pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Stan realizacji i perspektywy rozwoju e-administracji w Polsce

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 232 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788372466884
Data: 2025-02-07
Cena wydawcy: 5.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Niniejsze opracowanie składa się z siedmiu rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcono istocie społeczeństwa informacyjnego. W rozdziale drugim podjęto próbę identyfikacji e-Administracji. Trzeci rozdział dotyczy oceny obecnego stanu rozwoju e-Administracji w Polsce. Czwarty rozdział traktuje o potrzebie uwarunkowań prawnych w e-Administracji. Piąty rozdział dotyczy bezpieczeństwa e-Administracji. Rozdział szósty jest poświęcony badaniom rozwoju e-Administracji w województwie śląskim. Rozdział siódmy jest rozdziałem podsumowującym, gdzie dokonano analizy stanu realizacji i podjęto próbę określenia kierunków dalszego rozwoju e-Administracji w Polsce.

E-book „Stan realizacji i perspektywy rozwoju e-administracji w Polsce” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Spis treści:

WSTĘP 9
Rozdział 1. ISTOTA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO 17
1.1. Charakterystyka społeczeństwa informacyjnego 17
1.2. Cele i zadania społeczeństwa informacyjnego w Polsce 24
1.3. Kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego 27
Rozdział 2. E-ADMINISTRACJA W UNII EUROPEJSKIEJ 33
2.1. Definicje i istota e-Administracji 33
2.2. Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwoju e-Administracji 37
2.3. Usługi e-Administracji w UE 45
2.4. Estonia jako przykład państwa UE z rozwiniętą e-Administracją 50
Rozdział 3. E-ADMINISTRACJA W POLSCE 63
3.1. Istota i zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce 63
3.2. Uwarunkowania funkcjonowania e-Administracji w Polsce 65
3.2.1. E-podpis 72
3.2.2. Wybrane przykłady stosowanych e-dokumentów 76
3.3. Założenia i rozwój e-Administracji w Polsce 77
3.3.1. Wrota Polski 83
3.3.2. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) 85
3.3.3. Sieć Teleinformatyczna Administracji Publicznej (STAP) 88
3.3.4. BIP 89
3.4. Działania władz polskich na rzecz rozwoju e-Administracji 91
Rozdział 4. UWARUNKOWANIA PRAWNE E-ADMINISTRACJI 98
4.1. Specyfika prawna e-Administracji 98
4.2. Prawne uwarunkowania efektywności informatyzacji administracji 102
4.3. Ochrona informacji w e-Administracji 106
4.3.1. Podstawowe źródła norm dotyczących ochrony danych osobowych 107
4.3.2. Ogólne zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych 107
Rozdział 5. BEZPIECZEŃSTWO E-ADMINISTRACJI 109
5.1. Strategia tworzenia bezpiecznej e-Administracji i cyberprzestrzeni 109
5.2. Przestępstwo internetowe a kodeks karny 115
5.3. System zarządzania bezpieczeństwem informacji 117
5.4. Modele bezpieczeństwa informacji i obowiązki administratora danych 125
5.4.1. Zakres działalności Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych 127
Rozdział 6. BADANIE ROZWOJU E-ADMINISTRACJI W POLSCE NA PRZYKŁADZIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO 129
6.1. Opis podziału terytorialnego w Polsce 129
6.1.1. Opis województwa śląskiego 133
6.2. Badania jakości serwisów internetowych miast powiatowych województwa śląskiego 134
6.2.1. Kryteria oceny i metody badawcze jakości serwisów internetowych 135
6.2.2. Wyniki badań jakości serwisów internetowych i ich interpretacja 137
6.3. Badanie dostępności i poziomu rozwoju usług e-Administracji miast powiatowych województwa śląskiego 145
6.3.1. Kryteria oceny i metody badawcze poziomu rozwoju e-usług 146
6.3.2. Wyniki badań poziomu rozwoju e-usług i ich interpretacja 151
6.4. Analiza przydatności Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP) do realizacji e-usług w województwie śląskim 157
6.4.1. Proces pozyskania podpisu elektronicznego 161
6.4.2. Wykorzystanie certyfikatu CC SEKAP (przykład klienta) 166
Rozdział 7. ANALIZA STANU REALIZACJI E-ADMINISTRACJI I KIERUNKI JEJ DALSZEGO ROZWOJU W POLSCE 172
7.1. Koncepcja i stan realizacji e-Administracji w Unii Europejskiej 172
7.1.1. Interoperacyjność i standaryzacja w e-Administracji 177
7.2. Koncepcja i stan realizacji e-Administracji w Polsce 181
7.2.1. Ocena poziomu realizacji e-Administracji w świetle źródeł statystycznych 187
7.3. Analiza wyników przeprowadzonych badań w województwie śląskim i w Estonii 192
7.3.1. Analiza wyników badań jakości i koncepcja standaryzacji budowy serwisów internetowych urzędów świadczących usługi publiczne 193
7.3.2. Analiza wyników badań poziomu realizacji e-usług w Estonii i w miastach powiatowych województwa śląskiego 197
7.4. Kierunki dalszego rozwoju e-Administracji w województwie śląskim i kraju 200
ZAKOŃCZENIE 205
LITERATURA 209
SPIS RYSUNKÓW 225
SPIS TABEL 230
SUMMARY 231