pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: epub, mobi
Ilość stron: 384 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301210748
Data: 2025-04-07
74.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Pierwsze całościowe omówienie dorobku Basila Bernsteina, w którym autorka:
przedstawia model transmisji kultury w obszarze socjolingwistyki i socjologii edukacji;
porządkuje podstawową terminologię dotyczącą procesu transmisji kultury w rodzinie i szkole;
analizuje wkład Bernsteina w rozwój nauk społecznych, poddając krytyce omawiany model oraz wskazując dalsze kierunki badań.

[...] teoria wyjaśnia przyczyny niepowodzenia w upowszechnianiu wykształcenia na poziomie średnim i wyższym oraz barier awansu społecznego w społeczeństwach nowoczesnych. Biorąc pod uwagę fakt, że system szkolnictwa w Polsce sprzyja segregacji i selekcji, przy jednoczesnym zapotrzebowaniu społeczeństwa polskiego na ludzi dobrze wykształconych, teoria Bernsteina może dostarczyć narzędzi teoretycznych stymulujących badania, które wskazałyby dalsze kierunki reformy polskiej oświaty.

(Ze Wstępu)

E-book „Transmisja kultury w rodzinie i w szkole. Teoria Basila Bernsteina” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 74.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 9
Rozdział 1. Geneza modelu transmisji kultury Basila Bernsteina 27
1.1. Rozwój teorii komunikowania społecznego 27
1.1.1. Krytyka strukturalizmu językoznawczego na gruncie socjologii języka 28
1.1.2. Od języka formalnego i publicznego do kodów socjolingwistycznych 36
1.1.3. Od koncepcji kodów socjolingwistycznych do analizy dyskursu 64
1.2. Miejsce teorii Bernsteina w brytyjskiej socjologii stratyfikacji i edukacji 69
1.2.1. Językowe uwarunkowania niepowodzeń szkolnych: teoria deficytu językowego i jego krytyka 70
1.2.2. Nowa socjologia edukacji 75
1.2.3. Teorie reprodukcji ekonomicznej i kulturowej a teoria transmisji kultury 79
Rozdział 2. Kody jako media transmisji kultury 89
2.1. Kod jako „głęboka” zasada regulatywna 89
2.1.1. Zasady klasyfikacji i ramy 95
2.1.2. Reguły rozpoznawania kontekstu i użycia znaczeń 101
2.1.3. Zmiana kodu w procesie komunikacji: „głos” i „przekaz” 108
2.1.4. Kod a habitus 111
2.1.5. Kody a procedury interpretacyjne w etnometodologii 113
2.2. Klasowe podstawy kodów transmisji kultury 115
2.2.1. Geneza kodów rozwiniętych i ograniczonych 115
2.2.2. Dystrybucja orientacji kodowych a struktura społeczna 118
2.2.3. Władza jako czynnik kontrolujący wytwarzanie i dystrybucję kodów 131
2.3. Kontrola symboliczna w procesie transmisji kultury 136
2.3.1. Pojęcie pola 137
2.3.2. Pole produkcji 138
2.3.3. Pole kontroli symbolicznej i jego struktura 140
2.3.4. Pole edukacji jako część pola kontroli symbolicznej 145
Rozdział 3. Proces przyswajania orientacji kodowych w rodzinie 153
3.1. Socjalizacja jako proces komunikacyjny w ujęciu Bernsteina 154
3.1.1. Podstawowe konteksty socjalizacji pierwotnej 160
3.1.2. System ról w rodzinie a formy komunikacji między rodzicami i dziećmi 163
3.1.3. Komunikowanie w regulacyjnym kontekście socjalizacyjnym 166
3.1.4. Komunikowanie w instrukcyjnym kontekście socjalizacyjnym 168
3.2. Miejsce rodziny w strukturze klasowej a orientacja kodowa dziecka 171
3.2.1. Indywidualizacja procesu wychowania w rodzinach klasy średniej 176
3.2.2. Kontrola dziecka w rodzinach robotniczych 179
3.2.3. Forma kontroli symbolicznej a rozwój poznawczy i moralny dziecka 180
3.2.4. Orientacje kodowe a płeć dziecka 182
3.2.5. Krytyka modelu klasowego zróżnicowania przyswajania orientacji kodowych 183
Rozdział 4. Kody transmisji wiedzy edukacyjnej 189
4.1. Kod edukacyjny jako zasada regulująca przekaz wiedzy i praktyk pedagogicznych 189
4.1.1. Komunikacja w klasie szkolnej 191
4.1.2. Struktura programu nauczania 195
4.1.3. Pedagogia jako forma transmisji wiedzy szkolnej 196
4.1.4. Klasyfikacja i rama kodu edukacyjnego 200
4.1.5. Przyswajanie zasad klasyfikacji i ramy w kontekstach pedagogicznych 204
4.2. Kod kolekcji jako kod reprodukcji wiedzy edukacyjnej 206
4.2.1. Program nauczania w kodzie kolekcji 206
4.2.2. System organizacyjny szkoły 209
4.2.3. Pedagogia widzialna: dominująca rola nauczyciela w przekazie kultury 212
4.2.4. Typy kodów kolekcji 216
4.3. Charakterystyka kodu integracji 217
4.3.1. Program nauczania w kodzie integracji 217
4.3.2. System organizacyjny szkoły 218
4.3.3. Pedagogia niewidzialna: aktywna rola ucznia w transmisji kultury 220
4.4. Problem instytucjonalizacji kodów integracji w instytucjach edukacyjnych 225
4.4.1. Geneza pedagogii niewidzialnej 226
4.4.2. Wprowadzenie kodu integracji do instytucji edukacyjnych 228
4.4.3. Wpływ zmian w strukturze klasowej na instytucjonalizację kodu integracji 234
4.4.4. Czynniki makro- i mikrospołeczne sprzyjające instytucjonalizacji kodów integracji 239
4.4.5. Krytyka koncepcji kodów edukacyjnych 243
4.5. Kulturowa reprodukcja nierówności społecznych w instytucjach edukacyjnych 247
4.5.1. Kulturowe przyczyny niepowodzenia szkolnego 248
4.5.2. Proces etykietyzacji dzieci z rodzin robotniczych 254
4.5.3. Nierówności edukacyjne w kodzie kolekcji 257
4.5.4. Nierówności edukacyjne w kodzie integracji 261
4.5.5. Demokratyzacja procesu transmisji wiedzy w instytucjach edukacyjnych 263
Rozdział 5. Społeczne konstruowanie dyskursów pedagogicznych 271
5.1. Porządki znaczeń w dyskursie pedagogicznym 272
5.1.1. Dyskurs pedagogiczny jako forma transmitowanej wiedzy 272
5.1.2. Urządzenie pedagogiczne jako zespół reguł dyskursu pedagogicznego 276
5.1.3. Reguły dystrybucyjne: społeczny podział wiedzy w społeczeństwie nowoczesnym 280
5.2. Struktura pola rekontekstualizacji 286
5.2.1. Pole intelektualne dyskursu pedagogicznego 289
5.2.2. Oficjalne i pedagogiczne pole rekontekstualizacji dyskursu 290
5.2.3. Nadzór państwa nad polem rekontekstualizacji 294
5.2.4. Reguły oceniania w polu edukacyjnym 296
5.3. Dyskurs instrukcyjny i regulacyjny: transmisja wiedzy i ładu moralnego 299
5.3.1. Przekaz wiedzy i kompetencji w dyskursie instrukcyjnym 302
5.3.2. Transmisja ładu społecznego za pośrednictwem dyskursu regulacyjnego 302
5.3.3. Typy i funkcje rytuałów szkolnych 304
5.3.4. Postawy rodziców i ich dzieci wobec dyskursów pedagogicznych 308
5.4. Kształtowanie tożsamości uczniów w dyskursie pedagogicznym 311
5.4.1. Tożsamość jako wytwór działań pedagogicznych 312
5.4.2. Tożsamość pedagogiczna w społeczeństwie ponowoczesnym 317
5.4.3. Krytyka koncepcji tożsamości pedagogicznej 320
Zakończenie 325
Bibliografia 335
Słownik terminów teorii Basila Bernsteina 357
Biogram Basila Bernsteina 361
Zestawienie prac Basila Bernsteina 362
Zestawienie prac o dorobku Basila Bernsteina 367
Indeks nazwisk 369
Indeks rzeczowy 376