pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: epub, mobi
Ilość stron: 360 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301187316
Data: 2025-03-26
84.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Uniwersytet bez wątpienia stał się dziś jednym z najważniejszych tematów debaty publicznej i polityki wewnętrznej. Można z pewnością mówić dzisiaj o problemie ze zdefiniowaniem roli i miejsca uniwersytetu w społeczeństwie. Większość publikacji na temat instytucji akademickich nie zauważa ani kryzysu jego tożsamości, ani też głębokiej zmiany jego społecznego i gospodarczego otoczenia. Uniwersytet jako dobro wspólne to wprowadzenie do rozwijanych obecnie badań, które swoim punktem wyjścia czynią głęboką transformację zarówno instytucji akademickich, jak i współczesnych społeczeństw. Książka kładzie nacisk na ekonomiczne uwarunkowania dokonujących się zmian w nauce i szkolnictwie wyższym i krytycznie ewaluuje dominujące narracje na temat relacji między uniwersytetem i rynkiem. Rozwijana w niej wizja dalszego rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego bierze pod uwagę aktywność ruchów społecznych, które sprzeciwiają się postępującej prekaryzacji i polityce oszczędności, które dotykają uniwersytet w równym stopniu, co inne obszary społeczeństwa.

Krystian Szadkowski, adiunkt w Instytucie Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, badacz w Katedrze UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego oraz Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM. Redaktor naczelny czasopisma naukowego „Praktyka Teoretyczna”.

E-book „Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 84.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Przedmowa. Inna akademia jest możliwa! ( Jan Sowa ) VII

Podziękowania XXI

Wstęp W stronę uniwersytetu jako dobra wspólnego 1

Część I. To, co prywatne i to, co publiczne 15
Rozdział 1. To, co prywatne i to, co publiczne w szkolnictwie wyższym. 17
Rozdział 2. Globalne procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym 41
Rozdział 3. Krajowe procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym 61
Rozdział 4. Lokalne i instytucjonalne procesy sprzyjające hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne 85

Część II. Kapitał 109
Rozdział 5. Globalne rankingi uniwersytetów – zwornik kapitalistycznej produkcji w szkolnictwie wyższym 111
Rozdział 6. Gdzie w szkolnictwie wyższym znajduje się kapitał? 145
Rozdział 7. Czym są Marksowskie pojęcia subsumcji pracy pod kapitał i jaki pożytek mogą z nich mieć krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym? 175
Rozdział 8. Subsumcje pracy akademickiej pod kapitał w krytycznych badaniach nad szkolnictwem wyższym (próba operacjonalizacji). 203

Część III. Dobro wspólne 225
Rozdział 9. Rdzeń materialistycznej teorii dobra wspólnego 227
Rozdział 10. Sprzeczności podporządkowanego kapitałowi szkolnictwa wyższego 261
Rozdział 11. Uniwersytet jako instytucja dobra wspólnego 277

Podsumowanie 297
Czym są krytyczne badania nad szkolnictwem wyższym? 299

Posłowie 305
Okruchy dobra wspólnego. Polskie reformy i ruchy na rzecz zmian w systemie szkolnictwa wyższego 307

Bibliografia 327

Indeks osób 355