Okiem filozofa Komunikacja cyfrowa
Onora O’neill
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe PWN |
Format: | epub, mobi |
Ilość stron: | 133 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788301235987 |
Data: | 2025-01-24 |
Opis e-booka:
OKIEM FILOZOFAKOMUNIKACJA CYFROWA
Technologie cyfrowe spowodowały znaczące zmiany w zakresie komunikacji. Stworzyły nowe możliwości, ale jednocześnie stały się źródłem wielu istotnych problemów. Z jednej strony nowe technologie umożliwiają nam komunikację z ludźmi na całym świecie, pozwalają docierać do określonych grup odbiorców, a także zwiększać zasięg przekazywanych przez nas treści. Z drugiej strony coraz trudniej jest nam ocenić, czy informacje, które do nas trafiają, są sprawdzone i wiarygodne.
W książce Okiem filozofa. Komunikacja cyfrowa brytyjska filozofka, Onora O’Neill, analizuje wyzwania, przed którymi stają odbiorcy w obliczu rozwoju komunikacji cyfrowej, a także wskazuje na najważniejsze problemy etyczne związane z wykorzystywaniem nowych technologii do komunikowania się z innymi ludźmi.
Okiem filozofa. Komunikacja cyfrowa to wnikliwe spojrzenie na kwestie dotyczące komunikacji, które daje nową perspektywę i skłania do refleksji.
W każdym tomie z serii Okiem filozofa powszechnie uznani myśliciele prezentują osobistą refleksję na tematy, z którymi spotykamy się w codziennym życiu.
Onora O’Neill – nosi tytuł Honorary Professor Emeritus na Uniwersytecie w Cambridge i zasiada w ławie posłów niezależnych Izby Lordów. Jest autorką licznych książek na temat Immanuela Kanta, etyki i filozofii polityki, między innymi Justice Across Boundaries (2016).
E-book „Okiem filozofa Komunikacja cyfrowa” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 54.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
CZĘŚĆ I: ZŁOŻONOŚĆ KOMUNIKACJI 11
1. PRESUPOZYCJE KOMUNIKACJI 13
Dostępność, zrozumiałość i podleganie ocenie 13
Poszerzanie zakresu dostępności: przekazywanie wieści 15
Niektóre ograniczenia komunikacji cyfrowej 17
Szerszy kontekst 20
2. AKTY I TREŚCI, NORMY I SZKODY 23
Akty mowy i treść wypowiedzi 23
Normy czy szkody? 25
Szkody w życiu prywatnym 27
Szkody w życiu społecznym 29
Normy i standardy komunikacji 31
3. KOMUNIKACJA I NOWE TECHNOLOGIE 35
Normy i osąd praktyczny 35
Starożytne normy komunikacji 39
Ostrzeżenie Sokratesa 40
Czytelnicy, słuchacze i widzowie 43
Tradycyjni pośrednicy 46
4. CYFROWE NADZIEJE 49
Obietnica łączności 49
„Przełamywanie” pośredników 52
Obawy i krytyka 55
Pośrednicy i demokracja 56
CZĘŚĆ II: NORMY I STANDARDY W POŁĄCZONYM ŚWIECIE 61
5. OBOWIĄZKI I PRAWA 1: WOLNOŚĆ WYRAZU 63
Prawa przed obowiązkami: zarys historyczny 63
Zwrot w kierunku praw: wolność wyrazu 66
Komunikacja czy wyrażanie? 68
Okoliczności zmieniają postać rzeczy 70
Szkody w życiu prywatnym i społecznym 72
6. OBOWIĄZKI I PRAWA 2: PRAWO DO PRYWATNOŚCI 76
Ogólne spojrzenie na kwestię prywatności 76
Cel prywatności 79
Ochrona danych i „dane osobowe” 80
Dane osobowe i dane wrażliwe 82
Świadomie wyrażona zgoda i dane osobowe 84
Prywatność w praktyce 85
CZĘŚĆ III: POLITYKA I ŁĄCZNOŚĆ 89
7. WŁADZA I ANONIMOWOŚĆ 91
Punkt zwrotny? 91
Obfitość propozycji 93
Odpowiedzialna komunikacja i anonimowość 96
Państwa i korporacje, klienci i użytkownicy 98
Anonimowość i prywatność 102
Anonimowość i demokracja 104
Pośrednicy po raz kolejny: starzy i nowi 106
Platformy i wydawcy 108
Ograniczanie anonimowości, poszerzanie odpowiedzialności 110
PRZYPISY 112
PROPOZYCJE LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCEJ 123
INDEKS 125