U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym
Małgorzata Centner-Guz

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 344 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788322790410 |
Data: | 2025-04-04 |
Opis e-booka:
Publikacja U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym autorstwa Małgorzaty Centner-Guz lokuje się w problematyce funkcjonowania dziecka w złożonych przestrzeniach kultury, spotkaniach z książką i kształtowania zainteresowań czytelniczych. Recenzowana książka jest pozycją niezwykle aktualną zarówno w kontekście teoretycznym, jak i praktycznym. Ponadto podejmowana w publikacji tematyka ma duże społeczne znaczenie. Z recenzji dr. hab. Jolanty Andrzejewskiej
E-book „U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 37.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
I. Popularyzacja książki dla dzieci i czytelnictwa na przełomie XX i XXI wieku w Polsce – wybrane zjawiska w perspektywie pedagogicznej 17
1. Przejawy zaangażowania państwa w promocję książki i czytelnictwa dzieci 19
2. Kampania społeczna „Cała Polska czyta dzieciom” 31
2.1. Cele i obszary działania Kampanii 31
2.2. Formy promocji Kampanii w mediach 38
2.3. Znaczenie Kampanii w świetle nagród i ewaluacji jej programów 41
3. Wspierająca rola mediów w promocji książki dla dzieci i ich czytelnictwa 45
3.1. Czasopisma poświęcone literaturze i książce dla dzieci 45
3.2. Udział telewizji w promocji literatury dla dzieci i ich czytelnictwa 52
3.3. Książka dla dzieci w Internecie – sposoby upowszechniania i dystrybucji 56
4. Przemiany i nowe zjawiska w obszarze książki dla dzieci 79
4.1. Kategoryzacja wydawnictw dla dzieci w okresie przedczytelniczym 80
4.2. Forma i interaktywny charakter książek dla dzieci 90
II. Czytelnictwo dzieci – obszar poszukiwań i podstawowe pojęcia 99
1. Czytelnictwo w perspektywie edukacji kulturalnej 101
2. Kultura czytelnicza pojęciem porządkującym problematykę czytelnictwa 109
3. Zainteresowania dzieci książką 115
3.1. Pojęcie i rozwój zainteresowań 116
3.2. Zainteresowania czytelnicze a zainteresowania książką – pole badawcze z perspektywy oferty książki dla dziecka 121
3.3. Kształtowanie się zainteresowań dzieci książką i literaturą 128
4. Przygotowanie czytelnicze 137
III. Zainteresowania dzieci sześcioletnich książką i ich przygotowanie czytelnicze w ujęciu temporalnym w świetle badań własnych 141
1. Założenia, cel i problematyka badań 143
2. Zainteresowania książką i nawyki czytelnicze dzieci sześcioletnich w świetle badań 153
2.1. Kontakty dzieci z książką w wolnym czasie 154
2.2. Zainteresowania i przebieg kontaktów dzieci z książką w świetle obserwacji – relacja z badań początkowych 159
2.3. Znajomość literatury przez dzieci sześcioletnie 171
2.4. Zainteresowania dzieci sześcioletnich w zakresie rodzajów wydawnictw 193
3. Przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w świetle badań własnych 205
3.1. Orientacja dzieci sześcioletnich na temat procesu powstawania i rozpowszechniania książki w świetle zasobu słownikowego 205
3.2. Orientacja dzieci sześcioletnich w typach wydawnictw piśmienniczych 230
3.3. Znajomość struktury książki przez dzieci sześcioletnie 261
3.4. Znajomość zasad poszanowania książki przez dzieci sześcioletnie 271
Zakończenie 285
Bibliografia 309
Spis tabel 321
Spis rysunków i wykresów 323
Aneks 325