E-book:
Recepcja filozofii Immanuela Kanta w filozofii polskiej w początkach XIX wieku. Część 1: Józef Władysław Bychowiec, Anna z Zamoyskich Sapieżyna, Jan Śniadecki, Franciszek Wigura
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Format: | |
Ilość stron: | 266 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323131953 |
Data: | 2025-01-23 |
22.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Niniejszy tom Biblioteki Studiów z Historii Filozofii stanowi pierwszą część serii opracowań materiałów źródłowych do historii recepcji filozofii Immanuela Kanta w Polsce.W pierwszej kolejności prezentujemy najważniejsze pisma z końca XVIII i początku XIX wieku: przekłady i rozprawy autorstwa Józefa Władysława Bychowca oraz pisma polemiczne Jana Śniadeckiego.
Niniejsza publikacja została uzupełniona o, bezpośrednio związane z tematyką opracowań Bychowca i Śniadeckiego, nieznane dotąd rekopisy Anny z Zamoyskich Sapieżyny oraz Franciszka Wigury.
Fragment Wprowadzenia
E-book „Recepcja filozofii Immanuela Kanta w filozofii polskiej w początkach XIX wieku. Część 1: Józef Władysław Bychowiec, Anna z Zamoyskich Sapieżyna, Jan Śniadecki, Franciszek Wigura” - Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Cena 22.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wprowadzenie /9
JÓZEF WŁADYSŁAW BYCHOWIEC
Wstęp /13
List do J. Römera z 21 VII 1819 /23
Kant /29
Walka Rozumu z Wolą przed Sądem Zdrowego i doyrzałego rozsądku.Alegoria satyryczna, gdzie się porównywa Istota nasza rządnym domem,gdzie więc władze duszy są osobowane /41
List o wojnie i przeznaczeniu żołnierza przez Józefa Bychowca, świadka oczyma przeszłej kampanii francuskiej 1809 przeciw Austriakom.Z Ems, 28 kwietnia 1809 /47
Immanuel Kant, Wyobrażenie do historii powszechnej we względzie kosmopolitycznym (przeł. J. W. Bychowiec) /55
Immanuel Kant, Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym (przeł. M. Żelazny) /55
ANNA Z ZAMOYSKICH SAPIEŻYNA
Wstęp /97
Kanta o historii powszechnej /101
JAN ŚNIADECKI
Wstęp /109
O metafizyce /151
O filozofii/ 167
Początek i znaczenie nazwiska filozofii /167
Filozofia uważana w naukach i uważana w człowieku /168
Obelgi rzucone na tak dostojne nazwisko /169
Nauka Kanta nie jest i nie powinna nazywać się filozofi / 170
Cztery główne wady i występki w nauce Kanta /171
Obelgi powierzchownych statystów na filozofi ę: prawdziwe przyczyny rewolucji francuskiej /174
Do nieszczęść Francji i Europy nie wpływała filozofia /176
Niesłuszne obelgi teologów rzucone na filozofi ę /177
Nieuważni teologowie wiele zaszkodzili religii, a prawdziwi filozofowie wiele jej pomogli /179
Jak filozofia jest dobremu teologowi potrzebna i jak dwie te nauki łączyć się powinny i wspierać wzajemnie dla dobra ludzi /183
Przydatek do pisma o filozofii /185
I. Powód pisania; sposób myślenia autora w psychologii; wyłożenie dawnych mniemań, z których Kant wyciągnął i złożył swoją naukę /185
Władze i działania umysłowe: tłumaczenie stosunku /188
Zdanie Anglików o filozofii i filozofach niemieckich /194
II. Wywrócenie fundamentalnych zasad nauki Kanta /195
III. Odpowiedź na zarzuty i wątpliwości „Pamiętnika Lwowskiego” /201
IV. Ogólne uwagi o nauce umysłu ludzkiego i skupiony widok nauki Kanta /221
Kraina ogólnych widoków samym wielkim talentom właściwa , dla umysłów pospolitych bardzo niebezpieczna /221
Co zachodzi w każdej nauce? I co zrobił Kant? /224
Powód Kanta do reformy filozofii; jego sposoby nietrafne i niewłaściwe /225
Nauki Kanta, na które podzielił fi lozofi ę, nie są naukami /228
Hipoteza Kanta, udawana za pewność i do szkół nieuważnie wprowadzona, była przyczyną tych kłótni i nieszczęść, jakie w Niemczech spłynęły na nauki /231
Rozum praktyczny Kanta i z niego wyciągniona zasada moralności, tak źle widziany i wyłożony, jak jego rozum czysty /234
FRANCISZEK WIGURA
Wstęp / 239
Uwagi nad niektórymi myślami w dziełku pod napisem: Pisma Jana Śniadeckiego o filozofii Kanta, wydanym w Krakowie 1821, napisane przez /247
Indeks nazwisk / 261
JÓZEF WŁADYSŁAW BYCHOWIEC
Wstęp /13
List do J. Römera z 21 VII 1819 /23
Kant /29
Walka Rozumu z Wolą przed Sądem Zdrowego i doyrzałego rozsądku.Alegoria satyryczna, gdzie się porównywa Istota nasza rządnym domem,gdzie więc władze duszy są osobowane /41
List o wojnie i przeznaczeniu żołnierza przez Józefa Bychowca, świadka oczyma przeszłej kampanii francuskiej 1809 przeciw Austriakom.Z Ems, 28 kwietnia 1809 /47
Immanuel Kant, Wyobrażenie do historii powszechnej we względzie kosmopolitycznym (przeł. J. W. Bychowiec) /55
Immanuel Kant, Idea powszechnej historii w aspekcie kosmopolitycznym (przeł. M. Żelazny) /55
ANNA Z ZAMOYSKICH SAPIEŻYNA
Wstęp /97
Kanta o historii powszechnej /101
JAN ŚNIADECKI
Wstęp /109
O metafizyce /151
O filozofii/ 167
Początek i znaczenie nazwiska filozofii /167
Filozofia uważana w naukach i uważana w człowieku /168
Obelgi rzucone na tak dostojne nazwisko /169
Nauka Kanta nie jest i nie powinna nazywać się filozofi / 170
Cztery główne wady i występki w nauce Kanta /171
Obelgi powierzchownych statystów na filozofi ę: prawdziwe przyczyny rewolucji francuskiej /174
Do nieszczęść Francji i Europy nie wpływała filozofia /176
Niesłuszne obelgi teologów rzucone na filozofi ę /177
Nieuważni teologowie wiele zaszkodzili religii, a prawdziwi filozofowie wiele jej pomogli /179
Jak filozofia jest dobremu teologowi potrzebna i jak dwie te nauki łączyć się powinny i wspierać wzajemnie dla dobra ludzi /183
Przydatek do pisma o filozofii /185
I. Powód pisania; sposób myślenia autora w psychologii; wyłożenie dawnych mniemań, z których Kant wyciągnął i złożył swoją naukę /185
Władze i działania umysłowe: tłumaczenie stosunku /188
Zdanie Anglików o filozofii i filozofach niemieckich /194
II. Wywrócenie fundamentalnych zasad nauki Kanta /195
III. Odpowiedź na zarzuty i wątpliwości „Pamiętnika Lwowskiego” /201
IV. Ogólne uwagi o nauce umysłu ludzkiego i skupiony widok nauki Kanta /221
Kraina ogólnych widoków samym wielkim talentom właściwa , dla umysłów pospolitych bardzo niebezpieczna /221
Co zachodzi w każdej nauce? I co zrobił Kant? /224
Powód Kanta do reformy filozofii; jego sposoby nietrafne i niewłaściwe /225
Nauki Kanta, na które podzielił fi lozofi ę, nie są naukami /228
Hipoteza Kanta, udawana za pewność i do szkół nieuważnie wprowadzona, była przyczyną tych kłótni i nieszczęść, jakie w Niemczech spłynęły na nauki /231
Rozum praktyczny Kanta i z niego wyciągniona zasada moralności, tak źle widziany i wyłożony, jak jego rozum czysty /234
FRANCISZEK WIGURA
Wstęp / 239
Uwagi nad niektórymi myślami w dziełku pod napisem: Pisma Jana Śniadeckiego o filozofii Kanta, wydanym w Krakowie 1821, napisane przez /247
Indeks nazwisk / 261