pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Sztuka - edukacja - kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 330 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380122840
Data: 2025-04-04
56.70 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Monografia pt. Sztuka – Edukacja – Kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej prezentuje różnorodne rozważania, zarówno od strony teoretycznej, technologii warsztatu artystycznego, dydaktyki sztuki i innowacyjnych rozwiązań w edukacji artystycznej. Publikacja zmusza czytelnika do refleksji nad miejscem i rolą sztuki w edukacji i wychowaniu we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej bardzo szeroko pojętej. Na ile edukacja artystyczna zmienia się, a na ile jest osadzona w tradycji kształcenia artystycznego, takie pytania formułują Autorzy tekstów.

Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy teoretyków sztuki, badaczy, dydaktyków sztuki którzy zastanawiają się nad kształtem rozumienia sztuki i jej walorów edukacyjnych we współczesnym kształceniu artystycznym na wszystkich szczeblach nauczania.

E-book „Sztuka - edukacja - kultura. Z teorii i praktyki edukacji artystycznej” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 56.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Spis treści

Wstęp (Urszula Szuścik, Ewa Linkiewicz) 7

Część I
TEORETYCZNE I HISTORYCZNE REFLEKSJE O EDUKACJI PRZEZ SZTUKĘ

Malcolm Ross
Cultivating the Arts in Education and Therapy 13
Kultywowanie sztuki w edukacji i terapii 21

Dariusz Rymar
Filozofia czyli służba Muzom. O potrzebie dialogu między filozofią a sztuką 30

Ireneusz Botor
Standardy to nie wszystko 47

Ryszard Solik
Tu i teraz, czyli o niektórych wyzwaniach i kontekstach edukacji artystycznej w ponowoczesnym świecie 53

Magdalena Zaorska
O życiu w sztuce, o wychowaniu artysty sceny dramatycznej i o roli etyki w przestrzeni teatru. (Z historii teatru rosyjskiego i doświadczenia szkoły Stanisławskiego) 63

Anna Maria Zadora
Współczesne funkcje sztuki. Sztuka pomiędzy twórcą a odbiorcą na przykładzie twórczości malarskiej artystów środowiska śląskiego 79

Natalia Maria Ruman
Sztuka strategią radzenia sobie z rzeczywistością tanatologiczną 97

Teresa Wagner-Tomaszewska
Wpływ zajęć artystycznych na niwelowanie zachowań agresywnych młodzieży — doniesienia z badań 115

Krzysztof Kowalski
Systemowe oddziaływania a przygotowanie młodzieży szkolnej do uczestnictwa w kulturze wizualnej 131

Ernest Zawada
Kształcenie plastyczne — refleksje z własnej praktyki 147

Piotr Wysogląd
Motywy podejmowania studiów na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych. Komunikat 154

Część II
PRAKTYCZNE I METODYCZNE SPOJRZENIE NA EDUKACJĘ PRZEZ SZTUKĘ

Anna Bińkowska
Od zera do bohatera, czyli problemy tworzenia programu edukacji kulturalnej w muzeum uniwersyteckim 163

Jolanta Skutnik
Młodzież w muzeum — wybrane konteksty edukacji artystycznej 178

Anna Gronostaj
Student jako krytyk i artysta w literackim performance 191

Wiesław Karolak
W stronę prostoty i umiaru — Land Art 210

Tadeusz Wieczorek
Przełamywanie stereotypów w edukacji artystycznej na przykładzie Międzynarodowych Warsztatów Niepokoju Twórczego Kieszeń Vincenta 224

Ewa Tomaszewska
W poszukiwaniu nowego teatru dla dzieci 234

Sylwia Nowak
Edukacja artystyczna w instytucji kultury a upowszechnianie kultury w instytucji oświaty 252

Urszula Szuścik
Perspektywa psychologiczna w edukacji plastycznej dziecka 268

Ewa Linkiewicz
Sztuki plastyczne w procesie kształtowania osobowości i postawy otwartej na świat 280

Agnieszka Gorgól
Arteterapia w pracy oligofrenopedagoga 293

Aleksandra Drzazga, Katarzyna Michalska
Kreatywne nauczanie w warunkach powszechnego gimnazjum na przykładzie projektu Klas Aktywności Twórczej 305

Łucja Piwowar-Bagińska
Synergia nauki i sztuki w projektach artystyczno‑edukacyjnych 312

Noty o autorach 317