Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Tom 3. Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 194 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375878141 |
Data: | 2025-04-02 |
Opis e-booka:
W treści kolejnego, trzeciego już tomu z serii „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” zostały wydzielone trzy zasadnicze części. Ich spoiwem jest problematyka edukacji i prawnych kontekstów społecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych.
W pierwszej części zaprezentowano tematykę kształcenia uczniów niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich. Druga zawiera próbę wielozakresowego spojrzenia na rodzimy system kształcenia specjalnego. Meritum ostatniej części książki stanowią zagadnienia prawne i etyczne. Są one rozpatrywane w trzech głównych nurtach: prawa dziecka do akceptacji i szacunku, wsparcia społecznego oraz realizacji zasad sprawiedliwości społecznej w odniesieniu do osób niepełnosprawnych.
Autorzy mają nadzieję, że przedstawione koncepcje staną się przyczynkiem do dyskusji nad efektywnością edukacji specjalnej i koniecznością poszukiwania nowych, lepszych rozwiązań pracy dydaktycznej, wychowawczej z osobami wymagającymi szczególnego wsparcia edukacyjnego.
E-book „Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych. Tom 3. Rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Konteksty edukacyjne i prawne” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 29.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Introduction ( Zenon Gajdzica ) 11
Część I. Problemy kształcenia uczniów niepełnosprawnych w wybranych krajach europejskich 15
Otto Speck Zmiany uwarunkowań rozwoju pedagogiki specjalnej w Niemczech 15
Anna Firkowska-Mankiewicz Edukacja na poziomie średnim młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – z doświadczeń krajów zachodnich 27
Petr Franiok Doświadczenia z edukacją upośledzonych umysłowo w Niemczech 39
Ladislav Horňák Kształcenie uczniów w granicznej strefie opóźnienia umysłowego na Słowacji 51
Ján Hučík Możliwości przygotowania zawodowego niepełnosprawnych umysłowo w Republice Słowackiej 65
Aleksandra Zawiślak Organizacja kształcenia specjalnego w duńskiej szkole podstawowej 79
Część II. Polski system kształcenia specjalnego – orientacje teoretyczno-badawcze 97
Adam Stankowski Pedagogika specjalna czy pedagogika szkoły specjalnej? (organizacja procesów) 97
Grzegorz Szumski Orientacje teoretyczne w badaniach kształcenia osób niepełnosprawnych i ich implikacje praktyczne 107
Anna Gajdzica Kształcenie specjalne w kontekście wybranych zmian w systemie oświaty w Polsce 123
Zenon Gajdzica Perspektywa badań nad systemem kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Polsce – analiza możliwej i podejmowanej problematyki badań 137
Część III. Prawne i etyczne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych w Polsce 153
Władysław Dykcik Prawo dziecka do akceptacji, szacunku i przyjaznego porozumiewania się z rodzicami (chcemy dzieci chcianych i kochanych przez mądrych i odpowiedzialnych wychowawczo rodziców) 153
Anna Nowak Rola prawa w systemie wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych 171
Bernadeta Szczupał Prawa osób niepełnosprawnych w aspekcie realizacji zasad sprawiedliwości społecznej 181