pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Polska Ludowa w edukacji historycznej

Autor:

Maciej Fic

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 220 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788322636282
Data: 2025-03-07
Cena wydawcy: 34.90 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Praca stanowi połączenie rozważań teoretycznych i propozycji praktycznych rozwiązań, dotyczących okresu Polski Ludowej, przydatnych w procesie szkolnej i pozaszkolnej edukacji historycznej. W tomie przedstawiono sposób wykorzystania różnorakich środków dydaktycznych, których świadome i poprawne stosowanie jest niezbędne w procesie nauczania-uczenia się (anegdoty, filmu dokumentalnego, filmu fabularnego, fotografii, muzyki popularnej, plakatu i prasy). Zaproponowano również istotną dla kształcenia umiejętności historycznych metodę oral history oraz zaoferowano zapoznanie się z propozycjami działań szeregu instytucji, które dokumentują miniony okres (Archiwum Historii Mówionej, Ośrodka Karta i Domu Spotkań z Historią w Warszawie, Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku w Radzionkowie, Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności, Instytut Pamięci Narodowej).

Tom powinien okazać się szczególnie przydatny dla nauczycieli i studentów historii, ale także osób zajmujących się popularyzacją nauki w ramach tak popularnej ostatnio formuły public history.

E-book „Polska Ludowa w edukacji historycznej” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego.

Spis treści:

SPIS TREŚCI


Wstęp (Maciej Fic ) — 7


Marek Białokur
Anegdota, dowcip, kawał jako źródła edukacji o Polsce Ludowej — 13

Barbara Techmańska, Małgorzata Skotnicka-Palka
Fotografia „opozycyjna” jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — 27

Maciej Fic
Muzyka rockowa jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — 38

Magdalena Ficoń
Plakat jako źródło edukacji o Polsce Ludowej — 53

Małgorzata Strzelecka
Prasa jako źródło edukacji o Polsce Ludowej
(casus „Tygodnika Powszechnego”) — 65

Anna Maciąg, Izabela Lewandowska
Metoda oral history w edukacji i badaniach nad Polską Ludową
(casus Archiwum Historii Mówionej Ośrodka Karta
i Domu Spotkań z Historią w Warszawie) — 84

Marek Kosma Cieśliński
„Ślady w kadrach”
Film dokumentalny jako źródło edukacji o Polsce Ludowej
(casus Polskiej Kroniki Filmowej) — 101

Dariusz Gołębiowski
„Klient w krawacie jest mniej awanturujący się”
Film komediowy jako źródło edukacji o Polsce Ludowej
(casus kinematografii Stanisława Barei) — 110

Krystian Kazimierczuk
Film fabularny jako źródło edukacji o Polsce Ludowej
(casus Śmierci jak kromki chleba Kazimierza Kutza) — 120

Anna Gołębiowska
Polska Ludowa w edukacji historycznej Anno Domini 2017 — 130

Ryszard Mozgol
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej
na przykładzie działalności Instytutu Pamięci Narodowej — 145

Małgorzata Laburda-Lis
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej
na przykładzie Centrum Dokumentacji Deportacji
Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku w Radzionkowie — 160

Robert Ciupa
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji pozaszkolnej
na przykładzie Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności — 167

Joanna Lusek
Nauczanie o Polsce Ludowej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej —
projekt Archiwum Historii Mówionej „e-historie.pl” — 176


Wykaz wykorzystanych źródeł i literatury — 201

Summary — 217

Zusammenfassung — 218