pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Transport miejski. Ekonomika i organizacja

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego
Format: pdf
Ilość stron: 366 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788373265073
Data: 2025-02-03
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

W systemie transportu miejskiego szczególną rolę zajmuje transport zbiorowy, zarówno ze względu na jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania miasta z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego, jak i ze względu na to, że stanowi on określoną dziedzinę gospodarowania. Dziedzina ta charakteryzuje się specyfiką, wynikającą – z jednej strony – z charakteru zaspokajanych potrzeb przewozowych, oraz – z drugiej strony – z eksploatowania na ograniczonym przestrzennie obszarze zurbanizowanym w ramach jednego systemu środków transportu należących do różnych gałęzi transportu. Przedstawiona specyfika transportu miejskiego determinuje potrzebę odrębnego potraktowania zagadnienia gospodarowania w tej dziedzinie. Potrzebie tej wychodzi naprzeciw niniejsze opracowanie.

E-book „Transport miejski. Ekonomika i organizacja” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego.

Spis treści:

Przedmowa, Olgierd Wyszomirski 9
Rozdział 1. Transport miejski jako dziedzina gospodarowania 12
1.1. Pojęcie, zakres i zasięg działania transportu miejskiego 12
1.2. Etapy rozwoju transportu miejskiego 15
1.3. Podstawowe problemy rozwoju i funkcjonowania transportu miejskiego 25
1.4. Rola władz publicznych w transporcie miejskim 28

Rozdział 2. Infrastruktura i inżynieria ruchu transportu miejskiego 34
2.1. Trasy i przystanki w transporcie miejskim 34
2.2. Pętle i węzły integracyjne w transporcie miejskim 39
2.3. priorytet w ruchu pojazdów transportu zbiorowego 44
2.4. Planowanie układu komunikacyjnego 47

Rozdział 3. Potrzeby przewozowe i popyt na usługi transportu miejskiego 54
3.1. Cechy potrzeb przewozowych na usługi transportu miejskiego 54
3.2. Zachowania komunikacyjne ludności miejskiej 60
3.3. Postulaty przewozowe zgłaszane wobec transportu miejskiego 66
3.4. Elastyczność popytu na usługi transportu miejskiego 70
Rozdział 4. Podaż w transporcie miejskim 76
4.1. Środki przewozowe w transporcie miejskim 76
4.2. Cechy podaży w transporcie miejskim 85
4.3. Uwarunkowania kształtowania oferty przewozowej w transporcie miejskim 89
4.4. Rozkład jazdy w transporcie miejskim 96

Rozdział 5. Jakość usług transportu miejskiego 108
5.1. Istota i cechy jakości usług transportu miejskiego 108
5.2. Sposoby projektowania i kształtowania jakości usług w transporcie miejskim 114
5.3. Kształtowanie jakości usług a efektywność gospodarowania w transporcie miejskim 120
5.4. Marketingowe kształtowanie jakości usług w transporcie miejskim 125

Rozdział 6. Koszty transportu miejskiego 129
6.1. Struktura kosztów transportu miejskiego 129
6.2. Czynniki kształtujące poziom kosztów własnych transportu miejskiego 131
6.3. Koszty zewnętrzne w transporcie miejskim 137
6.4. Koszty czasu i kongestii w transporcie miejskim 140

Rozdział 7. Ceny i systemy biletowe w transporcie miejskim 145
7.1. Przesłanki i zasady polityki cen w transporcie miejskim 145
7.2. Rodzaje taryf w transporcie miejskim 148
7.3. Systemy taryfowe stosowane w praktyce transportu miejskiego 153
7.4. Systemy biletowe w transporcie miejskim 162

Rozdział 8. Konkurencja w transporcie miejskim 170
8.1. Istota konkurencji w transporcie miejskim 170
8.2. Formy oraz intensywność konkurencji w transporcie miejskim 174
8.3. Oddziaływanie na warunki konkurencji w transporcie miejskim 180
8.4. Strategie konkurencji w transporcie miejskim 184

Rozdział 9. Finansowanie i kontraktowanie usług w transporcie miejskim 190
9.1. Źródła finansowania działalności transportu miejskiego 190
9.2. Fundusze Unii Europejskiej w finansowaniu rozwoju transportu miejskiego 195
9.3. Zasady kontraktowania usług w transporcie miejskim 198
9.4. Specyfikacja usług kontraktowanych w transporcie miejskim 202

Rozdział 10. Organizacja i zarządzanie transportem miejskim 206
10.1. Organizacja i zarządzanie regulowanym transportem miejskim w warunkach łączenia działalności organizatorskiej i przewozowej przez jeden podmiot 206
10.2. Organizacja i zarządzanie regulowanym transportem miejskim w warunkach oddzielenia działalności organizatorskiej i przewozowej 212
10.3. Organizacja i zarządzanie zderegulowanym transportem miejskim 216
10.4. Ewolucja systemów organizacji i zarządzania transportem miejskim 221

Rozdział 11. Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego 225
11.1. Funkcje, zadania i zakres kontroli w transporcie miejskim 225
11.2. Elementy i techniki kontroli w transporcie miejskim 229
11.3. Organizacja i zarządzanie kontrolą w transporcie miejskim 235
11.4. Wykorzystanie wyników kontroli w transporcie miejskim 238

Rozdział 12. Integracja transportu miejskiego w aglomeracjach i konurbacjach miejskich 243
12.1. Specyfika funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracjach i konurbacjach miejskich 243
12.2. Możliwe rozwiązania w zakresie integracji transportu miejskiego 247
12.3. Podmioty i przedmioty integracji transportu miejskiego 252
12.4. Funkcjonowanie zintegrowanego transportu miejskiego w warunkach powołania aglomeracyjnego zarządu transportu miejskiego 257

Rozdział 13. Polityka transportowa miasta 263
13.1. Polityka transportowa a strategia rozwoju miasta 263
13.2. Warianty polityki transportowej miasta 266
13.3. Cele polityki transportowej miasta 269
13.4. Narzędzia polityki transportowej miasta 270

Rozdział 14. Badania rynkowe i marketingowe w transporcie miejskim 275
14.1. Istota i obszary badań rynkowych i marketingowych w transporcie miejskim 275
14.2. Badania potrzeb przewozowych i popytu na usługi transportu miejskiego 279
14.3. Badania zachowań i preferencji komunikacyjnych ludności miejskiej 284
14.4. Badania jakości usług transportu miejskiego 290

Rozdział 15. Strategie marketingowe w transporcie miejskim 294
15.1. Specyfika strategii marketingowych w transporcie miejskim 294
15.2. Wybór rynku docelowego i sposobu działania na rynku transportu miejskiego 298
15.3. Wybór instrumentów marketingowych w transporcie miejskim 301
15.4. Wykorzystanie Internetu w marketingowym kształtowaniu usług transportu miejskiego 305

Rozdział 16. Promocja usług w transporcie miejskim 318
16.1. Istota i zadania promocji usług transportu miejskiego 318
16.2. Polityka promocji usług transportu miejskiego 320
16.3. Instrumenty promocji usług transportu miejskiego 322
16.4. Programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży jako forma promocji usług transportu miejskiego 330

Rozdział 17. Zarządzanie zasobami ludzkimi w transporcie miejskim 335
17.1. Rola zasobów ludzkich w transporcie miejskim 335
17.2. Segmentacja zasobów ludzkich w transporcie miejskim 337
17.3. Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi w transporcie miejskim 339
17.4. Polityka zatrudnienia w transporcie miejskim 343
Spis literatury 349
Spis tabel 363
Spis rysunków 365