
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | pdf, epub |
Ilość stron: | 442 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378501336 |
Data: | 2025-04-28 |
Opis e-booka:
Zbiór tekstów zawartych w tej książce dotyczy problemów szeroko pojętej edukacji w sytuacji gwałtownych zmian jej kontekstów politycznych, kulturowych i gospodarczych po 1989 roku w Polsce. Okres ten bywa nazywany niezbyt trafnie transformacją. Po latach wiemy, że system autorytarnego etatyzmu i partii polimorficznej, to jest jedynej partii rządzącej, wcielającej się w różne podsystemy państwa, jakim była PRL, pozostawił po sobie niezwykle trwałe ślady strukturalne i mentalne, trudne do wykorzenienia i zastąpienia innymi jakościowo i funkcjonalnie systemami instytucji oraz zbiorami nawyków kulturowych.W tekstach poddających dyskusji relacje pomiędzy edukacją a jej kontekstami, które są włączone do tego ich zbioru, używałem przez wiele lat terminów „przejście”, „pedagogia przejścia” (lub zamiennie „pedagogia pogranicza”), które w socjologii i politologii światowej i polskiej stosowano i stosuje się dla odróżnienia takich przemian, jakie zaszły w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, od rewolucji i transformacji. Słowo „przejście” nie zostało przyjęte szerzej, a w pedagogice nie tylko było bardzo rzadko używane w przyjętym tu znaczeniu gwałtownych kompleksowych zmian otoczenia praktyki edukacyjnej (np. w pracach A. Krausego), a częściej na określenie przekroczenia progu kolejnego etapu kształcenia, ale także zostało przyjęte w wykoślawionym anglicyzmie (transition) jako „tranzycje” w znaczeniu krytycznych zdarzeń życiowych (np. „kobieta po przejściach”)…[…]
Fragment wstępu
E-book „Psychologia Pedagogie postu. Preteksty – konteksty – podteksty” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Pedagogia przejścia i pogranicza 9
Edukacja jako trwały podmiot i przedmiot blokady rozwoju.
Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach 31
Mimikra czy sternik?
Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego 37
Demokracja w edukacji czy edukacja dla demokracji? 57
Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności 67
Zapętlenie kwestii edukacyjnej w sytuacji gwałtownej zmiany jej kontekstu 79
Rynek edukacyjny a demokracja – sprzeczne wyzwania 91
I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach? 99
Lęk i edukacja wobec przyszłości świata 113
Potrzeba kształcenia w humanistycznej mądrości 129
Mądrość jako oferta czwartej pedagogiki Pierwszego Pedagoga 137
30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli 145
Zmienić kształcenie nauczycieli 155
Mity i funkcje szkoły. U korzeni dominującego paradygmatu edukacyjnego 179
Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły 203
Praca w szkole jako złudzenie. Studium przypadku 229
Socjopedagogiczne problemy płci
(zarys wykładu i konwersatorium) 257
Epidemie społeczne w środowisku akademickim 263
Pedagogie pozoru i ułudy 275
O różnym rozumieniu „równych szans” edukacyjnych 281
Długotrwałe sprzężenie poziomu podstawowej alfabetyzacji i jakości życia w dorosłości 289
Nierówno pod sufitem 363
Nowe nierówności społeczne w edukacji wyższej 373
Szkoła potem. Nadzieje i zwątpienia 383
Potrzeba edukacji krytycznej 397
Szkoła do/dla zmiany społecznej – warunki konieczne 407
Bibliografia 411
Indeks nazwisk 437