pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Psychologia Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf, epub
Ilość stron: 442 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378501336
Data: 2025-04-28
Cena wydawcy: 40.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

 Zbiór tekstów zawartych w tej książce dotyczy problemów szeroko pojętej edukacji w sytuacji gwałtownych zmian jej kontekstów politycznych, kulturowych i gospodarczych po 1989 roku w Polsce. Okres ten bywa nazywany niezbyt trafnie transformacją. Po latach wiemy, że system autorytarnego etatyzmu i partii polimorficznej, to jest jedynej partii rządzącej, wcielającej się w różne podsystemy państwa, jakim była PRL, pozostawił po sobie niezwykle trwałe ślady strukturalne i mentalne, trudne do wykorzenienia i zastąpienia innymi jakościowo i funkcjonalnie systemami instytucji oraz zbiorami nawyków kulturowych.

W tekstach poddających dyskusji relacje pomiędzy edukacją a jej kontekstami, które są włączone do tego ich zbioru, używałem przez wiele lat terminów „przejście”, „pedagogia przejścia” (lub zamiennie „pedagogia pogranicza”), które w socjologii i politologii światowej i polskiej stosowano i stosuje się dla odróżnienia takich przemian, jakie zaszły w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, od rewolucji i transformacji. Słowo „przejście” nie zostało przyjęte szerzej, a w pedagogice nie tylko było bardzo rzadko używane w przyjętym tu znaczeniu gwałtownych kompleksowych zmian otoczenia praktyki edukacyjnej (np. w pracach A. Krausego), a częściej na określenie przekroczenia progu kolejnego etapu kształcenia, ale także zostało przyjęte w wykoślawionym angli­cyzmie (transition) jako „tranzycje” w znaczeniu krytycznych zdarzeń życiowych (np. „kobieta po przejściach”)…[…]
Fragment wstępu

E-book „Psychologia Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Słowo wstępne 7

Pedagogia przejścia i pogranicza 9

Edukacja jako trwały podmiot i przedmiot blokady rozwoju.
Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach 31

Mimikra czy sternik?
Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego 37

Demokracja w edukacji czy edukacja dla demokracji? 57

Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności 67

Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu 79

Rynek edukacyjny a demokracja – sprzeczne wyzwania 91

I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach? 99

Lęk i edukacja wobec przyszłości świata 113

Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości 129

Mądrość jako oferta czwartej pedagogiki Pierwszego Pedagoga 137

30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli 145

Zmienić kształcenie nauczycieli 155

Mity i funkcje szkoły. U korzeni dominującego paradygmatu edukacyjnego 179

Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły 203

Praca w szkole jako złudzenie. Studium przypadku 229

Socjopedagogiczne problemy płci
(zarys wykładu i konwersatorium) 257

Epidemie społeczne w środowisku akademickim 263

Pedagogie pozoru i ułudy 275

O różnym rozumieniu „równych szans” edukacyjnych 281

Długotrwałe sprzężenie poziomu podstawowej alfabetyzacji i jakości życia w dorosłości 289

Nierówno pod sufitem 363

Nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej 373

Szkoła potem. Nadzieje i zwątpienia 383

Potrzeba edukacji krytycznej 397

Szkoła do/dla zmiany społecznej – warunki konieczne 407

Bibliografia 411

Indeks nazwisk 437