wielkim uczonym, artyście teatru i człowieku wiernym zasadom i zawodowej etyce w obliczu totalitaryzmów. Tom aspiruje do usytuowania poruszanych w nim wątków problemowych w kręgu refleksji nad spuścizną Srebrnego autorstwa Zofii Abramowiczówny, Jerzego Łanowskiego, Mariana Plezi, Lidii Winniczuk i innych. Odwołuje się do obszernego wyboru jego pism Teatr grecki i polski wydanego w latach 80.tych minionego stulecia. Przywołuje wydanie w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego w latach 90.tych korespondencji Stefana Srebrnego z jego Mistrzem Tadeuszem Zielińskim. Omówienia zawarte w tomie dotyczą nowych ustaleń na temat przekładu Orestei Ajschylosa i Dialogów Platona na szerokim tle teorii przekładu z języków klasycznych. W kontekście kanonicznych inscenizacji Srebrnego w Wilnie w latach 30. tych zrekonstruowane zostały polska prapremiera Prometeusza w okowach Ajschylosa i przedstawienie Gromiwoi/Lysistrate Arystofanesa z uwzględnieniem okoliczności politycznych w okresie PRL-u. W kręgu problematyki artystycznego dziedzictwa twórczości Srebrnego omówiona została recepcja konwencji teatru misteryjnego w polskiej myśli i krytyce teatralnej oraz wystawienia Orfeusza Anny Świrszczyńskiej na polskich scenach. Analizy współczesnych wystawień repertuaru antycznego pod kątem rejestracji obserwowanych przemian i kreacji nowych ideologiczno-artystycznych strategii twórczych w dziedzinie reinterpretacji antyku greckiego objęły także poezję dramatyczną Eurypidesa Ifigenia w Aulidzie oraz Bachantki i Sofoklesa Filoktet. Zaprezentowane wyniki pozwalają mówić po półwieczu, które minęło od śmierci Uczonego, o nieprzemijającej aktualności naukowej i artystycznej Jego twórczości i uznać inspirującą moc Jego dzieła. Publikacja jest adresowana do teatrologów, filologów klasycznych, kulturoznawców i historyków.
E-book „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego. Konferencja w 50. rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego. Materiały z Konferencji Naukowej zorganizowanej w dniu 17 października 2012 roku w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego.
Spis treści:
Słowo wstępne (Grażyna Golik-Szarawarska) / 5
I. Spuścizna naukowa Profesora Stefana Srebrnego i jej recepcja. Problematyka, idee, metoda
Marian Szarmach
Stefan Srebrny – filolog i człowiek teatru / 15
Barbara Bibik
Profesor Stefan Srebrny jako tłumacz (na przykładzie Orestei Ajschylosa) / 26
Sławomir Wyszomirski
Okoliczności powstania i ocena przekładu dialogów platońskich pióra Stefana Srebrnego / 44
II. Spuścizna artystyczna Profesora Stefana Srebrnego i jej oddziaływanie. Przekłady, inscenizacje, krytyka teatralna
Grażyna Golik-Szarawarska
Polska prapremiera Prometeusza w okowach Ajschylosa w przekładzie Stefana Srebrnego jako zagadnienie badawcze / 59
Lilianna Dorak-Wojakowska
Inscenizacje misteryjne w krytyce teatralnej Stefana Srebrnego i ich recepcja / 132
Magdalena Gajocha-Kulpa
O inscenizacjach Orfeusza Anny Świrszczyńskiej / 153
III. Inscenizowanie antyku na polskich scenach. Tradycja i współczesność
Jadwiga Czerwińska, Małgorzata Budzowska
Mit Ifigenii – pomiędzy tekstem a sceną / 169
Piotr Rudzki
Antyk współcześnie czytany: Filoktet Sofoklesa w reżyserii Barbary Wysockiej albo Kryzys / 198
Magdalena Figzał
Chór antyczny oraz jego wcielenia w inscenizacjach współczesnych polskich reżyserów / 213
Indeks nazwisk (opracowała Grażyna Golik-Szarawarska) / 225
Informacje o autorach / 235
Spis fotografii / 236