Studium efektywności przedsiębiorstwa w sieci. Perspektywa renty sieciowej
![Studium efektywności przedsiębiorstwa - okłakda ebooka](https://staticl.poczytaj.pl/623000/studium-efektywnosci-przedsiebiorstwa-w-sieci-perspektywa,623586-s.jpg)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Akademii Ekonomicznej w Katowicach |
Format: | |
Ilość stron: | 216 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378752509 |
Data: | 2025-02-07 |
Opis e-booka:
W formie ogólnej celem niniejszej monografii jest prezentacja wyników pogłębionego studium objaśniającego proces tworzenia wartości w sieci i umożliwiającego zastosowanie tych wyników w praktyce podejmowania decyzji gospodarczych. Aby cel ten osiągnąć, przyjęto dwa kluczowe założenia. Pierwsze z nich, o charakterze ogólnej dyrektywy metodycznej, zawiera się w stwierdzeniu multiparadygmatyczności zarządzania i głębokim osadzeniu „myślenia sieciowego” w naukach o zarządzaniu zarówno w perspektywie strategicznej, jak i w płaszczyźnie analizy konkurencyjności. Założenie drugie swoje znaczenie ujawnia w obszarze aplikacyjnym badań nad efektywnością. Uznaje się, że efektywność przedsiębiorstwa działającego w sieci może być rozpatrywana z perspektywy jego zdolności do pozyskiwania rent, a w szczególności renty zasobowej i relacyjnej.
E-book „Studium efektywności przedsiębiorstwa w sieci. Perspektywa renty sieciowej” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Spis treści:
I. POSZUKIWANIE PARADYGMATU ZARZĄDZANIA SIECIĄ MIĘDZYORGANIZACYJNĄ (Barbara Woźniak-Sobczak) 9
1. Identyfikacja desygnatu „paradygmat” 9
2. Ewolucja nurtów w naukach o zarządzaniu w poszukiwaniu ich paradygmatu – droga do paradygmatu sieciowego 13
II. PARADYGMAT SIECIOWY – MAINSTREAM W NAUKACH ZARZĄDZANIA I W PRAKTYCE BIZNESU (Barbara Woźniak-Sobczak) 19
1. Multiparadygmatyczność współczesnego zarządzania 19
2. Paradoks współdziałania w biznesie jako atrybut paradygmatu sieciowego 31
III. SIECIOWY MODEL BIZNESOWY. ELEMENTY NOWEGO PARADYGMATU (Włodzimierz Rudny) 36
1. Zasoby sieciowe w ujęciu interakcyjnym 36
2. Pozyskiwanie zasobów w sieci a granice firmy 40
3. Wpływ charakterystyki branży na wybór formy pozyskiwania zasobów 48
4. Sieciowy model biznesowy: elementy koncepcji 53
IV. NETWORK GOVERNANCE, CZYLI PROBLEM WŁADANIA W SIECI (Adam Samborski) 60
1. Koncepcja governance 60
2. Władanie na poziomie sieci 63
3. Formy władania w sieci 69
4. Władanie siecią a problem efektywności 72
V. EFEKTYWNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA USIECIOWIONEGO (Paweł Kosiń) 76
1. Ogólne założenia badania efektywności przedsiębiorstwa usieciowionego 76
2. Renty a wybory decyzyjne przedsiębiorstw w zakresie uczestnictwa w sieci 80
VI. SIEĆ JAKO CZYNNIK POPRAWY EFEKTYWNOŚCI WYKORZYSTANIA ZASOBÓW (Włodzimierz Rudny) 86
1. Zasoby sieciowe 86
2. Uczestnictwo w sieci jako poszukiwanie renty ekonomicznej. Renta zasobowa 91
3. Wiedza jako specyficzny zasób sieciowy 97
4. Organizacje sieciowe: budowanie zdolności absorpcji wiedzy 101
VII. RELACJE W SIECI WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW (Anna Kwiecień) 105
1. Wartość kapitału i podział wartości w sieci 105
2. Efekty relacji w sieci wartości 114
VIII. EFEKTYWNOŚĆ, RYZYKO I OCENA EFEKTYWNOŚCI RELACJI (Anna Kwiecień) 120
1. Zdolność sieciowa a efektywność relacji sieciowych – zarządzanie relacjami 120
2. Relacje a ryzyko w procesie podejmowania decyzji 131
3. Możliwości pomiaru efektów i efektywności relacji w sieci przedsiębiorstw 136
IX. RENTA RELACYJNA JAKO EFEKT BUDOWANIA RELACJI Z KLIENTAMI (Katarzyna Żak) 142
1. Klient w sieci relacji 142
2. Efekty relacji z klientami. Wartość kapitału dla akcjonariuszy a wartość dla klienta 146
3. Marketingowa charakterystyka grup docelowych a strategie relacyjne przedsiębiorstw 156
X. WYBRANE METODY POMIARU RENTOWNOŚCI KLIENTA I RENTOWNOŚCI PORTFELA KLIENTÓW (Katarzyna Żak) 165
1. Koncepcja customer lifetime value a możliwość pomiaru relacji z klientem 165
2. Rentowność klienta i rentowność portfela klientów. Możliwość pomiaru 174
XI. DŹWIGNIA SIECIOWA A RENTA ZASOBOWA I RELACYJNA (Paweł Kosiń) 181
1. Koncepcja dźwigni sieciowej 181
2. Przegląd wybranych możliwości badania efektu dźwigni sieciowej z zastosowaniem metod deterministycznych 187
3. Pomiar dźwigni sieciowej i badania przyczynowe jej efektów 189
PODSUMOWANIE 193
LITERATURA 197
SPIS RYSUNKÓW 213
SPIS TABEL 214