pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Paradygmaty zarządzania biznesem w otoczeniu sieciowym

Dane szczegółowe:
Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Format: pdf
Ilość stron: 175 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378753940
Data: 2025-02-07
Cena wydawcy: 18.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Celem ogólnym podjętych w monografii badań jest rozpoznanie istoty, rodzajów korzyści, uwarunkowań wynikających z zarządzania biznesem zgodnego z zidentyfikowanymi paradygmatami. Skuteczność osiągnięcia celu głównego wymagała badań spełniających cele szczegółowe, do których zaliczono: określenie atrybutów paradygmatów zarządzania podmiotami w otoczeniu sieciowym; identyfikację determinant wyboru formy organizacyjnej, zasad współdziałania międzyorganizacyjnego w przestrzeni sieciowej; identyfikację sposobów wykorzystania zasobów w przebiegających w sieciach procesach gospodarczych; identyfikację metod zarządzania relacjami w organizacjach sieciowych; identyfikację ryzyka kreowania renty sieciowej. Tym celom podporządkowano strukturę monografii. Prezentowane wyniki badań dedykowane są zarówno praktykom gospodarczym, jak i osobom studiującym zarządzanie. Rozdział pierwszy wyznaczył konwencję wnioskowania. Jej podstawą była interpretacja desygnatu paradygmatu. Dzięki identyfikacji atrybutów paradygmatów współczesnego zarządzania, wykazano ich wzajemne uwarunkowania i zróżnicowany charakter oddziaływania. Umożliwiło to ich hierarchizację oraz zbudowanie trójpoziomowego modelu, w którym można wyodrębnić metaparadygmat, paradygmat całościowy, a także paradygmaty cząstkowe.

E-book „Paradygmaty zarządzania biznesem w otoczeniu sieciowym” - Wydawca: Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Spis treści:

Wstęp 7
Rozdział 1. PARADYGMATY WSPÓŁCZESNEGO ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM (Barbara Woźniak-Sobczak) 11
1.1. „Kanwa” tworzenia paradygmatów współczesnego zarządzania 11
1.2. Atrybuty metaparadygmatu współczesnego zarządzania 15
1.3. Całościowy paradygmat współczesnego zarządzania 16
1.4. Paradygmaty cząstkowe zarządzania przedsiębiorstwem 17
1.4.1. Cząstkowe paradygmaty dotyczące celu zarządzania 19
1.4.2. Cząstkowe paradygmaty dotyczące warunków zarządzania biznesem w przestrzeni sieciowej 26
1.4.3. Cząstkowy paradygmat technologii informacyjnej 31
Rozdział 2. PARADYGMAT ORGANIZACJI SIECIOWEJ (Katarzyna Żak) 37
2.1. Sieciowa struktura organizacyjna 37
2.2. Identyfikacja determinant wyboru sieciowej formy współdziałania międzyorganizacyjnego 40
2.2.1. Determinanty wynikające z teorii zależności od zasobów 40
2.2.2. Determinanty wynikające z teorii kosztów transakcyjnych 41
2.2.3. Determinanty wynikające z teorii gier 41
2.2.4. Determinanty wynikające z teorii agencji 42
2.2.5. Determinanty wynikające z teorii władzy i polityki oraz teorii wymiany społecznej 42
2.2.6. Formalizacja współdziałania międzyorganizacyjnego w sieci 50
2.3. Zasady współdziałania międzyorganizacyjnego w sieci 59
2.3.1. Atrybut i wymagania wobec organizacji sieciowej 60
2.3.2. Orkiestracja i rola orkiestratora 62
2.3.3. Rola zaufania we współdziałaniu międzyorganizacyjnym w sieci 68
2.4. Korzyści i mankamenty współdziałania w ramach organizacji sieciowej 72
Rozdział 3. ZASOBY W SIECI (Włodzimierz Rudny) 76
3.1. Zasoby sieciowe a klasyczna teoria zasobowa 76
3.2. Zasoby w ujęciu interakcyjnym 77
3.3. Sieci międzyorganizacyjne 80
3.4. Determinanty wartości zasobów: perspektywa ex ante 83
3.4.1. Wartość zasobów w podejściu RBV 83
3.4.2. Asymetria informacji, niepewność i rola menedżerów 86
3.5. Innowacje w sieci a zasoby 89
3.5.1. Struktura sieci i jej wpływ na innowacyjność 89
3.5.2. Sieci innowacyjne 92
Rozdział 4. ZARZĄDZANIE RELACJAMI JAKO PRZYKŁAD UWARUNKOWAŃ FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW (Anna Kwiecień) 95
4.1. Uwarunkowania relacyjne 95
4.2. Relacje – podstawa funkcjonowania sieci 96
4.3. Zdolność sieciowa a efektywność relacji sieciowych i koordynacja działań 98
4.4. Zarządzanie relacjami 105
4.5. Mapowanie interesariuszy jako narzędzie do zarządzania relacjami z interesariuszami 111
4.6. Sieciowy kapitał ludzki 115
4.7. Zarządzanie relacjami z pracownikami 118
4.8. Zarządzanie relacjami w kontekście efektów finansowych 119
Rozdział 5. RYZYKO W PRZEDSIĘBIORSTWIE W SIECI MIĘDZYORGANIZACYJNEJ (Paweł Kosiń) 123
5.1. Ryzyko przedsiębiorstwa działającego w sieci 123
5.2. Aspekty odmienności zarządzania ryzykiem w organizacji usieciowionej 128
5.3. Ryzyko operacyjne w kontekście decyzji o intensyfikacji relacji sieciowych 135
5.4. Współczesne koncepcje zarządzania strategicznego a problem ryzyka działalności przedsiębiorstwa w sieci międzyorganizacyjnej 138
5.5. Ryzyko przedsiębiorstwa działającego w sieci jako problem portfela inwestycyjnego 143
5.6. Ryzyko jako nieodłączny składnik sytuacji decyzyjnej 149
Zakończenie 153
Literatura 157
Spis rysunków 173
Spis tabel 174
Informacje o autorach 175