pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Odpowiedzialność podmiotowa dzieci. Jak rozumieć i inspirować jej rozwój?

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: pdf
Ilość stron: 232 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788375877984
Data: 2025-04-07
19.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Książka jest zwieńczeniem badań nad odpowiedzialnością dzieci w młodszym wieku szkolnym. Autorka współuczestniczyła w pracy dzieci poprzez przebywanie z nimi podczas lekcji, prowadzenie warsztatów rozwijających taką wiedzę, umiejętności i postawy, które będą sprzyjały kształtowaniu odpowiedzialności. Setki godzin spędzonych z uczniami i ich nauczycielką, wiele rozmów i analiz pozwoliło Autorce sformułować wnioski, które pomogą zarówno studentom, jak i nauczycielom praktykom czy rodzicom, w zrozumieniu, czym jest odpowiedzialność i jakie czynniki sprzyjają jej kształtowaniu.

Czytelnik znajdzie w książce inspiracje zarówno koncepcyjne, jak i praktyczne, m.in. przegląd literatury przedmiotu, model odpowiedzialności podmiotowej, listę czynników związanych z wychowaniem, przykłady działań, które umożliwiają rozwiązywanie problemów, problemów jednocześnie wspierają odpowiedzialność uczniów, zestaw dwunastu propozycji scenariuszy zajęć oraz opis przebiegu prowadzonych warsztatów.

E-book „Odpowiedzialność podmiotowa dzieci. Jak rozumieć i inspirować jej rozwój?” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 19.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp
Podziękowania

Rozdział I

Renesans odpowiedzialności

Znaczenia słowa „odpowiedzialność”

Odpowiedzialność w filozofii

Odpowiedzialność w psychologii

Odpowiedzialność – cecha człowieka XXI wieku

Model odpowiedzialności podmiotowej

Podsumowanie



Rozdział II

„To ja ponoszę konsekwencje” – odpowiedzialność a rozumienie skutków własnych działań


Tworzenie obrazu rzeczywistości

Obraz rzeczywistości – fakty, interpretacje i opinie

Skutki własnych działań z różnych punktów widzenia – przypadek Bartka

Counseling jako sposób pokazywania skutków działań z różnych punktów widzenia

Konsekwencja, kara a odpowiedzialność

Zmiana zachowania przez konsekwencję, a nie przez karę – przypadek pierwszoklasistów Model kształtowania odpowiedzialności przez pokazywanie konsekwencji

Scenariusze zajęć

„Weekend na plantacji” – fakty i interpretacje a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej

„Podział dochodów rodziny” – skutki działań z różnych perspektyw a przyjmowanie odpowiedzialności podmiotowej

„Wydmuszka” – skutki działań a odpowiedzialność za podmiot


Rozdział III

„Mogę, ale nie muszę” – odpowiedzialność a poczucie wpływu i możliwość dokonywania wyborów


Potrzeba wpływu a odpowiedzialność

Poczucie skuteczności własnego działania a potrzeba granic

Poczucie kontroli nad sytuacją a poczucie wpływu

Wpływ i granice w różnych ideologiach edukacyjnych

Wdrażanie standardów jako kryteriów granic

Scenariusze zajęć

„Miasto” – odpowiedzialność za podejmowanie decyzji w sytuacji nieograniczonego wpływu

„Zakupy dla rodziny” – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu grupy

„Zakupy dla osoby” – odpowiedzialność za dokonywanie wyborów w imieniu drugiej osoby

„Gazeta” – odpowiedzialność za kształtowanie poglądów innych


Rozdział IV

„Znam te zasady”– odpowiedzialność a rozumienie reguł z perspektywy „Ja”