pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Polski system szkolny po roku 1989. W kręgu demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Format: pdf, mobi, epub
Ilość stron: 182 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323563006
Data: 2025-04-07
32.50 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Zagadnienie przemian zachodzących w polskiej szkole od wielu lat nie traci na aktualności, nie zbliżając się do choćby częściowego badawczego nasycenia. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości edukacyjnej „reforma goni reformę”, nowelizacje przyjmowane są w tempie ekspresowym i trudno oczekiwać, by inaczej działo się w najbliższej przyszłości. Zawarte w niniejszej książce analizy – poświęcone przedstawieniu zmian, jakie zachodziły w polskiej szkole w ciągu ponad trzydziestu minionych lat – podporządkowane zostały ideom, które – zdaniem autora – niejednokrotnie stały u podstaw konstruowania i rekonstruowania systemowych rozwiązań: mowa o demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji.

******
The Polish School System after 1989. Democratization, Centralization and Commercialization
The problem of changes occurring in Polish schools has not lost its relevance for many years, without approaching even a partial research saturation. In our educational reality, a reform “chases” another reform, amendments are accepted at a fast pace and it can hardly be expected to be otherwise in the foreseeable future. The analyses contained in this book – devoted to the presentation of changes that took place in the Polish school over the last thirty years – were subordinated to the ideas, which, in the author’s opinion, have often been the basis for constructing and reconstructing system solutions, i.e. democratization, centralization and commercialization.

E-book „Polski system szkolny po roku 1989. W kręgu demokratyzacji, centralizacji oraz komercjalizacji” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 32.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie 7

ROZDZIAŁ I. Demokratyzacja, centralizacja i komercjalizacja jako płaszczyzny analiz edukacyjnych 12
1. Rozważania o naturze współczesnych demokracji 13
1.1. Wolność, równość i sprawiedliwość w fi lozofi
i społecznej 15
1.2. Demokracja liberalna 19
1.3. Modele państwa opiekuńczego jako podstawa
rozważań o współczesnych odmianach demokracji
liberalnej 23
1.4. Modele demokracji liberalnej 25
1.5. Demokratyzacja 30
1.6. Demokratyzacja systemu szkolnego 31

2. Pomiędzy centralizacją a decentralizacją 35

3. Komercjalizacja jako jeden z postulatów
neoliberalnych 38
3.1. Neoliberalizm i jego społeczne implikacje 41
3.2. Zagadnienia prywatyzacji i komercjalizacji
jako postulaty (neo)liberalne 45

ROZDZIAŁ II. Dobra publiczne i prywatne a kontekst
edukacyjny 51

1. Dobro publiczne – dobro prywatne 51
1.1. Klasyczna teoria dóbr publicznych 53
1.2. Rywalizacyjność oraz wykluczalność 54
1.3. „Zatorowość” 57
1.4. Zawodności państwa i rynku 60
1.5. Dobro publiczne w ujęciu prawno-
administracyjnym 64
1.6. Rozstrzygnięcie podstawowych charakterystyk
65

2. Edukacja – między dobrem publicznym a prywatnym 66

ROZDZIAŁ III. Rozważania o metodzie 75
1. Rola wyboru stanowiska badawczego 75

2. Struktura procesu badawczego 82

ROZDZIAŁ IV. Przeobrażenia polskiego szkolnictwa w świetle procesów demokratyzacji, centralizacji i komercjalizacji 90
1. Struktura systemu szkolnego 91
1.1. Przemiany struktury systemu szkolnego 91
1.2. Miejsce placówek niepublicznych w systemie
szkolnym 100

2. Relacja szkoły, samorządu oraz administracji
centralnej 106
2.1. Szkoła a samorząd terytorialny 107
2.2. Szkoła w relacji z administracją centralną
112
2.3. Pozycja i kompetencje dyrektora szkoły 119

3. Instytucje i procedury demokratyczne 127
3.1. Dostęp do systemu 127
3.2. Demokratyczne treści systemu szkolnego 131
3.3. Alternatywne formy i programy nauczania 138
3.4. Przedstawicielstwo 140

4. Elementy finansowania systemu szkolnego 149

5. Podsumowanie i wnioski 156
5.1. Przemiany w zakresie demokratyzacji i
centralizacji 156
5.2. Komercjalizacja systemu 160
5.3. Przemiany polskiego systemu szkolnego w
perspektywie teorii dóbr 163

Zakończenie 167
Bibliografia 171
Spis tabel i schematów 179