pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Socjologia internetu

Dane szczegółowe:
Wydawca: Scholar
Format: pdf
Ilość stron: 232 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788365390073
Data: 2024-11-06
Cena wydawcy: 32.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Ponieważ z Internetu korzystają miliardy osób, mamy współcześnie możliwość śledzenia siły wpływu nawet bardzo drobnych czynników, których normalnie nie dałoby się dostrzec – z racji zbyt małych prób. Możemy na przykład na podstawie zmienionych wzorców komunikacji on-line dość skutecznie estymować, że ktoś jest bezrobotny. Można też zaobserwować godzinne zmiany w nastroju populacji, porównywać reakcje na ból głowy czy alkohol w różnych kulturach na podstawie samej tylko analizy publicznych tweetów. Nawet surowe dane, jeśli opierają się na bardzo dużych próbach, mogą stanowić ciekawy punkt wyjścia do dalszych badań. Przykładowo jeden z najpopularniejszych serwisów pornograficznych na świecie i 22. pod względem popularności serwis w ogóle, Pornhub, publikuje co roku raport na temat wykorzystania witryny.

[Fragment książki]
Nie ulega wątpliwości, że Internet – sieć sieci – ma ogromne znaczenie dla większości współczesnych zjawisk społecznych i jest obecnie w wielu dyscyplinach nauki jedną z najważniejszych przestrzeni badawczych. Pilne staje się więc nie tylko systematyczne, rzetelne przeanalizowanie sposobów korzystania z sieci, ale i społeczności, jakie się w niej tworzą, czy wytworów kultury sieciowej. Socjologia Internetu prof. Dariusza Jemielniaka znakomicie odpowiada na tę potrzebę.

dr Dominik Batorski
Praca jest gęstym w myśli studium o socjologii Internetu. Jest zarazem pracą ogromnie erudycyjną, ale ta erudycyjność nie jest celem samym w sobie, lecz funkcją wyjaśniania bardzo złożonej materii […]. Autor wplata do narracji własne doświadczenia badawcze, wskazuje na ważne, interesujące obszary wymagające dalszych badań […], oferuje porady metodyczne, informuje o ryzyku, przestrzega przed pułapkami […], kreśli najważniejsze wymogi etyczne. z recenzji wydawniczej dr. hab., prof. Uniwersytetu SWPS Kazimierza Krzysztofka
Książka jest ważnym przyczynkiem do rozwoju wiedzy o komunikacji i zjawiskach występujących w Internecie i oddziałujących poprzez Internet. Praca dostarcza cennej wiedzy o metodach badawczych Internetu i fenomenów tam funkcjonujących. Jest niezbędną lekturą dla badaczy Internetu i osób zainteresowanych naukowym podejściem do jego rozumienia. z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Krzysztofa Koneckiego
Prof. dr hab. Dariusz Jemielniak jest kierownikiem katedry MINDS (Management in Networked and Digital Societies) Akademii Leona Koźmińskiego. Prowadził badania na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, a także na Cornell University oraz w centrum Labor and Worklife Uniwersytetu Harvarda. Przez trzy lata pracował też na Berkman-Klein Center for Internet and Society tej uczelni, obecnie związany z Center for Collective Intelligence MIT. Autor m.in. Życia wirtualnych dzikich (2013), wyd. ang.: Common Knowledge? An etnography of Wikipedia (2014), Collaborative Society (2019, współautorka A. Przegalińska). Laureat licznych nagród naukowych, w tym Dorothy Lee Award za wybitne osiągnięcia naukowe w dziedzinie ekologii kultury (2015) i Nagrody Naukowej Prezesa PAN (2016).

E-book „Socjologia internetu” - Wydawca: Scholar.

Spis treści:

Spis treści
Od autora 7
1. Wprowadzenie 11
2. Rewolucja internetowa 16
2.1. Relacje on-line 17
2.2. Kryzys wiedzy eksperckiej 23
2.3. Gospodarka dzielenia się 31
3. Metody badania społeczności internetowych 38
3.1. Badania ilościowe 44
3.1.1. Big Data 44
3.1.2. Analiza sieciowa 60
3.1.3. Sondaże on-line 68
3.1.4. Kulturomika 74
3.1.5. Scraping 80
3.1.6. Inne przydatne narzędzia 87
3.2. Badania jakościowe 93
3.2.1. Etnografia cyfrowa 95
3.2.2. Analiza przypadku 112
3.2.3. Wywiady on-line 117
3.2.4. Analiza narracyjna 120
3.3. Badanie wytworów kultury 126
3.3.1. Kultura remiksu a polityka 128
3.3.2. Badanie humoru 132
3.3.3. Memy internetowe 136
4. Etyka badawcza 144
4.1. Internet jako źródło infamii 147
4.2. Anonimowość 150
4.3. Prywatność 152
4.4. Świadoma zgoda 156
4.5. Własność danych 160
4.6. Poufność danych 161
Zakończenie 166
Podziękowania 168
Bibliografia 169
Indeks nazwisk 219