Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej
Grażyna Gunia

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | epub, pdf |
Ilość stron: | 228 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375878264 |
Data: | 2025-04-04 |
Opis e-booka:
Książka adresowana jest do osób, które są zainteresowane problematyką kształtowania i terapii mowy dzieci niesłyszących. Kolejne rozdziały zawierają omówienie elementarnych zagadnień dla tych osób, które nie mają interdyscyplinarnego przygotowania logopedycznego.Książkę można podzielić na dwie zasadnicze części. W pierwszej omówiono założenia teoretyczne surdologopedii, natomiast w drugiej przedstawiono praktyczne wskazówki dotyczące metodyki pracy logopedycznej z dziećmi z zaburzeniami słuchu i mowy.
Zagadnienia zawarte w opracowaniu mają charakter syntetyczny, z podaniem konkretnej literatury. Autorka ma nadzieję, że opracowanie będzie motywacją do studiowania surdologopedii oraz inspiracją do teoretycznego i praktycznego doskonalenia warsztatu pracy osób zajmujących się wychowaniem i terapią dzieci oraz dorosłych z wadą słuchu.
E-book „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 26.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ I
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy
1. Surdologopedia jako specjalizacja zawodowa logopedii.
2. Przedmiot badań, cele i zadania surdologopedii.
3. Podstawowe terminy i definicje.
4. Rozwój myśli surdologopedycznej w Polsce i na świecie.
4.1. Sylwetki naukowców - pionierów surdologopedii w Polsce.
5. Współczesny model organizacji opieki nad dziećmi niedosłyszącymi w Polsce.
ROZDZIAŁ II
Wybrane zagadnienia z anatomii, fozjologii i patologii narządu słuchu.
1. Budowa i funkcjonowanie narządu słuchu.
2. Podstawowe wiadomości z akustyki.
3. Fizjologia przenoszenia i odbierania dźwięków.
4. Badanie słuchu.
5. Etiologia wad słuchu.
6. Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu.
ROZDZIAŁ III
Porozumiewanie się, mowa i jej zaburzenia spowodowane wadą słuchu.
1. Zaburzenia słuchu i mowy a rozwój psychomotoryczny dziecka.
2. Trudności w opanowaniu systemu językowego przez dzieci z głuchotą prelingwalną.
2.1. Zniekształcenia systemu fonetycznego.
2.2. Stopień opanowania systemu leksykalnego.
2.3. Nieprawidłowości w opanowaniu systemu gramatycznego.
3. Porozumiewanie się osób głuchych.
ROZDZIAŁ IV
Zasady i metody terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy.
1. Zasady pracy z dzieckiem z wadą słuchu i mowy.
2. Metody terapii logopedycznej.
3. Ćwiczenia kształtujące i wspomagające rozwój mowy dziecka niesłyszącego.
3.1. Ćwiczenia oddechowe