Teatr uwikłany. Koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950
Ewa Rynarzewska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 454 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323520375 |
Data: | 2025-01-10 |
Opis e-booka:
Książka poświęcona koreańskiej sztuce teatralnej w pierwszych dekadach XX w., będącej odpowiedzią na oczekiwania nowej epoki i reakcją na przemiany historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe, jakie w tej dobie przeżywała Korea i jej społeczeństwo. Wychodząc naprzeciw postulatom ówczesnych elit politycznych i przedstawicieli wpływowych środowisk intelektualnych, a także nowej, coraz bardziej wymagającej publiczności, teatr koreański zaczął wprowadzać gruntowne zmiany, które zaowocowały powstaniem nowych gatunków, ukształtowanych pod silnym wpływem teatru japońskiego i zachodniego. Ujawniły one różnorodność oczekiwań i potrzeb Koreańczyków,
którzy wynieśli teatr do rangi wartości społecznej i nadali mu nowy, niespotykany wcześniej wymiar społeczny, sytuując go w nurcie ogólnonarodowych interesów i społecznych realiów okupowanego kraju. Autorka podejmuje próbę analizy procesu narodzin współczesnego teatru koreańskiego i wyznaczenia głównych funkcji sztuki teatralnej.
E-book „Teatr uwikłany. Koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 16.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział I Spór o teatr koreański 31
Teatr p’ansori – od sztuki ludowej do elitarnej 34
Teatr Hǔidae – narodowy czy komercyjny? 41
Teatr Wǒn’gaksa – stary czy nowy? 56
Klasyczna opera ch’ang-gǔk – próba pogodzenia sztuki i rozrywki 64
Teatr „nowej szkoły” ( shinp’a-gǔk ) – próba pogodzenia misji społecznej i rozrywki 75
Amatorski ruch teatrów akademickich i szkolnych ( soin-gǔk ) – próba pogodzenia misji społecznej i sztuki 90
Instytut Sztuki Teatralnej – teatr rodzimy czy obcy? 100
Opinie pierwszych koreańskich teoretyków teatru 116
Yun Paeng-nam – społeczna funkcja teatru 116
Hyǒn Ch’ǒl – narodowa koncepcja teatru ( minjung-gǔk ) 123
Kim U-jin – wyzwolić ludzkiego ducha 134
Rozdział II Koreańskie metamorfozy teatralne – od reformy do rozrywki 149
Pierwsze próby reformowania teatru koreańskiego 152
Klasyczna opera ch’ang-gǔk – od teatru p’ansori do opery zachodniej 152
Teatr „nowej szkoły” ( shinp’a-gǔk ) – nowatorstwo czy imitacja? 164
„Dramat nowy” ( shin-gǔk ) – w stronę Zachodu 181
Kalejdoskop teatralny 199
Triumf popularnego teatru rozrywkowego ( taejung-gǔk ) 215
Towarzystwo T’owǒl i Pak Sǔng-hǔi – zakładnik epoki 218
Koreański Ośrodek Teatralny i Chi Tu-han – zakładnik teatru shinp’a 227
Instytut Sztuki Teatralnej i Yu Ch’i-jin – zakładnik własnych ideałów 235
Teatr Dalekiego Wschodu – mekka popularnego teatru rozrywkowego 252
Rozdział III Dramat koreański jako trybuna społeczna 270
Srebrny świat i krytyka starego porządku feudalnej Korei 272
Trzej pacjenci i obrona konserwatywnej obyczajowości 280
Rozpacz kobiety i apel o prawo do „wolnej miłości” (chayu yǒn’ae) 295
Śmierć Kim Yǒng-ila – głos protestu wobec nierówności społecznej 305
Wrak – zagrożone prawo do samostanowienia 317
Wół i obraz upadającej wsi koreańskiej 339
Miłość cię oszukała, przez pieniądze płaczesz – w obronie kisaeng 366
Zakończenie 390
Aneksy: współczesne kontrowersje i spory w koreańskiej krytyce teatralnej 396
Problem genezy klasycznej opery ch’ang-gǔk 396
Debata na temat premierowego przedstawienia zespołu Hyǒkshindan 409
Problem autorstwa sztuki Srebrny świat 414
Bibliografia 425
Wykaz wybranych, nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich 438
Indeks wybranych nazwisk i terminów koreańskich, japońskich i chińskich 446