
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 282 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375878011 |
Data: | 2025-04-07 |
Opis e-booka:
Książka jest próbą interpretacji teorii wychowania autorytarnego w Polsce na przestrzeni lat 1948-1989. Stanowi opracowanie łączące przegląd literatury z elementami autorskiej analizy wybranych teorii i koncepcji wychowania.Celem pracy było dokonanie metaforycznej analizy współczesnej pedagogiki autorytarnej. Zagadnienia przeanalizowano z teoretycznego, filozoficznego oraz historycznego punktu widzenia.
Autorka starała się przedstawić, na czym polega odrębność pedagogiki autorytarnej jako odrębnego systemu wychowawczego, czym różni się od innych teorii i jakie czynniki decydują o jej strukturze i efektywności.
Adresatami publikacji są zarówno teoretycy, jak i praktycy pedagogiki, którzy dzięki tej pozycji mają szansę zgłębić istotę zjawisk odnoszących się do autorytarnego systemu wychowania, które mimo pluralizmu ofert są stale obecne we współczesnej teorii i praktyce pedagogicznej. Jednym z celów pracy jest także uwrażliwienie na niebezpieczeństwa kryjące się w tym typie oddziaływań wychowawczych.
E-book „Pedagogika autorytarna. Geneza modele przemiany” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 39.80 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Ideowo-filozoficzne, społeczno-kulturowe
i psychologiczne założenia totalitaryzmu i autorytaryzmu
Geneza i znaczenie pojęcia totalitaryzm
Źródła ideologii totalitarnych
Krytyka liberalizmu i demokracji z perspektywy zwolenników totalitaryzmu
Liberalizm
Demokracja
Faszyzm jako ideologia wychowania
Specyfika instytucji totalnych
Ukryte wymiary instytucji edukacyjnych
Geneza i znaczenie pojęcia autorytaryzm
Pojęcie osobowości autorytarnej
Totalitaryzm – autorytaryzm – autokratyzm
Rozdział II
Pedagogika autorytarna w Polsce w latach 1948–1989
Polska w latach 1948–1989. Państwo totalitarne czy autorytarne?
Model autorytarnej ideologii wychowawczej w Polsce na przestrzeni lat 1948–1989
Istota wychowania i kształcenia autorytarnego w Polsce
– etapy rozwoju autorytarnej refleksji pedagogicznej
Lata 1948/1949–1955/1956
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Lata 1956/1957–1969/1970
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Lata 1970/1971–1989
Charakterystyka systemu oświaty
Działalność edukacyjna i wychowawcza szkoły
Szkoła polska (1948–1989) jako instytucja totalna