Polski system szkolny po roku 1989. W kręgu demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji
Rafał Pląsek

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Format: | pdf, mobi, epub |
Ilość stron: | 182 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323563006 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Zagadnienie przemian zachodzących w polskiej szkole od wielu lat nie traci na aktualności, nie zbliżając się do choćby częściowego badawczego nasycenia. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości edukacyjnej „reforma goni reformę”, nowelizacje przyjmowane są w tempie ekspresowym i trudno oczekiwać, by inaczej działo się w najbliższej przyszłości. Zawarte w niniejszej książce analizy – poświęcone przedstawieniu zmian, jakie zachodziły w polskiej szkole w ciągu ponad trzydziestu minionych lat – podporządkowane zostały ideom, które – zdaniem autora – niejednokrotnie stały u podstaw konstruowania i rekonstruowania systemowych rozwiązań: mowa o demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji.******
The Polish School System after 1989. Democratization, Centralization and Commercialization
The problem of changes occurring in Polish schools has not lost its relevance for many years, without approaching even a partial research saturation. In our educational reality, a reform “chases” another reform, amendments are accepted at a fast pace and it can hardly be expected to be otherwise in the foreseeable future. The analyses contained in this book – devoted to the presentation of changes that took place in the Polish school over the last thirty years – were subordinated to the ideas, which, in the author’s opinion, have often been the basis for constructing and reconstructing system solutions, i.e. democratization, centralization and commercialization.
E-book „Polski system szkolny po roku 1989. W kręgu demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 32.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
ROZDZIAŁ I. Demokratyzacja, centralizacja i komercjalizacja jako płaszczyzny analiz edukacyjnych 12
1. Rozważania o naturze współczesnych demokracji 13
1.1. Wolność, równość i sprawiedliwość w fi lozofi
i społecznej 15
1.2. Demokracja liberalna 19
1.3. Modele państwa opiekuńczego jako podstawa
rozważań o współczesnych odmianach demokracji
liberalnej 23
1.4. Modele demokracji liberalnej 25
1.5. Demokratyzacja 30
1.6. Demokratyzacja systemu szkolnego 31
2. Pomiędzy centralizacją a decentralizacją 35
3. Komercjalizacja jako jeden z postulatów
neoliberalnych 38
3.1. Neoliberalizm i jego społeczne implikacje 41
3.2. Zagadnienia prywatyzacji i komercjalizacji
jako postulaty (neo)liberalne 45
ROZDZIAŁ II. Dobra publiczne i prywatne a kontekst
edukacyjny 51
1. Dobro publiczne – dobro prywatne 51
1.1. Klasyczna teoria dóbr publicznych 53
1.2. Rywalizacyjność oraz wykluczalność 54
1.3. „Zatorowość” 57
1.4. Zawodności państwa i rynku 60
1.5. Dobro publiczne w ujęciu prawno-
administracyjnym 64
1.6. Rozstrzygnięcie podstawowych charakterystyk
65
2. Edukacja – między dobrem publicznym a prywatnym 66
ROZDZIAŁ III. Rozważania o metodzie 75
1. Rola wyboru stanowiska badawczego 75
2. Struktura procesu badawczego 82
ROZDZIAŁ IV. Przeobrażenia polskiego szkolnictwa w świetle procesów demokratyzacji, centralizacji i komercjalizacji 90
1. Struktura systemu szkolnego 91
1.1. Przemiany struktury systemu szkolnego 91
1.2. Miejsce placówek niepublicznych w systemie
szkolnym 100
2. Relacja szkoły, samorządu oraz administracji
centralnej 106
2.1. Szkoła a samorząd terytorialny 107
2.2. Szkoła w relacji z administracją centralną
112
2.3. Pozycja i kompetencje dyrektora szkoły 119
3. Instytucje i procedury demokratyczne 127
3.1. Dostęp do systemu 127
3.2. Demokratyczne treści systemu szkolnego 131
3.3. Alternatywne formy i programy nauczania 138
3.4. Przedstawicielstwo 140
4. Elementy finansowania systemu szkolnego 149
5. Podsumowanie i wnioski 156
5.1. Przemiany w zakresie demokratyzacji i
centralizacji 156
5.2. Komercjalizacja systemu 160
5.3. Przemiany polskiego systemu szkolnego w
perspektywie teorii dóbr 163
Zakończenie 167
Bibliografia 171
Spis tabel i schematów 179