pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Rynki, ulice, galerie handlowe. Polityka publiczna wobec miejskich przestrzeni konsumpcji w Polsce

Dane szczegółowe:
Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Format: pdf
Ilość stron: 204 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380304925
Data: 2025-02-07
Cena wydawcy: 32.90 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Monografia przedstawia główne koncepcje teoretyczne oraz pojęcia wyjaśniające procesy przemian miejskich przestrzeni konsumpcji. Przeprowadzona analiza posłużyła zidentyfikowaniu mechanizmów rządzących tymi przemianami oraz wskazaniu grup zaangażowanych podmiotów. Szczególną uwagę poświęcono współpracy mieszkańców z władzą lokalną w zakresie zarządzania rozwojem miasta, a także kwestii żywiołowych i zrównoważonych procesów w przestrzeni miejskiej. Scharakteryzowano także politykę publiczną prowadzoną przez władze szczebla centralnego i lokalnego wobec miejskich przestrzeni publicznych. Przedstawiono miejsce polityki miejskiej w polskim porządku prawnym, omówiono podstawy planowania przestrzennego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem nowych uwarunkowań w postaci ustawy krajobrazowej oraz prawa nazywanego potocznie „lex deweloper. Przaanalizowano politykę publiczną dedykowaną sektorowi handlu detalicznego, w tym najnowszą zmianę w postaci ograniczenia handlu w niedziele, a także skalę i przebieg działań rewitalizacyjnych w polskich miastach. Zbadano przebieg przemian miejskich przestrzeni konsumpcji w Polsce. zamieszczając min. krótką analizę znaczenia konsumpcji w życiu społeczno-ekonomicznym. Następnie scharakteryzowano przekształcenia, jakie zaszły w Polsce po 1989 r. i ukształtowały kontekst współczesnych procesów. W dalszej części przedstawiono przyczyny kryzysu śródmiejskich przestrzeni publicznych oraz proces powstawania w Polsce galerii handlowych oraz analizę wpływu pandemii Covid-19 na przestrzenie konsumpcji w polskich miastach. Publikacja jest kierowana do badaczy zainteresowanych zagadnieniami polityki publicznej wobec miejskich przestrzeni konsumpcji oraz handlu detalicznego w miastach, przedstawicieli samorządów terytorialnych, konsultantów wspierających władze miejskie w planowaniu polityki publicznej, aktywistów ruchów miejskich oraz studentów kierunków z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk o polityce i administracji, ekonomii, a także związanych z zarządzaniem i gospodarką przestrzenną.

E-book „Rynki, ulice, galerie handlowe. Polityka publiczna wobec miejskich przestrzeni konsumpcji w Polsce” - Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Spis treści:

WSTĘP

Rozdział I

ISTOTA MIEJSKICH PRZESTRZENI KONSUMPCJI

1. Miejska przestrzeń konsumpcji jako rodzaj przestrzeni publicznej

2. Aktorzy społeczni i ich interesy w procesie wytwarzania przestrzeni miejskiej

3. Koncepcja partycypacyjnego zarządzania miastem

4. Rozwój przestrzeni miejskiej - między zrównoważeniem a żywiołowością



Rozdział II

KIERUNKI POLITYKI PUBLICZNEJ WOBEC HANDLU W ŚRÓDMIEŚCIACH

1. Polityka miejska w polskim porządku prawnym

2. Polityka publiczna wobec sektora handlu detalicznego

3. Planowanie przestrzenne jako istotny element polityki miejskiej

4. Rewitalizacja jako narzędzie społeczno-ekonomicznego ożywiania rynków i ulic handlowych




Rozdział III

KONSUMPCJA W MIEJSKICH PRZESTRZENIACH PUBLICZNYCH

1. Znaczenie konsumpcji w rozwoju społeczno-gospodarczym

2. Kierunki transformacji handlu detalicznego w Polsce po 1989 r.

3. Internet jako nowy typ przestrzeni konsumpcji

4. Spadek atrakcyjności rynków i ulic handlowych

5. Galerie handlowe jako dominujące podmioty w miejskiej przestrzeni konsumpcji

6. Przestrzenie konsumpcji w dobie pandemii Covid-19



Rozdział IV

POLITYKA PUBLICZNA WOBEC MIEJSKICH PRZESTRZENI KONSUMPCJI W BIAŁYMSTOKU I KIELCACH

1. Przebieg rewitalizacji rynków i ulic handlowych

2. Przekształcenia śródmiejskiego handlu

3. Polityka miejska wobec lokalizacji galerii handlowych

4. Oddziaływanie centrów handlowych na miasto

4.1. Konsekwencje gospodarcze

4.2. Oddziaływanie na życie społeczne

4.3. Wymiar infrastrukturalny

5. Kierunki polityki miejskiej wobec rynków, ulic i galerii handlowych




ZAKOŃCZENIE

Bibliografia

Spis fotografii

Spis rysunków

Spis tabel