pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 330 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377843260
Data: 2025-04-07
39.90 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Autorka podejmuje niezwykle ważny dla polskiej pedeutologii problem badawczy i wprowadza czytelników w zakres poszerzających i pogłębiających się zagrożeń związanych z funkcjonowaniem nauczycieli w zawodzie, a w istocie w szeroko rozumianym środowisku socjalizacyjnym (instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym). Nie może być dłużej obojętne społeczeństwu i decydentom politycznym to, jak poważnym, bo ukrytym i odroczonym w skutkach, zagrożeniem dla uczęszczających do placówek dzieci i młodzieży jest wpływ toksycznych postaw ich pedagogów-wychowawców-edukatorów, którzy są dotknięci syndromem negatywnego stresu. Książka kierowana jest do szerokiego grona czytelników zainteresowanych warunkami pracy i kondycją psychofizyczną polskich nauczycieli oraz teorią i praktyką edukacji nauczycielskiej. Szczególnie zaś przeznaczona jest dla osób profesjonalnie zajmujących się problematyką psychospołecznego funkcjonowania nauczycieli w środowisku pracy w kontekście pełnionej przez nich roli zawodowej.

E-book „Psychospołeczne uwarunkowania stresu nauczycielek szkół podstawowych i gimnazjów” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 39.90 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 7

Rozdział I Ogólna charakterystyka stresu nauczycielskiego 15
1. Wprowadzenie w problematykę stresu 15
2. Transakcyjne ujęcie stresu 18
3. Modele stresu zawodowego 25
4. Stres w pracy nauczyciela 39
4.1. Pojęcie i model stresu nauczycielskiego 40
4.2. Potencjalne źródła stresu w pracy nauczyciela 44
5. Wczesne i odległe następstwa stresu nauczycielskiego 71
Podsumowanie 83

Rozdział II Przezwyciężanie stresu nauczycielskiego 85
1. Działania interwencyjne w przezwyciężaniu stresu zawodowego 85
2. Istota radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli 98
3. Zasoby osobiste w przezwyciężaniu stresu 104
3.1. Styl radzenia sobie ze stresem 109
3.2. Poczucie koherencji 117
3.3. Samoocena 127
3.4. Asertywność 139
Podsumowanie 150

Rozdział III Metodologiczne podstawy badań własnych 153
1. Założenia badawcze 155
2. Cel badań, problemy i hipotezy robocze 162
3. Metody i narzędzia badawcze 163
4. Charakterystyka badanych nauczycielek 170

Rozdział IV Specyfika stresu badanych nauczycielek 177
1. Źródła i nasilenie stresu u badanych nauczycielek 177
2. Typy stresu badanych nauczycielek 180
Podsumowanie 184

Rozdział V Socjodemograficzne korelaty stresu nauczycielskiego 185
1. Stres zawodowy a zmienne socjodemograficzne – wynik globalny 186
2. Typy stresu nauczycielskiego a zmienne socjodemograficzne 208
Podsumowanie 221

Rozdział VI Zasoby osobiste jako modyfikatory stresu nauczycielskiego 223
1. Stres nauczycielski a zasoby osobiste – wynik globalny 224
2. Aspekty stresu nauczycielskiego a zasoby osobiste 233
3. Typy stresu nauczycielskiego a zasoby osobiste 241
3.1. Poczucie koherencji a typy stresu nauczycielskiego 242
3.2. Samoocena a typy stresu nauczycielskiego 246
3.3. Asertywność a typy stresu nauczycielskiego 249
3.4. Style radzenia sobie ze stresem a typy stresu nauczycielskiego 250
3.5. Zasoby osobiste a aspekty stresu zawodowego w podgrupach nauczycielek o różnym typie stresu 255
Podsumowanie 273

Zakończenie 279
Spis tabel i wykresów 291
Bibliografia 297
Indeks 323