E-book:
Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
Autor:
Marta Kowalczuk

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 216 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788378500193 |
Data: | 2025-04-07 |
34.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Zjawiska zaburzeń w odżywianiu się młodzieży, manifestujące się głównie w formie anoreksji i bulimii, stają się coraz powszechniejsze. Obejmują one głównie młodzież w wieku dorastania - przede wszystkim dziewczęta. Przewrażliwienie na punkcie własnego wyglądu zewnętrznego wynika u młodzieży ze stanu rozwoju psychofizycznego a także, w bardzo dużym stopniu, z przyjmowania przez nią wzorców wyglądu fizycznego lansowanych przez środki masowej komunikacji, przede wszystkim telewizję i czasopisma. Niesie to z sobą różne rozterki i dramaty osobiste i zdrowotne, sytuacja powyższa powinna stawać się więc obiektem troski pedagogicznej w szkołach skupiających młodzież w wieku dorastania. Przyczyny i skutki zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej powinny być obiektem zainteresowania pedagogicznego i psychologicznego nie tylko w toku wychowania zdrowotnego, lecz także wychowania moralnego i estetycznego. Niezbędne stają się publikacje na temat diagnozy i profilaktyki zaburzeń odżywiania się uczniów, które byłyby pomocne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych, nadzoru szkolnego, rodziców, studentów kierunków nauczycielskich i pedagogicznych. Taką publikacją jest praca Marty Kowalczuk pod tytułem „Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej.Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
Uniwersytet Jagielloński, Instytut Pedagogiki
E-book „Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 34.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp 7
Część I
Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki
zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej 13
Rozdział I
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej 15
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne ... 15
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia ... 17
Kryteria rozpoznawania ... 18
Symptomatologia i przebieg 23
Uwarunkowania 27
Główne strategie w terapii ... 31
Bulimia – charakterystyka zaburzenia 36
Kryteria rozpoznawania ... 36
Symptomatologia i przebieg 38
Uwarunkowania 42
Główne strategie w terapii ... 45
Rozdział II
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
w działalności pedagogicznej nauczycieli 49
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się ... 49
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się
u młodzieży szkolnej 54
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania
zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym ... 59
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się ... 61
Etapy stawiania diagnozy ... 77
Rozdział III
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym ... 81
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole
w zakresie zaburzeń odżywiania się 84
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,
wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się
u uczniów 86
Część II
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię” ... 95
Rozdział IV
„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu
i jego realizacja 99
Cele i zadania programu 99
Treści programu 101
Zasady realizacji programu 102
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,
wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży 103
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży
szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się ... 115
Rozdział V
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię”
w świetle wyników badań empirycznych 135
Metodologia badań własnych 135
Analiza wyników badań ... 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku ... 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku 147
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku ... 164
Zakończenie 177
Bibliografia 181
Aneksy 193
Część I
Teoretyczne podstawy pedagogicznej diagnozy i profilaktyki
zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej 13
Rozdział I
Zaburzenia odżywiania się w ujęciu literatury psychologicznej i medycznej 15
Zaburzenia odżywiania się – wyjaśnienia terminologiczne ... 15
Anoreksja – charakterystyka zaburzenia ... 17
Kryteria rozpoznawania ... 18
Symptomatologia i przebieg 23
Uwarunkowania 27
Główne strategie w terapii ... 31
Bulimia – charakterystyka zaburzenia 36
Kryteria rozpoznawania ... 36
Symptomatologia i przebieg 38
Uwarunkowania 42
Główne strategie w terapii ... 45
Rozdział II
Diagnoza zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej
w działalności pedagogicznej nauczycieli 49
Edukacyjny kontekst zaburzeń odżywiania się ... 49
Pedagogiczna (nauczycielska) diagnoza zaburzeń odżywiania się
u młodzieży szkolnej 54
Podstawowe zasady metodyczne dotyczące diagnozowania
zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym ... 59
Metody nauczycielskiej diagnozy zaburzeń odżywiania się ... 61
Etapy stawiania diagnozy ... 77
Rozdział III
Profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży w środowisku szkolnym ... 81
Cele i zadania działalności profilaktycznej w szkole
w zakresie zaburzeń odżywiania się 84
Role i zadania dyrektorów, pedagogów szkolnych, nauczycieli,
wychowawców i rodziców w profilaktyce zaburzeń odżywiania się
u uczniów 86
Część II
Program profilaktyczny „Powstrzymać anoreksję i bulimię” ... 95
Rozdział IV
„Powstrzymać anoreksję i bulimię”– charakterystyka programu
i jego realizacja 99
Cele i zadania programu 99
Treści programu 101
Zasady realizacji programu 102
Scenariusze zajęć szkoleniowych dla nauczycieli,
wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się u młodzieży 103
Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla młodzieży
szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
dotyczących problematyki zaburzeń odżywiania się ... 115
Rozdział V
Przebieg i rezultaty realizacji programu „Powstrzymać anoreksję i bulimię”
w świetle wyników badań empirycznych 135
Metodologia badań własnych 135
Analiza wyników badań ... 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Szkole Podstawowej nr 29 im. Synów Pułku w Białymstoku ... 140
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty
w Publicznym Gimnazjum nr 20 w Białymstoku 147
Przebieg realizacji programu i jego rezultaty w IV Liceum
Ogólnokształcącym im. Cypriana Kamila Norwida w Białymstoku ... 164
Zakończenie 177
Bibliografia 181
Aneksy 193