Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze. T. 3
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 204 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380128811 |
Data: | 2025-01-24 |
Opis e-booka:
Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to już trzecie spotkanie z cyklu „styl późny”, które zgromadziło muzykologów, teoretyków muzyki, literaturoznawców, historyków sztuki, kulturoznawców i filozofów. Problematyka obydwu publikacji dowodzi, że zjawiska „późności” i „schyłkowości” wciąż budzą wiele kontrowersji, nie poddają się jednoznacznym klasyfikacjom i opisom.W tomie trzecim pomieszczono artykuły dotyczące zagadnień stylu późnego w kulturze europejskiej począwszy od XVIII wieku. Wśród poruszonych tematów, widzianych przez autorów poprzez pryzmat stylu późnego i „późności”, znalazły się: polskie poetyki oświeceniowe Golańskiego, Dmochowskiego oraz Krasickiego, styl empire w kontekście całej epoki oraz myśli Hegla, Klavierstücke op. 118 Brahmsa jako cykl, muzyka szkoły burgundzkiej XV wieku a twórczość francuskich kompozytorów końca XIX wieku, Trio fortepianowego d-moll op. 120 Gabriela Fauré na tle jego dzieł kameralnych, IV Symfonia op. 58 i poemat na organy solo In paradisum op. 61 Nowowiejskiego, indywidualizm stylistyki Rachmaninowa, twórczość Mahlera, „schyłkowość” w powieściach Wilde’a, Joyce’a i O’Briena, dzieła poetyckie Lawrence’a w perspektywie estetyki egzystencji i książki Saida On Late Style, retoryka dynamicznej statyczności jako nowy paradygmat filozoficzny i kulturowy.
E-book „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze. T. 3” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 21.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp / 7
Roksana Rał-Niemeczek
Problem schyłku w procesie przekształceń genologicznych. Teoretycznoliterackie rozważania na temat polskiego klasycyzmu oświeceniowego / 9
Sławomir Kaczor
Empire jako styl późny w perspektywie myśli filozoficznej Georga Wilhelma Friedricha Hegla / 26
Stanisław Kosz
Klavierstucke op. 118 Johannesa Brahmsa. Zbiór czy cykl? / 38
Jolanta Szulakowska-Kulawik
Francuski muzyczny symbolizm stylu późnego. L’esprit francais w obrazie dworskiej sztuki XV-wiecznej Burgundii i sztuki elit końca XIX wieku / 50
Wojciech Stępień
Trio d-moll op. 120 i ostatnia faza twórczości kameralnej Gabriela Faure / 78
Ilona Dulisz
IV Symfonia op. 58 i poemat na organy solo In paradisum op. 61 Feliksa Nowowiejskiego wobec różnych koncepcji stylu późnego w muzyce / 100
Iwona Świdnicka
Stylistyczne przemiany twórczości Sergiusza Rachmaninowa / 117
Bogumiła Mika
Między prawdą a mitem, czyli styl późny w muzyce Gustawa Mahlera / 135
Dariusz Pestka
Oscar Wilde, James Joyce, Flann O’Brien. Rożne oblicza schyłkowości w procesie relatywizacji absolutu / 149
Alina Mitek-Dziemba
Styl późny w służbie sztuki życia. O późnej poezji Davida Herberta Lawrence’a / 168
Marcin Trzęsiok
O kończeniu i rozpoczynaniu, czyli co się rodzi, gdy przemija postać świata / 189
Noty o autorach / 197