pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Pochylmy się nad dzieckiem, Idea i dzieło Janusza Korczaka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 329 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377845608
Data: 2025-04-02
33.60 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Odczytując na nowo Korczakowską pedagogikę, autorzy dyskursu, dotyczącego idei i dzieła Janusza Korczaka, starają się wydobyć na światło dzienne różne aspekty jego wielopostaciowego pajdocentryzmu. Artykuły zawarte w niniejszej publikacji stanowią forum wymiany myśli i doświadczeń, których celem jest przybliżenie poglądów Starego Doktora w odniesieniu do współczesności. Zagadnienia poruszane w niniejszej publikacji stanowią przedmiot interesujących interpelacji badawczych i inspirujących debat, uświadamiając, że jest to obszar wciąż nie do końca poznany i odkryty, dlatego warto podejmować dyskusję na te jakże ważne tematy.

E-book „Pochylmy się nad dzieckiem, Idea i dzieło Janusza Korczaka” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 33.60 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Od redakcji 9

Część I. Dziecko królem 15
Mirosław S. Szymański 17
W królestwie Króla Maciusia Pierwszego, czyli w kręgu pedagogiki Janusza Korczaka 17
Katarzyna Dąbrowska 27
Król Maciuś Pierwszy jako odbicie postulatów pedagogicznych Janusza Korczaka 27

Część II. Ponadczasowy charakter pedagogii Janusza Korczaka 35
Bożenna Wierzchowska-Konera 37
Pedologiczne podstawy pedagogii Janusza Korczaka 37
Barbara Kalinowska-Witek 59
Janusz Korczak wczoraj, dziś i jutro – ponadczasowy charakter koncepcji 59
Maria Chodkowska, Renata Bednarz-Grzybek 77
Dziecko z kagańcem na duszy w realiach współczesnego świata 77
Marzena Okrasa 99
Rozważania wokół Pedagogiki żartobliwej Janusza Korczaka 99

Część III. W trosce o poszanowanie praw dziecka 113
Danuta Opozda 115
Emancypacyjna funkcja wychowania we współczesnej rodzinie w świetle Korczakowskiej pedagogii – zarys refleksji 115
Dorota Bugaj 127
Janusz Korczak jako prekursor walki o prawa dziecka 127
Wiesława Walc 141
Korczakowskie prawa dziecka współcześnie 141
Ines Kierzkowska-Żuk 155
Prawa dziecka – wypaczenie idei korczakowskiej we współczesnej rodzinie polskiej 155
Ewa Sosnowska-Bielicz 165
Prawa dziecka według dorosłych – doniesienia z badań 165
Emilia Pogoda 177
Prawo do szacunku uczniów z dysleksją 177

Część IV. Korczakowskie metody pracy z dzieckiem 189
Mirosława Brasławska-Haque 191
„By dziecko było tym, czym jest” – realizacja postulatu Janusza Korczaka w ujęciu współczesnej indywidualizacji procesu nauczania i wychowania 191
Jacek Szmalec 209
Terapia w pedagogice Janusza Korczaka 209
Lilianna Klimek, Dorota Sikora 219
Diagnoza pedagogiczna w ujęciu Janusza Korczaka 219
Elżbieta M. Minczakiewicz 233
Dialog z dziećmi i jego miejsce w systemie wychowawczym Janusza Korczaka budowanym na fundamencie personalizmu i etyki 233
Małgorzata Samujło, Agnieszka Buczak 247
Plebiscyt życzliwości i niechęci we współczesnej szkole w opiniach studentów kierunków nauczycielskich 247
Izabella Maria Łukasik, Anna Witek 257
Samorządność – idea myśli Korczakowskiej czy realna potrzeba wychowania młodego pokolenia globalnych tubylców 257
Magdalena Barabas, Joanna Wrótniak 273
Opiekun-wychowawca w poglądach pedagogicznych Janusza Korczaka 273

Część V. Korczakowskie wartości źródłem inspiracji pedagogicznych 283
Dagmara Ratajczak-Parzyńska 285
Korczakowskie wartości źródłem inspiracji i refleksji pedagogicznych 285
Teresa Lewandowska-Kidoń 297
Janusz Korczak wobec nietolerancji 297
Anna Marzec-Tarasińska 309
Dzieci ulicy dawniej i dziś 309