pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Okiem filozofa Komunikacja cyfrowa

Autor:

Onora O’neill

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: epub, mobi
Ilość stron: 133 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301235987
Data: 2025-01-24
54.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

OKIEM FILOZOFA
KOMUNIKACJA CYFROWA
Technologie cyfrowe spowodowały znaczące zmiany w zakresie komunikacji. Stworzyły nowe możliwości, ale jednocześnie stały się źródłem wielu istotnych problemów. Z jednej strony nowe technologie umożliwiają nam komunikację z ludźmi na całym świecie, pozwalają docierać do określonych grup odbiorców, a także zwiększać zasięg przekazywanych przez nas treści. Z drugiej strony coraz trudniej jest nam ocenić, czy informacje, które do nas trafiają, są sprawdzone i wiarygodne.

W książce Okiem filozofa. Komunikacja cyfrowa brytyjska filozofka, Onora O’Neill, analizuje wyzwania, przed którymi stają odbiorcy w obliczu rozwoju komunikacji cyfrowej, a także wskazuje na najważniejsze problemy etyczne związane z wykorzystywaniem nowych technologii do komunikowania się z innymi ludźmi.

Okiem filozofa. Komunikacja cyfrowa to wnikliwe spojrzenie na kwestie dotyczące komunikacji, które daje nową perspektywę i skłania do refleksji.

W każdym tomie z serii Okiem filozofa powszechnie uznani myśliciele prezentują osobistą refleksję na tematy, z którymi spotykamy się w codziennym życiu.
Onora O’Neill – nosi tytuł Honorary Professor Emeritus na Uniwersytecie w Cambridge i zasiada w ławie posłów niezależnych Izby Lordów. Jest autorką licznych książek na temat Immanuela Kanta, etyki i filozofii polityki, między innymi Justice Across Boundaries (2016).

E-book „Okiem filozofa Komunikacja cyfrowa” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 54.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

PRZEDMOWA 7

CZĘŚĆ I: ZŁOŻONOŚĆ KOMUNIKACJI 11

1. PRESUPOZYCJE KOMUNIKACJI 13
Dostępność, zrozumiałość i podleganie ocenie 13
Poszerzanie zakresu dostępności: przekazywanie wieści 15
Niektóre ograniczenia komunikacji cyfrowej 17
Szerszy kontekst 20

2. AKTY I TREŚCI, NORMY I SZKODY 23
Akty mowy i treść wypowiedzi 23
Normy czy szkody? 25
Szkody w życiu prywatnym 27
Szkody w życiu społecznym 29
Normy i standardy komunikacji 31

3. KOMUNIKACJA I NOWE TECHNOLOGIE 35
Normy i osąd praktyczny 35
Starożytne normy komunikacji 39
Ostrzeżenie Sokratesa 40
Czytelnicy, słuchacze i widzowie 43
Tradycyjni pośrednicy 46

4. CYFROWE NADZIEJE 49
Obietnica łączności 49
„Przełamywanie” pośredników 52
Obawy i krytyka 55
Pośrednicy i demokracja 56

CZĘŚĆ II: NORMY I STANDARDY W POŁĄCZONYM ŚWIECIE 61

5. OBOWIĄZKI I PRAWA 1: WOLNOŚĆ WYRAZU 63
Prawa przed obowiązkami: zarys historyczny 63
Zwrot w kierunku praw: wolność wyrazu 66
Komunikacja czy wyrażanie? 68
Okoliczności zmieniają postać rzeczy 70
Szkody w życiu prywatnym i społecznym 72

6. OBOWIĄZKI I PRAWA 2: PRAWO DO PRYWATNOŚCI 76
Ogólne spojrzenie na kwestię prywatności 76
Cel prywatności 79
Ochrona danych i „dane osobowe” 80
Dane osobowe i dane wrażliwe 82
Świadomie wyrażona zgoda i dane osobowe 84
Prywatność w praktyce 85

CZĘŚĆ III: POLITYKA I ŁĄCZNOŚĆ 89

7. WŁADZA I ANONIMOWOŚĆ 91
Punkt zwrotny? 91
Obfitość propozycji 93
Odpowiedzialna komunikacja i anonimowość 96
Państwa i korporacje, klienci i użytkownicy 98
Anonimowość i prywatność 102
Anonimowość i demokracja 104
Pośrednicy po raz kolejny: starzy i nowi 106
Platformy i wydawcy 108
Ograniczanie anonimowości, poszerzanie odpowiedzialności 110

PRZYPISY 112

PROPOZYCJE LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCEJ 123

INDEKS 125