Serwicyzacja polskiej gospodarki - przemiany wewnątrzsektorowe

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Akademii Ekonomicznej w Katowicach |
Format: | |
Ilość stron: | 121 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378751595 |
Data: | 2025-02-06 |
Opis e-booka:
Celem badań podjętych w prezentowanej publikacji jest rozpoznanie stanu rozwoju sektora usług w Polsce w latach 1991-2011, z uwzględnieniem zmian wewnątrzsektorowych. Podjęte badania w obszarze przemian strukturalnych na rynku pracy umożliwiają ocenę poziomu rozwoju sektora usług w Polsce oraz wskazanie istotnych czynników determinujących tę sytuację i sposoby jej poprawy. Na przedmiotowy zakres monografii składają się indywidualne opracowania, stanowiące jednocześnie tytuły poszczególnych części pracy. Opracowanie składa się z czterech części. W rozdziale I przedstawione zostały podstawowe definicje oraz klasyfikacje usług, wraz cechami wyróżniającymi usługi spośród innych dóbr. Rozdział II obejmuje analizę zmian w sektorowej strukturze zatrudnienia w Polsce w latach 1990-2010, z uwzględnieniem podziału gospodarki na trzy sektory (rolnictwo, przemysł, usługi). W rozdziale III podjęto rozważania dotyczące wykorzystania elastycznych form zatrudnienia i organizacji czasu pracy w poszczególnych sektorach polskiej gospodarki, z uwzględnieniem podziału III sektora na usługi rynkowe i nierynkowe. W rozdziale IV przedstawiono wyniki analiz sektorowego zróżnicowania udziału wartości dodanej brutto, a także oszacowano kierunki i dynamikę tempa jej zmian. Przedmiotem analizy jest również kwestia wrażliwości zmian wartości dodanej, wytworzonej w poszczególnych sekcjach, na zmiany koniunktury gospodarczej.
E-book „Serwicyzacja polskiej gospodarki - przemiany wewnątrzsektorowe” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Cena 15.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1. UWARUNKOWANIA ROZWOJU SEKTORA USŁUG 11
1.1. Usługi – sposoby definiowania, cechy usług 11
1.2. Czynniki wpływające na rozwój sektora usługowego 16
1.2.1. Trójsektorowy układ gospodarki i zmiany w strukturze popytu 22
1.2.2. Zmiany w czynnikach produkcji – wzrost elastyczności, produktywności, specjalizacji 24
1.2.3. Globalizacja 27
1.2.4. Outsourcing usług 32
1.2.5. Offshoring 37
1.2.6. Nowe technologie i innowacje 44
1.2.7. Zmiany demograficzne i przestrzenne 47
1.2.8. Zmiany instytucjonalne, deregulacja 48
1.3. Wybrane klasyfikacje usług 50
ROZDZIAŁ 2. ANALIZA ZMIAN W SEKTOROWEJ STRUKTURZE ZATRUDNIENIA W POLSCE W LATACH 1990-2010 54
2.1. Prawidłowości Clarka-Fishera 54
2.2. Przeobrażenia struktur zatrudnienia w trzech sektorach gospodarki 57
2.3. Usługi w Polsce – wewnątrzsektorowa struktura zatrudnienia 65
ROZDZIAŁ 3. WYKORZYSTANIE ELASTYCZNYCH FORM ZATRUDNIENIE W SEKTORZE USŁUG 72
3.1. Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy – wybrane zagadnienia 72
3.2. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy – płeć jako cecha różnicująca stosowanie tej formy zatrudnienia 75
3.3. Praca tymczasowa i jej wykonywanie w sektorze usług przez różne grupy wiekowe 82
3.4. Samozatrudnienie w sektorze usług 89
ROZDZIAŁ 4. SEKTOROWE ZRÓŻNICOWANIE WARTOŚCI DODANEJ BRUTTO W POLSKIEJ GOSPODARCE W LATACH 1995-2011, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM UDZIAŁU SEKTORA USŁUG 95
4.1. Udział trzech sektorów w tworzeniu wartości dodanej 96
4.2. Wartość dodana brutto wytworzona w usługach rynkowych i nierynkowych 101
4.3. Przeobrażenia struktury wartości dodanej brutto wewnątrz sektora usług 102
ZAKOŃCZENIE 105
BIBLIOGRAFIA 109
SPIS RYSUNKÓW 119
SPIS TABEL 121