pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Polityki sieciowej popkultury

Autor:

Jakub Nowak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 462 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788322790014
Data: 2025-04-28
Cena wydawcy: 52.50 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Publikacja Polityki sieciowej popkultury dotyczy praktyk uczestnictwa w sieciowej kulturze popularnej jako aktywności politycznej, czyli tych względnie nowych momentów, gdy popkultura online staje się „językiem”, którym „mówią” obywatele podejmujący swoje działania, a także tych, w których sieciowa kultura popularna jest przedmiotem aktywności politycznej obywateli, to znaczy rodzajem zasobu, o który toczy się polityczny spór – jak było chociażby w przypadku europejskich protestów przeciw ACTA. […]
Analiza współczesnej sieciowej popkultury byłaby niepełna bez możliwie precyzyjnego opisania Internetu jako środowiska praktyk społecznych. […] Sieć mediatyzuje współczesną politykę i mediatyzuje kulturę popularną w skomplikowanych technologicznych, społecznych i ekonomicznych procesach. Ekonomiczny wymiar cyfrowej mediatyzacji nabiera znaczenia wraz z komercjalizacją współczesnej sieci; nowe media są nie tylko technologią, ale i zbiorem rynkowych podmiotów o coraz potężniejszej pozycji i określonych ekonomicznych celach. Realizacja tych celów w praktyce wpływa na sposoby uczestnictwa ludzi w popkulturze czy polityce, co stanowi jeden z centralnych tematów książki. Innymi słowy, rekonstruuje w niej polityczny status nowych mediów jako narzędzi artykulacji, rozumianej, w pewnym uproszczeniu, jako złożony zbiór praktyk, poprzez które ludzie nieustannie reprodukują indywidualne i zbiorowe tożsamości. [ze Wstępu]

E-book „Polityki sieciowej popkultury” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej.

Spis treści:

WSTĘP 9
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE 17
Rozdział 1. KONTEKSTY ANALIZY 19
1.1. Triada polityka–media–kultura i jej implikacje 19
1.2. Dwie lupy, czyli pożytki z interdyscyplinarności 26
1.3. O kilku problemach z badaniem współczesnych kultur popularnych online 30
Rozdział 2. KLUCZOWE KATEGORIE 37
2.1. Nowa rzeczywistość, stara (?) teoria 37
2.2. Stuart Hall: odkurzanie elementarza 44
2.3. Hall a Foucault: artykulacja – ideologia – dyskurs – władza 51
2.4. O definiowaniu kultury popularnej 64
Rozdział 3. METODY BADAWCZE 72
CZĘŚĆ II. NOWE MEDIA (STRATEGIE) 81
Rozdział 4. NOWE MEDIA JAKO KULTUROWY KONSTRUKT 83
4.1. Medialność a mediacja: media jako społeczne praktyki 83
4.2. Nowe, nowe nowe i jeszcze nowsze media 90
4.3. Problemy z etykietami i perspektywą 107
4.4. Kulturowa dyspersja i radykalna dekontekstualizacja 116
Rozdział 5. SIECIOWY PRZEMYSŁ KULTURY 130
5.1. Dialektyka pojęcia przemysłu kultury 130
5.2. Rynki i prawo autorskie – kilka uwag 137
5.3. Kulturowa gospodarka sieciowych przemysłów: stare modele w nowych czasach 143
Rozdział 6. HEGEMONIE SIECI 152
6.1. Dyskursy nowych mediów 152
6.2. Oprogramowanie jako technologia codzienności 173
6.3. Maszyna widzialności i władza 183
CZĘŚĆ III. KULTURY POPULARNE (TAKTYKI) 195
Rozdział 7. POPKULTURA ONLINE: KONTEKSTY 197
7.1. Sieciowa mediatyzacja popkultury 197
7.2. Popkulturyzacja mediów 209
Rozdział 8. GATUNKI I PRAKTYKI 216
8.1. Asymetryczna dialektyka mediów a specyfika gatunków online 216
8.2. Z modelu Halla (1): infrastruktura techniczna + stosunki produkcji 231
8.3. Z modelu Halla (2): struktury wiedzy 247
8.4. O nieprzyzwoitości sieciowej popkultury 269
Rozdział 9. POLITYKA I POPKULTURA: POWAŻNA ZABAWA W PROTEST 292
9.1. (Nowe) media protestu 292
9.2. Tożsamość a kultura sprzeciwu 320
CZĘŚĆ IV. PODSUMOWANIA I INTERPRETACJE 343
Rozdział 10. NOWA SIECIOWA POPKULTURA 345
10.1. O aparacie instytucjonalnym nowych mediów 345
10.2. Problematyczne uczestnictwo 350
10.3. Koszty uczestnictwa: polityczna ekonomia popkultury online 358
Rozdział 11. POLITYKA REPREZENTACJI ONLINE 366
11.1. Awers: potężne i tajemnicze nowe media 366
11.2. Rewers: sieć jako medium artykulacji 379
Rozdział 12. NOWA POLITYKA 389
12.1. Nowe media jako przestrzeń aktywności politycznej 389
12.2. Wyzwania nowych hegemonii 401
ZAKOŃCZENIE 413
BIBLIOGRAFIA 427
INDEKS OSÓB 455