pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze. T. 3

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 204 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380128811
Data: 2025-01-24
21.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to już trzecie spotkanie z cyklu „styl późny”, które zgromadziło muzykologów, teoretyków muzyki, literaturoznawców, historyków sztuki, kulturoznawców i filozofów. Problematyka obydwu publikacji dowodzi, że zjawiska „późności” i „schyłkowości” wciąż budzą wiele kontrowersji, nie poddają się jednoznacznym klasyfikacjom i opisom.

W tomie trzecim pomieszczono artykuły dotyczące zagadnień stylu późnego w kulturze europejskiej począwszy od XVIII wieku. Wśród poruszonych tematów, widzianych przez autorów poprzez pryzmat stylu późnego i „późności”, znalazły się: polskie poetyki oświeceniowe Golańskiego, Dmochowskiego oraz Krasickiego, styl empire w kontekście całej epoki oraz myśli Hegla, Klavierstücke op. 118 Brahmsa jako cykl, muzyka szkoły burgundzkiej XV wieku a twórczość francuskich kompozytorów końca XIX wieku, Trio fortepianowego d-moll op. 120 Gabriela Fauré na tle jego dzieł kameralnych, IV Symfonia op. 58 i poemat na organy solo In paradisum op. 61 Nowowiejskiego, indywidualizm stylistyki Rachmaninowa, twórczość Mahlera, „schyłkowość” w powieściach Wilde’a, Joyce’a i O’Briena, dzieła poetyckie Lawrence’a w perspektywie estetyki egzystencji i książki Saida On Late Style, retoryka dynamicznej statyczności jako nowy paradygmat filozoficzny i kulturowy.

E-book „Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze. T. 3” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 21.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Spis treści

Wstęp / 7

Roksana Rał-Niemeczek
Problem schyłku w procesie przekształceń genologicznych. Teoretycznoliterackie rozważania na temat polskiego klasycyzmu oświeceniowego / 9

Sławomir Kaczor
Empire jako styl późny w perspektywie myśli filozoficznej Georga Wilhelma Friedricha Hegla / 26

Stanisław Kosz
Klavierstucke op. 118 Johannesa Brahmsa. Zbiór czy cykl? / 38

Jolanta Szulakowska-Kulawik
Francuski muzyczny symbolizm stylu późnego. L’esprit francais w obrazie dworskiej sztuki XV-wiecznej Burgundii i sztuki elit końca XIX wieku / 50

Wojciech Stępień
Trio d-moll op. 120 i ostatnia faza twórczości kameralnej Gabriela Faure / 78

Ilona Dulisz
IV Symfonia op. 58 i poemat na organy solo In paradisum op. 61 Feliksa Nowowiejskiego wobec różnych koncepcji stylu późnego w muzyce / 100

Iwona Świdnicka
Stylistyczne przemiany twórczości Sergiusza Rachmaninowa / 117

Bogumiła Mika
Między prawdą a mitem, czyli styl późny w muzyce Gustawa Mahlera / 135

Dariusz Pestka
Oscar Wilde, James Joyce, Flann O’Brien. Rożne oblicza schyłkowości w procesie relatywizacji absolutu / 149

Alina Mitek-Dziemba
Styl późny w służbie sztuki życia. O późnej poezji Davida Herberta Lawrence’a / 168

Marcin Trzęsiok
O kończeniu i rozpoczynaniu, czyli co się rodzi, gdy przemija postać świata / 189

Noty o autorach / 197