pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Tom 5. Perspektywa Baumanowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 264 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378500353
Data: 2025-04-07
48.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Mateusz Marciniak autor „Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej” podejmuje się trudnego zadania, dyskusji z założeniami Zygmunta Baumana, jednego z najchętniej czytanych i cenionych polskich socjologów ostatnich lat. Analiza baumanowskich postulatów, prognoz i apeli dotyczących zwłaszcza konsumpcyjnego podejścia do elementów życia społecznego, przebiega w sposób rzeczowy, solidny i przejrzysty. Treść opracowania charakteryzuje się wysoką erudycją autora oraz trafny dobór i krytyczne wykorzystanie dostępnego piśmiennictwa, oraz badań własnych.

Książka podejmuje dosyć ważne w aktualnej refleksji socjologicznej zjawiska. Wg. Baumana modelowy uczestnik społeczeństwa, konsument, wszystkie elementy rzeczywistości traktuje na wzór relacji z towarami konsumpcyjnymi. Zjawisko to dotyczy: czasu, przestrzeni, przedmiotów, innych ludzi, siebie, wartości i społeczeństwa. Wszystko podlega konsumpcji. Autor, na podstawie wyników badań przeprowadzonych wśród grupy studentów UAM stara się odpowiedzieć, czy takie podejście w istocie jest słuszne. Czy i jak dalece ukształtowanie orientacji konsumpcyjnej potwierdza tę koncepcję? Czy podejście Baumana nie jest już nieco zdezaktualizowane, czy było słuszne dotychczas, czy nazywanie społeczeństwa – konsumpcyjnym, nie było przekoloryzowaniem? Tytułowa orientacja konsumpcyjna dotyczy tego, na ile „konsumowanie” staje się podstawowym schematem poznawczym, na podstawie współczesnej młodzieży akademickiej. Wrażenie robi zwłaszcza empiryczne podejście do analizowanych teorii i wzorcowo ujęta metodologia cyklu badań nad wybraną grupą.

Można się zastanawiać, czy określanie konsumpcji duchem epoki – motorem współczesnych społeczeństw, jest uzasadnieniem słusznym. Z pewnością warto się nad zagadnieniem pochylić i spróbować poddać go weryfikacji, odczarować pewne zastane założenia. Jak słusznie zauważa prof. Czerepaniak-Walczak są to analizy uwalniające pojęcie konsumpcji i tego syndromu od statusu wytrychów albo ozdobników.

E-book „Orientacje konsumpcyjne młodzieży akademickiej. Tom 5. Perspektywa Baumanowska” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 48.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 13
Rozdział I
Dlaczego badanie konsumpcji? Z problematyki społeczeństwa konsumpcyjnego i jego kultury 19
Rozdział II
Kogo, co i jak badać? Orientacja konsumpcyjna jako kategoria analityczna w badaniach nad młodzieżą 57
Rozdział III
Nasilenie i interioryzacja orientacji konsumpcyjnej a modelowy konsument Zygmunta Baumana 101
Rozdział IV
Studenci o adekwatności do rzeczywistości Baumanowskiego modelu konsumenta 127
Rozdział V
Ukształtowanie orientacji konsumpcyjnej młodzieży akademickiej 139
Rozdział VI
Uwarunkowania orientacji konsumpcyjnej 153
Rozdział VII
Co i dla kogo wynika z rezultatów badań orientacji konsumpcyjnej? 183
Spis tabel 225
Spis schematów 227
Spis wykresów 228
Aneks 229
Bibliografia 241