pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstw

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego
Format: pdf
Ilość stron: 270 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378650591
Data: 2025-02-04
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Przedsiębiorczość jest zjawiskiem, które przenika wszystkie dziedziny działalności ludzi i społeczeństw. Przy czym czynnikami, które decydują o podejmowaniu przez przedsiębiorstwa działań przedsiębiorczych, są nie tylko silna presja konkurencyjna, ale także wzrost świadomości klientów w zakresie zaspokajania ich potrzeb, dostęp do informacji, a także płynność kapitału. Wymusza to poszukiwanie nowych okazji, kreowanie nowych potrzeb, a w konsekwencji tworzenie nowych rynków, poprzez dostarczanie lepszych, bardziej innowacyjnych niż do tej pory produktów oraz stosowanie bardziej elastycznych i wydajnych metod organizacyjnych. W pacy zajęto się procesem, jakim jest przedsiębiorczość z punktu widzenia jego realizacji przez małe i średnie przedsiębiorstwa, gdyż są one głównym motorem rozwoju gospodarki zarówno europejskiej, jak i polskiej. Celem pracy jest przedstawienie roli jaką spełnia przedsiębiorczość w budowaniu pozycji konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw. Główna hipoteza pracy mówi o tym, że podejmowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa działania przedsiębiorcze wpływają na ich pozycję konkurencyjną na rynku.

E-book „Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstw” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego.

Spis treści:

Wstęp 7

Rozdział 1. Przedsiębiorczość w rozwoju społeczno-gospodarczym 11

1.1. Istota przedsiębiorczości oraz jej rodzaje 11
1.2. Mikroekonomiczne uwarunkowania przedsiębiorczości i jej znaczenie w rozwoju przedsiębiorstwa 19
1.3. Makroekonomiczne uwarunkowania przedsiębiorczości i jej znaczenie w rozwoju społeczno-gospodarczym 26
1.4. Zależności między przedsiębiorczością, wzrostem gospodarczym i rozwojem społeczno-gospodarczym 34

Rozdział 2. Przedsiębiorczość przedsiębiorstwa jako podstawowy element budowania zdolności konkurencyjnej 44

2.1. Pojęcie przedsiębiorczości przedsiębiorstwa 44
2.2. Relacje między przedsiębiorczością, działalnością innowacyjną a zdolnością konkurencyjną przedsiębiorstwa 53
2.3. Strategiczny charakter przedsiębiorczości w ujęciu kluczowych celów strategicznych przedsiębiorstwa 65

Rozdział 3. Wpływ działalności innowacyjnej na przedsiębiorczość i zdolność konkurencyjną przedsiębiorstwa 77

3.1. Istota innowacji i innowacyjności 77
3.2. Uwarunkowania działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa 83
3.3. Zintegrowane modele działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa 91
3.4. Polityka innowacyjna państwa wobec wyzwań globalizacji 102

Rozdział 4. Pomiar przedsiębiorczości i jej znaczenie w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa 110

4.1. Składniki potencjału przedsiębiorczości w strukturze przedsiębiorstwa 110
4.2. Syntetyczny miernik przedsiębiorczości przedsiębiorstwa – ujęcie autorskie 118
4.3. Kapitał intelektualny a poziom przedsiębiorczości przedsiębiorstwa 123
4.4. Miernik przedsiębiorczości przedsiębiorstwa w obszarze innowacji – ujęcie autorskie 132

Rozdział 5. Przedsiębiorczość polskich małych i średnich przedsiębiorstw – badania własne 143

5.1. Metodologia badania przedsiębiorczości polskich przedsiębiorstw 143
5.2. Syntetyczny miernik przedsiębiorczości polskich przedsiębiorstw – wyniki 146
5.3. Przedsiębiorczość polskich przedsiębiorstw w obszarze innowacji – wyniki 152
5.4. Potencjał przedsiębiorczości badanych przedsiębiorstw 162
5.5. Konfrontacja wyników przeprowadzonych badań własnych w świetle dostępnych wyników badań wtórnych 168

Rozdział 6. Społeczny wymiar przedsiębiorczości jako strategiczny kierunek rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa 179

6.1. Społeczna odpowiedzialność i jej znaczenie w strategii działania przedsiębiorstwa 179
6.2. Społeczny wymiar przedsiębiorczości a zdolność konkurencyjna przedsiębiorstwa 194
6.3. Koncepcja pomiaru przedsiębiorczości przedsiębiorstwa w obszarze działań prospołecznych 203
6.4. Społeczna odpowiedzialność polskich przedsiębiorstw – próba oceny 218

Wnioski 226

Bibliografia 236
Załączniki 255
Spis rysunków 263
Spis tabel 265
Wykaz wzorów 267