E-book:
Postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną
Autor:
Monika Parchomiuk

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 462 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788377843154 |
Data: | 2025-04-02 |
50.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
W książce poddano analizie postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz głębszym. Uwzględniono wymiar emocjonalny – wartościujący, poznawczy, behawioralny oraz kontekst tych postaw w postaci kompetencji osobowych.
E-book „Postawy pedagogów specjalnych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 50.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp 9
I. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna w wybranych koncepcjach normatywno-wyjaśniających 15
1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście modeli niepełnosprawności 15
1.1. Definicyjne ujęcie seksualności człowieka 15
1.2. Indywidualny i społeczny model niepełnosprawności 18
1.3. Definicja niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej 33
2. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu Rozwojowym 38
2.1 Seksualność dziecięca 40
2.2. Seksualność młodzieńcza 43
2.3. Seksualność dojrzała 52
2.4. Seksualność starcza 60
3. Seksualność człowieka w ujęciu normatywno-wartościującym 63
3.1. Rodzaje normatywnych uregulowań seksualności człowieka 63
3.2. Religijne podstawy wartościowania seksualności człowieka 69
II. Postawy specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 77
1. Istota i znaczenie postaw społecznych 77
1.1. Tradycyjne i współczesne ujęcia postaw 77
1.2. Znaczenie postaw 87
1.3. Dotychczasowe ustalenia empiryczne w obszarze postaw specjalistów wobec osób z niepełnosprawnością 91
2. Analiza badań postaw specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 98
2.1. Zasoby empiryczne dotyczące problematyki 98
2.2. Ustalenia empiryczne w obszarze postaw wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a założenia teorii postaw 110
III. Konteksty zawodowego funkcjonowania pedagogów specjalnych 121
1. Prawno-organizacyjne i merytoryczne aspekty działalności pedagogów Specjalnych 121
1.1. Funkcje i zadania pedagogów specjalnych 121
1.2. Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną jako obszar działalności pedagoga specjalnego 133
2. Kompetencyjne uwarunkowania działalności pedagogów specjalnych 147
2.1. Zakres kompetencji pedagoga specjalnego 147
2.2. Empatia w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów 154
2.3. Wartości w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów specjalnych 159
IV. Podstawy badań własnych 165
1. Cel i problematyka badań 165
2. Metoda badań 173
3. Charakterystyka badanych grup 189
V. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 197
1. Aspekt afektywny 197
2. Aspekt poznawczy 219
3. Aspekt motywacyjny 234
3.1. Motywacja do podejmowania działań wspierających 235
3.2. Zachowania i reakcje badanych wobec przejawów seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 240
4. Struktura postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 246
VI. Kompetencje emocjonalno-wartościujące badanych osób 259
1. Empatia 259
2. Hierarchia wartości badanych osób 264
3. Wartościowanie seksualności człowieka 272
4. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością 280
5. Preferencje modeli niepełnosprawności intelektualnej 287
VII. Struktura korelacyjna postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kompetencji osobowych 299
1. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi 300
2. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi 324
Podsumowanie i dyskusja 349
1. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 349
2. Kompetencje osobowe badanych osób 363
3. Powiązanie postaw wobec seksualności niepełnosprawnych intelektualnie z kompetencjami osobowymi badanych 372
Zakończenie 381
Literatura 391
Spis schematów, wykresów i tabel 415
I. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna w wybranych koncepcjach normatywno-wyjaśniających 15
1. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście modeli niepełnosprawności 15
1.1. Definicyjne ujęcie seksualności człowieka 15
1.2. Indywidualny i społeczny model niepełnosprawności 18
1.3. Definicja niepełnosprawności i niepełnosprawności intelektualnej 33
2. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu Rozwojowym 38
2.1 Seksualność dziecięca 40
2.2. Seksualność młodzieńcza 43
2.3. Seksualność dojrzała 52
2.4. Seksualność starcza 60
3. Seksualność człowieka w ujęciu normatywno-wartościującym 63
3.1. Rodzaje normatywnych uregulowań seksualności człowieka 63
3.2. Religijne podstawy wartościowania seksualności człowieka 69
II. Postawy specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 77
1. Istota i znaczenie postaw społecznych 77
1.1. Tradycyjne i współczesne ujęcia postaw 77
1.2. Znaczenie postaw 87
1.3. Dotychczasowe ustalenia empiryczne w obszarze postaw specjalistów wobec osób z niepełnosprawnością 91
2. Analiza badań postaw specjalistów wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 98
2.1. Zasoby empiryczne dotyczące problematyki 98
2.2. Ustalenia empiryczne w obszarze postaw wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a założenia teorii postaw 110
III. Konteksty zawodowego funkcjonowania pedagogów specjalnych 121
1. Prawno-organizacyjne i merytoryczne aspekty działalności pedagogów Specjalnych 121
1.1. Funkcje i zadania pedagogów specjalnych 121
1.2. Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną jako obszar działalności pedagoga specjalnego 133
2. Kompetencyjne uwarunkowania działalności pedagogów specjalnych 147
2.1. Zakres kompetencji pedagoga specjalnego 147
2.2. Empatia w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów 154
2.3. Wartości w zawodowym funkcjonowaniu pedagogów specjalnych 159
IV. Podstawy badań własnych 165
1. Cel i problematyka badań 165
2. Metoda badań 173
3. Charakterystyka badanych grup 189
V. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 197
1. Aspekt afektywny 197
2. Aspekt poznawczy 219
3. Aspekt motywacyjny 234
3.1. Motywacja do podejmowania działań wspierających 235
3.2. Zachowania i reakcje badanych wobec przejawów seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 240
4. Struktura postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością Intelektualną 246
VI. Kompetencje emocjonalno-wartościujące badanych osób 259
1. Empatia 259
2. Hierarchia wartości badanych osób 264
3. Wartościowanie seksualności człowieka 272
4. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością 280
5. Preferencje modeli niepełnosprawności intelektualnej 287
VII. Struktura korelacyjna postaw badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kompetencji osobowych 299
1. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi 300
2. Korelacje postaw badanych wobec seksualności osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną z kompetencjami osobowymi 324
Podsumowanie i dyskusja 349
1. Postawy badanych wobec seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną 349
2. Kompetencje osobowe badanych osób 363
3. Powiązanie postaw wobec seksualności niepełnosprawnych intelektualnie z kompetencjami osobowymi badanych 372
Zakończenie 381
Literatura 391
Spis schematów, wykresów i tabel 415