E-book:
Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza. Wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku |
Format: | |
Ilość stron: | 368 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788374672917 |
Data: | 2025-01-27 |
42.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Monografia Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza. Wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia reprezentuje holistyczne podejście do aktualnej wiedzy oraz doświadczeń z zakresu działań przyrodniczych, ujmując je w aspektach naukowym, dydaktycznym, metodycznym oraz edukacyjnym.Proponowana tematyka jest odpowiedzią na wyzwania, jakie stawiają przed współczesną dydaktyką przedmiotów przyrodniczych zmieniające się uwarunkowania kształcenia w szkołach oraz na uczelniach. Poszczególne rozdziały przedstawiają doświadczenia z zakresu wprowadzania nowoczesnych, często innowacyjnych metod kształcenia, dostosowywania wymagań do obowiązującej podstawy programowej kształcenia przyrodniczego oraz do standardów kształcenia nauczycieli.
E-book „Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza. Wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia” - Wydawca: Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku. Cena 42.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Ilona Żeber-Dzikowska
Wstęp 7
Rozdział I
Dydaktyka przedmiotów przyrodniczych w świetle obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli
Wiesław Stawiński
Książki ważne w uniwersyteckiej edukacji biologiczno-dydaktycznej 15
Ilona Żeber-Dzikowska
Nauczyciel przyrodnik – polski i zarazem europejski? 41
Ilona Żeber-Dzikowska, Kinga Przybyszewska
Nauczyciel a uwarunkowania prawne Zmiany i oczekiwania społeczne w XXI wieku 55
Dorota Morka
Kształtowanie kompetencji zawodowych studentów kierunku biologia, specjalizacja nauczycielska – na przykładzie praktyk w zakresie dydaktyki biologii i przyrody 67
Elżbieta Rożej-Pabijan, Alicja Walosik
Wyniki wstępnych badań nad edukacją dla zrównoważonego rozwoju w kształceniu studentów kierunków przyrodniczych 81
Aleksandra Szydłowska
Wiedza studentów kierunków humanistycznych na temat zrównoważonego rozwoju 99
Michał Marian Skoczylas
Między biologią a ekologią człowieka – badanie pilotażowe nad doborem treści nauczania auksologii w kształceniu podyplomowym w zakresie neurologopedii w oparciu o zdolność studentów do określenia rozległości jej problematyki 109
Michał Marian Skoczylas
Wartość dydaktyczna źródeł informacji o chorobach genetycznych człowieka w kształceniu przeddyplomowym w zakresie nauk przyrodniczych i medycznych 119
Izabela Olczak
Kompetencje nauczyciela edukacji przyrodniczej w klasach I-III szkoły podstawowej 129
Ligia Tuszyńska
Portfolio jako praktyka dydaktyczna w podnoszeniu jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym na przykładzie Norwegii i Polski 143
Tamara Kropiowska
Ponad pół wieku w szkole – refleksje praktyka 155
Rozdział II
Doświadczenia we wdrażaniu założeń reformy przedmiotów przyrodniczych
Bożena Wójtowicz
Efektywność i postrzeganie przedmiotu przyroda wśród uczniów liceów krakowskich i kieleckich – studium porównawcze 175
Ewa Pyłka-Gutowska
Poziom opanowania wymagań podstawy programowej z przyrody przez uczniów szkół podstawowych w świetle wyników konkursu przedmiotowego 195
Renata Dudziak, Magdalena Borowczak, Piotr Szkudlarz
Biologia w zakresie podstawowym w szkołach zawodowych i technikach 221
Małgorzata Musialik, Bożena Karawajczyk, Marcin M Chrzanowski, Irmina Buczek, Barbara Ostrowska
Wybrane aspekty edukacji środowiskowej w chemii Analiza podręczników chemicznych dla III etapu edukacyjnego 233
Rozdział III
Tradycje i innowacje w edukacji przyrodniczej
Małgorzata Nodzyńska, Paweł Cieśla
Infografiki jako narzędzie obrazowania informacji naukowych 249
Anna Strumińska-Doktór
Atrakcyjność nauczania – czy to już innowacja w edukacji przedmiotów przyrodniczych? 261
Monika Czajkowska, Beata Bugajska-Jaszczołt
Modelowanie matematyczne w naukach przyrodniczych (na poziomie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej) 273
Agnieszka Cieszyńska, Eliza Rybska
Trudna droga od słowa do pojęcia w kształceniu biologicznym 287
Irena Fudali
Społeczne, ekonomiczne i prawne aspekty bezpieczeństwa ekologicznego – nowe treści w nauczaniu uniwersyteckim 305
Rozdział IV
Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) w edukacji przyrodniczej
Ewelina Szymczyk-Krzemińska
Badanie efektywności stosowania multimedialnych środków dydaktycznych w nauczaniu biologii 321
Elżbieta Buchcic, Ilona Żeber-Dzikowska
Wykorzystanie technologii informatycznej w realizacji projektów przyrodniczych 331
Elżbieta Buchcic
Technologie informacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych 343
Weronika Luboch
Technologia informacyjna i komunikacyjna w przyrodniczej edukacji globalnej 353
Wstęp 7
Rozdział I
Dydaktyka przedmiotów przyrodniczych w świetle obowiązujących standardów kształcenia nauczycieli
Wiesław Stawiński
Książki ważne w uniwersyteckiej edukacji biologiczno-dydaktycznej 15
Ilona Żeber-Dzikowska
Nauczyciel przyrodnik – polski i zarazem europejski? 41
Ilona Żeber-Dzikowska, Kinga Przybyszewska
Nauczyciel a uwarunkowania prawne Zmiany i oczekiwania społeczne w XXI wieku 55
Dorota Morka
Kształtowanie kompetencji zawodowych studentów kierunku biologia, specjalizacja nauczycielska – na przykładzie praktyk w zakresie dydaktyki biologii i przyrody 67
Elżbieta Rożej-Pabijan, Alicja Walosik
Wyniki wstępnych badań nad edukacją dla zrównoważonego rozwoju w kształceniu studentów kierunków przyrodniczych 81
Aleksandra Szydłowska
Wiedza studentów kierunków humanistycznych na temat zrównoważonego rozwoju 99
Michał Marian Skoczylas
Między biologią a ekologią człowieka – badanie pilotażowe nad doborem treści nauczania auksologii w kształceniu podyplomowym w zakresie neurologopedii w oparciu o zdolność studentów do określenia rozległości jej problematyki 109
Michał Marian Skoczylas
Wartość dydaktyczna źródeł informacji o chorobach genetycznych człowieka w kształceniu przeddyplomowym w zakresie nauk przyrodniczych i medycznych 119
Izabela Olczak
Kompetencje nauczyciela edukacji przyrodniczej w klasach I-III szkoły podstawowej 129
Ligia Tuszyńska
Portfolio jako praktyka dydaktyczna w podnoszeniu jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym na przykładzie Norwegii i Polski 143
Tamara Kropiowska
Ponad pół wieku w szkole – refleksje praktyka 155
Rozdział II
Doświadczenia we wdrażaniu założeń reformy przedmiotów przyrodniczych
Bożena Wójtowicz
Efektywność i postrzeganie przedmiotu przyroda wśród uczniów liceów krakowskich i kieleckich – studium porównawcze 175
Ewa Pyłka-Gutowska
Poziom opanowania wymagań podstawy programowej z przyrody przez uczniów szkół podstawowych w świetle wyników konkursu przedmiotowego 195
Renata Dudziak, Magdalena Borowczak, Piotr Szkudlarz
Biologia w zakresie podstawowym w szkołach zawodowych i technikach 221
Małgorzata Musialik, Bożena Karawajczyk, Marcin M Chrzanowski, Irmina Buczek, Barbara Ostrowska
Wybrane aspekty edukacji środowiskowej w chemii Analiza podręczników chemicznych dla III etapu edukacyjnego 233
Rozdział III
Tradycje i innowacje w edukacji przyrodniczej
Małgorzata Nodzyńska, Paweł Cieśla
Infografiki jako narzędzie obrazowania informacji naukowych 249
Anna Strumińska-Doktór
Atrakcyjność nauczania – czy to już innowacja w edukacji przedmiotów przyrodniczych? 261
Monika Czajkowska, Beata Bugajska-Jaszczołt
Modelowanie matematyczne w naukach przyrodniczych (na poziomie gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej) 273
Agnieszka Cieszyńska, Eliza Rybska
Trudna droga od słowa do pojęcia w kształceniu biologicznym 287
Irena Fudali
Społeczne, ekonomiczne i prawne aspekty bezpieczeństwa ekologicznego – nowe treści w nauczaniu uniwersyteckim 305
Rozdział IV
Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) w edukacji przyrodniczej
Ewelina Szymczyk-Krzemińska
Badanie efektywności stosowania multimedialnych środków dydaktycznych w nauczaniu biologii 321
Elżbieta Buchcic, Ilona Żeber-Dzikowska
Wykorzystanie technologii informatycznej w realizacji projektów przyrodniczych 331
Elżbieta Buchcic
Technologie informacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych 343
Weronika Luboch
Technologia informacyjna i komunikacyjna w przyrodniczej edukacji globalnej 353