pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ
Format: pdf
Ilość stron: 270 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323335313
Data: 2025-02-04
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Problematyka zarządzania w służbie zdrowia jest stale aktualnym tematem naszej gorącej, narodowej i społecznej dyskusji. Ciągle słyszy się krytykę zarówno całej służby zdrowia, jak i wielu jednostek świadczących usługi medyczne. Podjęcie badań nad zarządzaniem szpitalami i publikacja ich wyników są więc bardzo przydatne i pomocne. Dobre zarządzanie to nadzieja na dobre leczenie. Warto przeczytać rzetelny raport z tych badań.

Prof. dr hab. Zbigniew Nęcki, Uniwersytet Jagielloński
Zespół autorski przygotował, przeprowadził i opracował obszerny projekt badawczy poświęcony zapotrzebowaniu na wiedzę menedżerską wśród personelu medycznego. Przygotowana publikacja zawiera znaczną część ustaleń wynikających z tych badań, dodajmy badań aktualnych, bo z ubiegłego roku. Równocześnie badawczy charakter tego przedsięwzięcia wpłynął na sposób opracowania tekstu. Ma on w dużej mierze cechy empirycznego zestawienia wyników. Może to być bardzo pomocne dla osób zainteresowanych, bo pozwala na uzyskanie konkretnych informacji o postawach personelu medycznego wobec tematyki zarządzania szpitalami.

Z recenzji wydawniczej dra hab. Wojciecha Maliszewskiego


Ta publikacja jest adresowana do wszystkich osób, które obecnie uczestniczą w procesach zarządzania szpitalami bądź mają takie zamiary. Tych pracowników szpitali, którzy nie pełnią funkcji zarządczych, również warto zachęcić do lektury tej monografi i – przybliża ona bowiem całokształt postaw wobec zarządzania szpitalami wśród pracowników medycznych. Aby szpitale dobrze wykonywały swą główną funkcję leczniczą, muszą być dobrze zarządzane. Książka będzie pomocna w szkoleniach personelu medycznego, kształceniu studentów medycyny i pielęgniarstwa, a także przydatna dla wszystkich osób, które zajmują się zarządzaniem w służbie zdrowia. Warto sprawdzić, jak to wygląda w rzeczywistości. W imieniu autorów zapraszam do lektury!

Prof. dr hab. Jan Stępniewski, Uniwersytet Paryż XIII i Zespół do Badań nad Zarządzaniem Szpitalami „Avicenna” w Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego

E-book „Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ.

Spis treści:

Przedmowa ( L. Paradowski ) 9
Wprowadzenie ( Z. Nęcki, J. Stępniewski, A. Kister ) 11
Notki o autorach 17

CZĘŚĆ PIERWSZA – RAMY TEORETYCZNE 21

ROZDZIAŁ I. Środowisko medyczne i jego otoczenie ( P. Karniej ) 23

1.1. Transformacja polskiego systemu ochrony zdrowia 23
1.2. Środowisko wewnętrzne szpitala, pracownicy medyczni 26
1.3. Wpływ zmian systemowych na organizację pracy 31
1.4. Otoczenie dalsze – interesariusze zewnętrzni 33
1.5. Kwalifikacje i kompetencje pracowników medycznych 37
1.6. Wnioski 39

ROZDZIAŁ II. Wiedza i umiejętności jako elementy składowe kompetencji menedżerskich ( M. Jedynak ) 43

2.1. Struktura kompetencji 43
2.2. Kompetencje interpersonalne personelu medycznego 46
2.3. Wiedza menedżera medycznego 53
2.4. Metody oceny i doskonalenia kompetencji 58
2.5. Podsumowanie i wnioski 63

ROZDZIAŁ III. Kompetencje personelu medycznego w zakresie zarządzania jakością ( M. Bugdol ) 65

3.1. Wprowadzenie 65
3.2. Zapotrzebowanie na kompetencje w zakresie zarządzania jakością 65
3.3. Kompetencje w zarządzaniu jakością 67
3.4. Kompetencje personelu pielęgniarskiego 70
3.5. Możliwości doskonalenia kompetencji w zarządzaniu jakością 71
3.6. Zakończenie – wnioski dla praktyki w zakresie zarządzania 74

ROZDZIAŁ IV. Kształtowanie kompetencji personelu medycznego w zakresie zarządzania ( I. Mazur ) 77

4.1. Nowa wiedza i nowe sytuacje w ochronie zdrowia 77
4.2. Motywacje i partycypacja pracowników w zarządzaniu 78
4.3. Miękkie i twarde aspekty kompetencji personelu medycznego 79
4.4. Propozycje zmian kształtowania kompetencji menedżerskich personelu medycznego – aspekty praktyczne 81
4.5. Wnioski i rekomendacje dla zarządzających 87

CZĘŚĆ DRUGA – RAPORT Z BADAŃ EMPIRYCZNYCH 89

ROZDZIAŁ V. Metodologia badań zapotrzebowania na wiedzę menedżerską ( A. Kister ) 91

5.1. Motywacja do badań nad zarządzaniem w opiece medycznej 91
5.2. Cel i zakres badań, główne pytania – problemy 93
5.3. Fazy badań i procedury 95
5.4. Charakterystyka grupy badanej w kolejnych etapach 98
5.5. Możliwości metodyczne badań nad zarządzaniem w opiece medycznej 103
5.6. Podsumowanie 104

ROZDZIAŁ VI. Wiedza menedżerska personelu medycznego ( M. Kęsy, Z. Nęcki ) 107

6.1. Zakres tematyczny wiedzy – przegląd zagadnień 107
6.2. Treść uzupełnianej wiedzy 108
6.3. Wiedza z zakresu zarządzania finansami 114
6.4. Wiedza z zakresu marketingu i jakości leczenia 118
6.5. Wiedza z zakresu nadzoru nad infrastrukturą 123
6.6. Wiedza z zakresu zarządzania kadrami 125
6.7. Wiedza z zakresu zarządzania informacją 130
6.8. Wiedza z zakresu psychologii zarządzania 134
6.9. Wiedza z zakresu zarządzania zmianą 141
6.10. Formy dydaktyczne poprawy stanu wiedzy 145
6.11. Częstość doskonalenia wiedzy 146
6.12. Podsumowanie 148
6.13. Wnioski 150

ROZDZIAŁ VII. Zapotrzebowanie na wiedzę menedżerską personelu medycznego ( M. Kęsy, Z. Nęcki ) 151

7.1. Zapotrzebowanie na wiedzę – przegląd zagadnień 151
7.2. Potrzeba wiedzy z zakresu finansów 154
7.3. Potrzeba wiedzy z zakresu marketingu i jakości leczenia 157
7.4. Potrzeba wiedzy z zakresu nadzoru nad infrastrukturą 159
7.5. Potrzeba wiedzy z zakresu zarządzania kadrami 161
7.6. Potrzeba wiedzy z zakresu zarządzania informacją 164
7.7. Potrzeba wiedzy z zakresu psychologii zarządzania 165
7.8. Potrzeba wiedzy z zakresu zarządzania zmianami 170
7.9. Preferowane formy uzupełniania wiedzy 172
7.10. Podsumowanie i wnioski 174

ROZDZIAŁ VIII. Postawy wobec zarządzania a rola zawodowa, wiek i staż pracy ( Z. Nęcki, M. Kęsy ) 175

8.1. Pogłębianie kwalifikacji zawodowych i kwalifikacji z zakresu zarządzania 176
8.2. Opinie o szkoleniach i formy podnoszenia kwalifikacji 186
8.3. Spojrzenie na tematykę szkoleń – wypowiedzi w pytaniach otwartych 190
8.4. Wnioski 192

Rozdział IX. Umiejętności relacyjne i komunikacyjne personelu medycznego w kontekście zarządzania ( J. Stępniewski ) 195

9.1. Wprowadzenie do zagadnienia relacji interpersonalnych i komunikacji 195
9.2. Oczekiwania wobec osób niepełniących funkcji kierowniczych 197
9.3. Oczekiwania wobec osób pełniących role kierownicze 201
9.4. Ocena umiejętności w zakresie komunikacji wewnętrznej 204
9.5. Oczekiwane umiejętności w zakresie komunikacji zewnętrznej 209
9.5.1. Badanie potrzeb mikrootoczenia 210
9.5.2. Potrzeby pacjentów aktualnych 210
9.5.3. Potrzeby pacjentów potencjalnych 211
9.6. Wizerunek zewnętrzny szpitala 212
9.6.1. Analiza sytuacji bieżącej 213
9.6.2. Czynniki wpływające na wizerunek szpitala 214
9.7. Funkcja przyjęcia pacjentów a wizerunek szpitala 214
9.8. Środki komunikacji zewnętrznej podmiotów leczniczych 217
9.9. Podsumowanie 219

Bibliografia 221