E-book:
Sacrum w kinie dekadę później
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Gdańskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 374 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378651536 |
Data: | 2025-01-10 |
42.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Książka swoją formułą nawiązuje do wydanego w Gdańsku w 2002 roku tomu zredagowanego przez Mirosława Przylipiaka i Krzysztofa Kornackiego. Umieszczone w niej teksty (pisane głównie z filmoznawczej perspektywy) ukazują, w jaki sposób zmieniły się formy konceptualizacji religijności w kinie artystycznym, rozpatrują liczne przekształcania topiki religijnej przez popkulturę oraz badają upodobania współczesnej publiczności. Poświęcono je głównie kwestiom omawiania meandrów chrześcijaństwa, interpretowaniu postępujących form degradowania symboliki religijnej w kinie i kulturze popularnej oraz niełatwym próbom namysłu teoretycznego nad związkami kina i religii.Oprócz takich refleksji w książce znalazły się również artykuły i eseje dotyczące rzadziej poruszanych w polskich badaniach akademickich tematów, prezentujące analizy „religijności ateistycznej” i zlaicyzowanych form wykorzystywania topiki religijnej. Tom zawiera także teksty dotyczące sposobów reinterpretowania tez łączonych z kontrkulturowym spadkiem po New Age oraz artykuły przyglądające się filmowym wizerunkom Boga i zaświatów, poszukujące kinowych inspiracji biblijnych i badające związki kina dokumentalnego z namysłem nad różnie rozumianymi formami doświadczania transcendencji.
E-book „Sacrum w kinie dekadę później” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego. Cena 42.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp 7
Część I. Strategie interpretacji 9
Zbyszek Dymarski. Między sacrum a sanctum, czyli o pewnej próbie uchwycenia rzeczywistości religijnej w erze ponowoczesnej 11
Mariola Marczak. Między kontemplacją a dramatem. O pewnej tendencji w kinie religijnym i metafizycznym ostatnich lat 25
Marek Lis. Epifania czy instrumentalizacja Boga? Spojrzenie na filmy religijne 51
Sławomir Bobowski. Mel Gibson i religia 63
Joanna Sarbiewska. Po dekonstrukcji – doświadczenie kenotyczne w kinie w świetle teologii negatywnej i mistycznej „nocy ciemnej” (na przykładzie analizy filmu Odgłosy robaków. Zapiski mumii Petera Lechtiego ) 73
Janusz Bohdziewicz. Święta prawda. Ukazywanie Abbasa Kiarostamiego 83
Część II. Rewizje przeszłości 97
Andrzej Zalewski. Totalność odpłaty – Robert Bresson i Pieniądz 99
Jacek Jędrzejewicz. Luis Buñuel – sacrum ukryte 111
Piotr Kurpiewski. Film historyczny w Polsce Ludowej a sfera sacrum. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich 129
Część III. Między sacrum a profanum 145
Andrzej Szpulak. Filmy Pawła Łungina Car i Wyspa wobec duchowej tradycji rosyjskiego prawosławia 147
Barbara Forysiewicz. Katechizm (ojca) Anatolija, czyli człowiek wobec sacrum w filmie Pawła Łungina Wyspa 157
Paweł Biliński. Dojść do sacrum poprzez kino. O Życiu Jezusa i Ludzkości Brunona Dumonta 171
Julia Gierczak. Duchowość ateistyczna według Brunona Dumonta 189
Marek Kotyński. Cudowny Bóg. Poszukiwanie transcendencji w Lourdes Jessiki Hausner 197
Mirosław Przylipiak. Walka o krzyż – dwa spojrzenia 219
Część IV. Na orbicie popkultury 239
Sebastian Jakub Konefał.. New Age i filmowe przypowieści o poszukiwaniu „kosmicznej duchowości”. Klasyka i współczesne kontynuacje 241
Aleksander Roman Michalak. Kino i apokryfy 261
Przemysław Zawrotny. Straszne i śmieszne filmy o Kościele. Kultura popularna a narracje o sacrum – na przykładzie Kodu da Vinci i Dogmy 273
Piotr Przytuła. Religia Hollywood. Popkulturowe przetwarzanie duchowości w kinie popularnym ostatniej dekady 287
Marek Adamiec. Diabeł w świecie audiowizualnym w ubiegłym i obecnym stuleciu 299
Jerzy Szyłak. A.I. Sztuczna Inteligencja jako przypowieść o pewnym złudzeniu 325
Agnieszka Kiejziewicz. Shintoistyczni bogowie na dużym ekranie. Przenikanie sacrum do popkultury na przykładzie kinematografii japońskiej 333
Krzysztof Kornacki. Bóg i zaświaty w kinie postmodernistycznym 355
Część I. Strategie interpretacji 9
Zbyszek Dymarski. Między sacrum a sanctum, czyli o pewnej próbie uchwycenia rzeczywistości religijnej w erze ponowoczesnej 11
Mariola Marczak. Między kontemplacją a dramatem. O pewnej tendencji w kinie religijnym i metafizycznym ostatnich lat 25
Marek Lis. Epifania czy instrumentalizacja Boga? Spojrzenie na filmy religijne 51
Sławomir Bobowski. Mel Gibson i religia 63
Joanna Sarbiewska. Po dekonstrukcji – doświadczenie kenotyczne w kinie w świetle teologii negatywnej i mistycznej „nocy ciemnej” (na przykładzie analizy filmu Odgłosy robaków. Zapiski mumii Petera Lechtiego ) 73
Janusz Bohdziewicz. Święta prawda. Ukazywanie Abbasa Kiarostamiego 83
Część II. Rewizje przeszłości 97
Andrzej Zalewski. Totalność odpłaty – Robert Bresson i Pieniądz 99
Jacek Jędrzejewicz. Luis Buñuel – sacrum ukryte 111
Piotr Kurpiewski. Film historyczny w Polsce Ludowej a sfera sacrum. Casus Kopernika Ewy i Czesława Petelskich 129
Część III. Między sacrum a profanum 145
Andrzej Szpulak. Filmy Pawła Łungina Car i Wyspa wobec duchowej tradycji rosyjskiego prawosławia 147
Barbara Forysiewicz. Katechizm (ojca) Anatolija, czyli człowiek wobec sacrum w filmie Pawła Łungina Wyspa 157
Paweł Biliński. Dojść do sacrum poprzez kino. O Życiu Jezusa i Ludzkości Brunona Dumonta 171
Julia Gierczak. Duchowość ateistyczna według Brunona Dumonta 189
Marek Kotyński. Cudowny Bóg. Poszukiwanie transcendencji w Lourdes Jessiki Hausner 197
Mirosław Przylipiak. Walka o krzyż – dwa spojrzenia 219
Część IV. Na orbicie popkultury 239
Sebastian Jakub Konefał.. New Age i filmowe przypowieści o poszukiwaniu „kosmicznej duchowości”. Klasyka i współczesne kontynuacje 241
Aleksander Roman Michalak. Kino i apokryfy 261
Przemysław Zawrotny. Straszne i śmieszne filmy o Kościele. Kultura popularna a narracje o sacrum – na przykładzie Kodu da Vinci i Dogmy 273
Piotr Przytuła. Religia Hollywood. Popkulturowe przetwarzanie duchowości w kinie popularnym ostatniej dekady 287
Marek Adamiec. Diabeł w świecie audiowizualnym w ubiegłym i obecnym stuleciu 299
Jerzy Szyłak. A.I. Sztuczna Inteligencja jako przypowieść o pewnym złudzeniu 325
Agnieszka Kiejziewicz. Shintoistyczni bogowie na dużym ekranie. Przenikanie sacrum do popkultury na przykładzie kinematografii japońskiej 333
Krzysztof Kornacki. Bóg i zaświaty w kinie postmodernistycznym 355