
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Scholar |
Format: | |
Ilość stron: | 269 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788373834910 |
Data: | 2025-04-17 |
25.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Niniejsza książka stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy w systemie partyjnym Czech i Słowacji funkcjonują i – co istotne – uzyskują polityczną relewancję ugrupowania populistyczne. W celu zawężenia opisu zjawisk populistycznych charakteryzujących systemy partyjne stworzony został nowy model partii populistyczno-marketingowych. Założeniem tego wywodu jest teza, że Słowacy są bardziej niż Czesi podatni na mobilizację populistyczną, określaną jako nowy populizm, co znajduje swój wyraz w systemach partyjnych tych państw. Autorka weryfikuje tę tezę, analizując uwarunkowania historyczne (okresu I Republiki Czechosłowackiej i okresu komunistycznego), społeczne, instytucjonalne oraz specyfikę rywalizacji. Za przykłady partii populistyczno-marketingowych służą trzy partie słowackie: Partia Obywatelskiego Porozumienia (SOP), Smer i Porozumienie Nowego Obywatela (ANO).Kinga Wojtas – doktor nauk humanistycznych w zakresie politologii. Absolwentka Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Badaczka systemów politycznych i partyjnych Europy Środkowej. Adiunkt na Wydziale Studiów Politycznych w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University z siedzibą w Nowym Sączu.
E-book „Partie populistyczne w Czechach i na Słowacji” - Wydawca: Scholar. Cena 25.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wykaz najczęściej używanych skrótów 7
Wstęp 9
Rozdział 1. Koncepcje teoretyczne partii politycznych 15
1.1. Klasyczne teorie partii politycznych 15
1.2. Współczesne teorie partii politycznych 22
1.3. Koncepcje pokomunistycznej budowy partii politycznych 33
1.4. Model partii populistycznych 46
Rozdział 2. Uwarunkowania rozwoju tendencji populistycznych
w ramach systemu partyjnego 64
2.1. Uwarunkowania historyczne 64
2.2. Uwarunkowania okresu komunistycznego 81
2.3. Uwarunkowania społeczne 95
2.4. Uwarunkowania instytucjonalne 113
Rozdział 3. Przyczyny powstawania partii populistycznych 130
3.1. Populizm jako konsekwencja istnienia systemu demokratycznego 130
3.2. Rywalizacja 141
3.3. Kultura polityczna 154
3.4. Komunikacja i media 163
Rozdział 4. Partie populistyczno-marketingowe 169
4.1. Partie populistyczne w Czechach 169
4.2. Partie populistyczno-marketingowe na Słowacji.
Podstawy programowe 171
4.3. Przywództwo i stosunki wewnętrzne 187
4.4. Organizacja 202
4.5. Wybory i elektoraty 219
Zakończenie 235
Spis rysunków, tabel i wykresów 240
Bibliografia 242
Wstęp 9
Rozdział 1. Koncepcje teoretyczne partii politycznych 15
1.1. Klasyczne teorie partii politycznych 15
1.2. Współczesne teorie partii politycznych 22
1.3. Koncepcje pokomunistycznej budowy partii politycznych 33
1.4. Model partii populistycznych 46
Rozdział 2. Uwarunkowania rozwoju tendencji populistycznych
w ramach systemu partyjnego 64
2.1. Uwarunkowania historyczne 64
2.2. Uwarunkowania okresu komunistycznego 81
2.3. Uwarunkowania społeczne 95
2.4. Uwarunkowania instytucjonalne 113
Rozdział 3. Przyczyny powstawania partii populistycznych 130
3.1. Populizm jako konsekwencja istnienia systemu demokratycznego 130
3.2. Rywalizacja 141
3.3. Kultura polityczna 154
3.4. Komunikacja i media 163
Rozdział 4. Partie populistyczno-marketingowe 169
4.1. Partie populistyczne w Czechach 169
4.2. Partie populistyczno-marketingowe na Słowacji.
Podstawy programowe 171
4.3. Przywództwo i stosunki wewnętrzne 187
4.4. Organizacja 202
4.5. Wybory i elektoraty 219
Zakończenie 235
Spis rysunków, tabel i wykresów 240
Bibliografia 242