Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Akademii Ekonomicznej w Katowicach |
Format: | |
Ilość stron: | 200 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378754893 |
Data: | 2025-02-04 |
Opis e-booka:
Głównym celem niniejszego opracowania jest wyjaśnienie relacji zachodzących pomiędzy stylem kierowania, orientacją przedsiębiorczą a sukcesem przedsiębiorstw społecznych oraz określenie pożądanego zestawu cech i kompetencji osób nimi zarządzających. Prowadzone badania były zorientowane na realizację następujących celów szczegółowych o charakterze:teoretycznym (przegląd i systematyzacja literatury przedmiotu, ukierunkowane w szczególności na wyjaśnienie podstawowych pojęć); metodycznym (skonstruowanie narzędzi służących pomiarowi sukcesu przedsiębiorstwa społecznego, badaniu zależności zachodzących pomiędzy stylem przywództwa, orientacją przedsiębiorczą i sukcesem przedsiębiorstwa społecznego oraz określenie zestawu cech i kompetencji pożądanych u przedsiębiorstw społecznych);praktycznym (dostarczenie praktykom wytycznych podnoszenia skuteczności i sprawności badanych organizacji). Realizacja postawionego celu badawczego została poprzedzona krytyczną analizą koncepcji odnoszących się do zakreślonego obszaru tematycznego, zawartych zarówno w polskiej, jak i zagranicznej literaturze przedmiotu. Podstawowe etapy badań obejmowały studia literatury przedmiotu, opracowanie modelu teoretycznego i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań empirycznych, analizę i interpretację otrzymanych wyników oraz późniejsze wnioskowanie w zakresie oceny związków pomiędzy stylem kierowania, orientacją przedsiębiorczą i sukcesem przedsiębiorstwa społecznego. Empiryczna część opracowania jest rezultatem zastosowania mieszanych metod badawczych (tzw. triangulacji metodologicznej) z wykorzystaniem kwestionariuszy ankiety i kwestionariusza wywiadu oraz wybranych metod statystycznych. Na finalny kształt pracy oraz na zakres i głębokość prowadzonych badań wpłynęły także informacje uzyskane przez autorkę pracy, która współpracuje z organizacjami działającymi w trzecim sektorze, gdzie od wielu lat pracuje jako doradca i trener, świadcząc usługi z zakresu zarządzania i funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej oraz promocji przedsiębiorstw społecznych. Można zatem powiedzieć, że weryfikacja tez miała zarówno teoretyczny, jak i praktyczny charakter.
E-book „Rola liderów w sukcesie przedsiębiorstw społecznych” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Cena 19.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Rozdział 1
Podstawy teoretyczne przedsiębiorczości społecznej 13
1.1. Rozwój ekonomii społecznej i przesłanki przedsiębiorczości społecznej 13
1.2. Pojęcie przedsiębiorczości społecznej – przegląd definicji 20
1.3. Przedsiębiorstwa społeczne – istota, rodzaje i zasady działania 32
1.3.1. Trzy szkoły definiowania przedsiębiorczości społecznej 32
1.3.2. Rozwój definicji przedsiębiorstwa społecznego 35
1.3.3. Specyfika przedsiębiorstw społecznych w Polsce 44
Rozdział 2
Czynniki determinujące funkcjonowanie i sukces przedsiębiorstw społecznych 51
2.1. Sukces przedsiębiorstwa społecznego – teoria, praktyka i pomiar 51
2.2. Kontekstowe uwarunkowania osiągania sukcesu przedsiębiorstw społecznych 58
2.2.1. Uwarunkowania zewnętrzne 58
2.2.2. Uwarunkowania wewnętrzne 61
2.2.2.1. Przywództwo 64
2.2.2.2. Orientacja przedsiębiorcza 66
2.3. Typologie czynników decydujących o sukcesie przedsiębiorstw społecznych 71
Rozdział 3
Przedsiębiorca społeczny i jego rola w osiąganiu sukcesu przez przedsiębiorstwo społeczne 79
3.1. Przedsiębiorca społeczny i jego atrybuty 79
3.2. Specyfika zarządzania przedsiębiorstwem społecznym 83
3.3. Kompetencje przedsiębiorcy społecznego – przegląd definicji 88
Rozdział 4
Metodyka badań 95
4.1. Pierwszy etap badań 95
4.2. Drugi etap badań 103
4.3. Trzeci etap badań 105
Rozdział 5
Prezentacja wyników badań własnych – analiza i dyskusja 110
5.1. Pierwszy etap badań 110
5.1.1. Identyfikacja stosowanego przez respondentów stylu przywództwa, poziomu orientacji przedsiębiorczej oraz osiąganego sukcesu 110
5.1.2. Ocena związku pomiędzy stylem przywództwa a sukcesem przedsiębiorstwa społecznego 111
5.1.3. Ocena związku pomiędzy stylem przywództwa a orientacją przedsiębiorczą 114
5.1.4. Ocena związku pomiędzy stylem przywództwa a orientacją przedsiębiorczą oraz sukcesem 117
5.1.5. Ocena związku pomiędzy orientacją przedsiębiorczą a sukcesem przedsiębiorstwa społecznego 120
5.1.6. Ocena pozostałych związków pomiędzy zmiennymi 125
5.2. Drugi etap badań 128
5.3. Trzeci etap badań 137
Rozdział 6
Podsumowanie badań i wnioski 146
6.1. Wyniki weryfikacji hipotez i pytań badawczych 146
6.2. Konsekwencje dla teorii 148
6.3. Konsekwencje dla praktyki zarządzania 151
6.4. Ograniczenia przeprowadzonych badań 154
Zakończenie 157
Załączniki
Załącznik 1: Kwestionariusz wywiadu – pierwszy etap badań 163
Załącznik 2: Kwestionariusz wywiadu – drugi etap badań 168
Załącznik 3: Kwestionariusz wywiadu – trzeci etap badań 171
Bibliografia 173
Spis rysunków 197
Spis tabel 198