pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Ujawnianie informacji niefinansowych w zakresie CSR. Dobre praktyki

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 174 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378755531
Data: 2025-02-04
16.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

W niniejszej monografii w warstwie teoretycznej skoncentrowano się na wskazaniu wielowymiarowości działań inicjowanych przez spółki należące do różnych sektorów w kontekście raportowania CSR. Część praktyczną zaś poświęcono wyróżnieniu obszarów, sposobów i zakresu ujawnianych informacji w ramach podejmowanych działań prospołecznych, proekologicznych, proetycznych i prośrodowiskowych, stanowiących studium dobrych praktyk.

E-book „Ujawnianie informacji niefinansowych w zakresie CSR. Dobre praktyki” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Cena 16.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie do tematyki (Magdalena Wójcik-Jurkiewicz) 11
Część I
Ujawnienia niefinansowe
Rozdział I
Ujawnienia niefinansowe na przykładzie zintegrowanego sprawozdania Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. (Monika Żebrowska, Dawid Szałkowski) 17
1. Wprowadzenie 17
2. Istota i rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu 18
3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE 19
4. Ujawnienia niefinansowe w raporcie Grupy Kapitałowej Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. 20
5. Podsumowanie 24
Rozdział II
Obowiązek ujawniania informacji niefinansowych a wartość przedsiębiorstwa – ujęcie teoretyczne (Emilia Renata Jadanowska, Justyna Janicka) 25
1. Wprowadzenie 25
2. Ujawnianie informacji niefinansowych a ich wpływ na wartość przedsiębiorstwa 26
3. Wybrane czynniki niematerialne a wartość przedsiębiorstwa 29
4. Podsumowanie 33
Rozdział III
Przykłady kontrowersyjnych etycznie zachowań wybranych spółek (Aleksandra Błyskal, Monika Kmetko) 35
1. Wprowadzenie 35
2. Definicja i istota ujawnień niefinansowych oraz CSR 36
3. CSR na świecie – przykłady 37
4. Przykłady CSR w Polsce 40
5. Podsumowanie 43
Rozdział IV
Raportowanie zintegrowane na przykładzie Grupy Orlen (Magdalena Wójcik-Jurkiewicz, Martyna Karaszewska, Monika Szydło) 45
1. Wprowadzenie 45
2. Czym jest zintegrowany raport i jaki jest jego cel? 46
3. Sprawozdawczość finansowa, sprawozdawczość biznesowa, a może zintegrowany raport? 47
4. Próba oceny raportu zintegrowanego – studium przypadku PKN Orlen 51
5. Podsumowanie 55
Część II
Raportowanie w zakresie CSR
Rozdział V
Naruszenie zasad odpowiedzialnego biznesu na przykładzie „afery dieselgate” (Anna Garbulewska, Krzysztof Naruszewicz) 59
1. Wprowadzenie 59
2. Społeczna odpowiedzialność biznesu 59
3. Volkswagen a CSR 61
4. Afera „dieselgate” i jej następstwa 63
5. Podsumowanie 65
Rozdział VI
Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu przez spółki należące do RESPECT Index (Bożena Kiczmer, Natalia Słonka) 66
1. Wprowadzenie 66
2. Obszary społecznej odpowiedzialności biznesu 67
3. RESPECT Index 68
4. Raportowanie danych CSR wybranych spółek RESPECT Index 69
5. Wpływ branży przedsiębiorstwa na treść raportów CSR 72
6. Podsumowanie 74
Rozdział VII
Społeczna odpowiedzialność biznesu w działalności banku PKO BP (Karolina Kulig, Kamila Trela) 75
1. Wprowadzenie 75
2. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu 76
3. Wykorzystanie strategii CSR w banku PKO BP 77
4. Działania Fundacji PKO Banku Polskiego 83
5. Podsumowanie 85
Rozdział VIII
Raportowanie społecznej odpowiedzialności zgodnie z wytycznymi Global Reporting Initiative w krajach Unii Europejskiej (Joanna Piłacik) 86
1. Wprowadzenie 86
2. Raportowanie społecznej odpowiedzialności – wyzwanie dla przedsiębiorstw XXI wieku 87
3. Wytyczne Global Reporting Initiative 90
4. Raportowanie społecznej odpowiedzialności według wytycznych GRI w państwach założycielskich UE i w nowych krajach członkowskich 91
5. Podsumowanie 95
Rozdział IX
Społeczna odpowiedzialność w branży hazardowej na przykładzie Totalizatora Sportowego (Bożena Pałasz) 97
1. Wprowadzenie 97
2. Społeczna odpowiedzialność biznesu 98
3. Odpowiedzialny biznes w branży hazardowej 100
4. Informacje niefinansowe w raportach CSR Totalizatora Sportowego 101
5. Zaangażowanie społeczne 102
6. Bezpieczna gra 104
7. Zmiana Ustawy o rachunkowości i ryzyka związane z obowiązkiem ujawniania informacji niefinansowych 106
8. Podsumowanie 107
Część III
Przykłady dobrych praktyk
Rozdział X
Dane środowiskowe w raportach CSR wybranych spółek – dobre praktyki (Robert Sroka, Artur Ochot, Magdalena Szymczak) 111
1. Wprowadzenie 111
2. Ustawa o rachunkowości w zakresie raportowania danych niefinansowych 112
3. Raportowanie danych w zakresie ochrony środowiska 115
4. Raportowanie środowiskowe spółek z różnych branż 118
5. Bank Ochrony Środowiska – inwestycyjne podejście do ochrony środowiska 121
6. Korzyści płynące z raportowania i ochrony środowiska 123
7. Podsumowanie 123
Rozdział XI
Regulacje związane z emisją zanieczyszczeń i ich ujawnienia w raportach wybranych spółek z sektora energetycznego (Tobiasz Folak) 125
1. Wprowadzenie 125
2. Ujawnianie informacji z zakresu emisji zanieczyszczeń oraz uprawnień do ich emisji 126
3. Grupa PGE 126
4. Grupa Tauron 128
5. Grupa Energa 131
6. Grupa Enea 134
7. Podsumowanie 136
Rozdział XII
Raport zintegrowany KGHM Polska Miedź S.A. jako źródło informacji niefinansowych (Emilia Koziarz, Agnieszka Omiliańczyk) 137
1. Wprowadzenie 137
2. Społeczna odpowiedzialność biznesu 137
3. Raport zintegrowany 139
4. Analiza raportu zintegrowanego KGHM Polska Miedź S.A. 141
5. Podsumowanie 142
Rozdział XIII
Ujawnienia organów nadzorczych w zakresie dobrych praktyk a ujawnienia niefinansowe (Izabela Emerling) 143
1. Wprowadzenie 143
2. Dobre praktyki jako podstawowe zasady ładu korporacyjnego 144
3. Obowiązki zarządu w zakresie dobrych praktyk 144
4. Kompetencje członków rad nadzorczych i ich obowiązki w zakresie dobrych praktyk 145
5. Dobre praktyki a ujawnianie informacji niefinansowych w oparciu o dyrektywę unijną 149
6. Podsumowanie 150
Bibliografia 153
Spis rysunków 171
Spis tabel 172