E-book:
Sztuka - edukacja - kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 330 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380122840 |
Data: | 2025-04-04 |
56.70
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Monografia pt. Sztuka – Edukacja – Kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej prezentuje różnorodne rozważania, zarówno od strony teoretycznej, technologii warsztatu artystycznego, dydaktyki sztuki i innowacyjnych rozwiązań w edukacji artystycznej. Publikacja zmusza czytelnika do refleksji nad miejscem i rolą sztuki w edukacji i wychowaniu we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej bardzo szeroko pojętej. Na ile edukacja artystyczna zmienia się, a na ile jest osadzona w tradycji kształcenia artystycznego, takie pytania formułują Autorzy tekstów.Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy teoretyków sztuki, badaczy, dydaktyków sztuki którzy zastanawiają się nad kształtem rozumienia sztuki i jej walorów edukacyjnych we współczesnym kształceniu artystycznym na wszystkich szczeblach nauczania.
E-book „Sztuka - edukacja - kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 56.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Spis treści
Wstęp (Urszula Szuścik, Ewa Linkiewicz) 7
Część I
TEORETYCZNE I HISTORYCZNE REFLEKSJE O EDUKACJI PRZEZ SZTUKĘ
Malcolm Ross
Cultivating the Arts in Education and Therapy 13
Kultywowanie sztuki w edukacji i terapii 21
Dariusz Rymar
Filozofia czyli służba Muzom. O potrzebie dialogu między filozofią a sztuką 30
Ireneusz Botor
Standardy to nie wszystko 47
Ryszard Solik
Tu i teraz, czyli o niektórych wyzwaniach i kontekstach edukacji artystycznej w ponowoczesnym świecie 53
Magdalena Zaorska
O życiu w sztuce, o wychowaniu artysty sceny dramatycznej i o roli etyki w przestrzeni teatru. (Z historii teatru rosyjskiego i doświadczenia szkoły Stanisławskiego) 63
Anna Maria Zadora
Współczesne funkcje sztuki. Sztuka pomiędzy twórcą a odbiorcą na przykładzie twórczości malarskiej artystów środowiska śląskiego 79
Natalia Maria Ruman
Sztuka strategią radzenia sobie z rzeczywistością tanatologiczną 97
Teresa Wagner-Tomaszewska
Wpływ zajęć artystycznych na niwelowanie zachowań agresywnych młodzieży — doniesienia z badań 115
Krzysztof Kowalski
Systemowe oddziaływania a przygotowanie młodzieży szkolnej do uczestnictwa w kulturze wizualnej 131
Ernest Zawada
Kształcenie plastyczne — refleksje z własnej praktyki 147
Piotr Wysogląd
Motywy podejmowania studiów na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych. Komunikat 154
Część II
PRAKTYCZNE I METODYCZNE SPOJRZENIE NA EDUKACJĘ PRZEZ SZTUKĘ
Anna Bińkowska
Od zera do bohatera, czyli problemy tworzenia programu edukacji kulturalnej w muzeum uniwersyteckim 163
Jolanta Skutnik
Młodzież w muzeum — wybrane konteksty edukacji artystycznej 178
Anna Gronostaj
Student jako krytyk i artysta w literackim performance 191
Wiesław Karolak
W stronę prostoty i umiaru — Land Art 210
Tadeusz Wieczorek
Przełamywanie stereotypów w edukacji artystycznej na przykładzie Międzynarodowych Warsztatów Niepokoju Twórczego Kieszeń Vincenta 224
Ewa Tomaszewska
W poszukiwaniu nowego teatru dla dzieci 234
Sylwia Nowak
Edukacja artystyczna w instytucji kultury a upowszechnianie kultury w instytucji oświaty 252
Urszula Szuścik
Perspektywa psychologiczna w edukacji plastycznej dziecka 268
Ewa Linkiewicz
Sztuki plastyczne w procesie kształtowania osobowości i postawy otwartej na świat 280
Agnieszka Gorgól
Arteterapia w pracy oligofrenopedagoga 293
Aleksandra Drzazga, Katarzyna Michalska
Kreatywne nauczanie w warunkach powszechnego gimnazjum na przykładzie projektu Klas Aktywności Twórczej 305
Łucja Piwowar-Bagińska
Synergia nauki i sztuki w projektach artystyczno‑edukacyjnych 312
Noty o autorach 317
Wstęp (Urszula Szuścik, Ewa Linkiewicz) 7
Część I
TEORETYCZNE I HISTORYCZNE REFLEKSJE O EDUKACJI PRZEZ SZTUKĘ
Malcolm Ross
Cultivating the Arts in Education and Therapy 13
Kultywowanie sztuki w edukacji i terapii 21
Dariusz Rymar
Filozofia czyli służba Muzom. O potrzebie dialogu między filozofią a sztuką 30
Ireneusz Botor
Standardy to nie wszystko 47
Ryszard Solik
Tu i teraz, czyli o niektórych wyzwaniach i kontekstach edukacji artystycznej w ponowoczesnym świecie 53
Magdalena Zaorska
O życiu w sztuce, o wychowaniu artysty sceny dramatycznej i o roli etyki w przestrzeni teatru. (Z historii teatru rosyjskiego i doświadczenia szkoły Stanisławskiego) 63
Anna Maria Zadora
Współczesne funkcje sztuki. Sztuka pomiędzy twórcą a odbiorcą na przykładzie twórczości malarskiej artystów środowiska śląskiego 79
Natalia Maria Ruman
Sztuka strategią radzenia sobie z rzeczywistością tanatologiczną 97
Teresa Wagner-Tomaszewska
Wpływ zajęć artystycznych na niwelowanie zachowań agresywnych młodzieży — doniesienia z badań 115
Krzysztof Kowalski
Systemowe oddziaływania a przygotowanie młodzieży szkolnej do uczestnictwa w kulturze wizualnej 131
Ernest Zawada
Kształcenie plastyczne — refleksje z własnej praktyki 147
Piotr Wysogląd
Motywy podejmowania studiów na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych. Komunikat 154
Część II
PRAKTYCZNE I METODYCZNE SPOJRZENIE NA EDUKACJĘ PRZEZ SZTUKĘ
Anna Bińkowska
Od zera do bohatera, czyli problemy tworzenia programu edukacji kulturalnej w muzeum uniwersyteckim 163
Jolanta Skutnik
Młodzież w muzeum — wybrane konteksty edukacji artystycznej 178
Anna Gronostaj
Student jako krytyk i artysta w literackim performance 191
Wiesław Karolak
W stronę prostoty i umiaru — Land Art 210
Tadeusz Wieczorek
Przełamywanie stereotypów w edukacji artystycznej na przykładzie Międzynarodowych Warsztatów Niepokoju Twórczego Kieszeń Vincenta 224
Ewa Tomaszewska
W poszukiwaniu nowego teatru dla dzieci 234
Sylwia Nowak
Edukacja artystyczna w instytucji kultury a upowszechnianie kultury w instytucji oświaty 252
Urszula Szuścik
Perspektywa psychologiczna w edukacji plastycznej dziecka 268
Ewa Linkiewicz
Sztuki plastyczne w procesie kształtowania osobowości i postawy otwartej na świat 280
Agnieszka Gorgól
Arteterapia w pracy oligofrenopedagoga 293
Aleksandra Drzazga, Katarzyna Michalska
Kreatywne nauczanie w warunkach powszechnego gimnazjum na przykładzie projektu Klas Aktywności Twórczej 305
Łucja Piwowar-Bagińska
Synergia nauki i sztuki w projektach artystyczno‑edukacyjnych 312
Noty o autorach 317