Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu |
Format: | |
Ilość stron: | 262 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323241997 |
Data: | 2025-01-24 |
36.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
O przedmiocie badań informatyki. Studium filozoficzne to spojrzenie na informatykę okiem filozofa. Jest próbą zdefiniowania informatyki jako nauki przez pryzmat badanych przez nią obiektów. W książce przedstawiono analizę filozoficzną zagadnień związanych z komputerami, programami komputerowymi oraz informacją.
E-book „O przedmiocie badań informatyki. Studium filozoficzne” - Wydawca: Uniwersytet im.Adama Mickiewicza w Poznaniu. Cena 36.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
WSTĘP 9
ROZDZIAŁ 1. KOMPUTER 19
1.1. Komputer jako urządzenie fizyczne 19
1.1.1. Komputer jako artefakt 24
1.1.2. Hardware versus software 33
1.1.3. Weryfikacja komputerów jako urządzeń 38
1.2. Komputer jako obiekt abstrakcyjny 42
1.3. Inne koncepcje komputera 44
1.4. Podsumowanie 46
ROZDZIAŁ 2. PROGRAM KOMPUTEROWY 51
2.1. Ontologia 54
2.1.1. Dualna natura programów komputerowych 54
2.1.2. Programy jako obiekty matematyczne 59
2.1.3. Programy jako wzorce 62
2.1.4. Kryteria identyczności programów 66
2.1.5. Specyfikacja 71
2.1.6. Implementacja 77
2.2. Epistemologia 83
2.2.1. Poprawność programów 84
2.2.2. Testowanie programów 86
2.2.3. Dowodzenie poprawności programów 93
2.3. Podsumowanie 114
ROZDZIAŁ 3. INFORMACJA 127
3.1. Definicje informacji 128
3.2. Wybrane teorie informacji 132
3.2.1. Matematyczna teoria komunikacji 133
3.2.2. Algorytmiczna teoria informacji 143
3.2.3. Teoria informacji Mazura 146
3.2.4. Teoria informacji semantycznej 153
3.2.5. Teoria informacji silnie semantycznej Floridiego 156
3.2.6. Teoria systemowa 170
3.2.7. Informacja jako wynik procesu 176
3.3. Filozofia informacji 181
3.4. Podsumowanie 184
ZAKOŃCZENIE 195
DODATEK. UWAGI NA TEMAT ONTOLOGII RZECZYWISTOŚCI WIRTUALNEJ 205
1. Wprowadzenie 206
2. Cechy wirtualnej rzeczywistości 208
2.1. Symulacja 209
2.2. Interaktywność 210
2.3. Sztuczność 212
2.4. Immersja 212
2.5. Teleobecność 215
2.6. Komunikacja sieciowa 215
2.7. Fikcjonalizacja 216
2.8. Hipertekst 216
2.9. Czas 217
3. Obiekty wirtualne jako symulacje 218
4. Wirtualność a fikcja 220
5. Ontologia rzeczywistości wirtualnej Gurczyńskiego 224
6. Ontologia obiektów wirtualnych Breya 228
7. Wirtualność a realność 232
8. Podsumowanie 236
BIBLIOGRAFIA 241
INDEKS 257
ROZDZIAŁ 1. KOMPUTER 19
1.1. Komputer jako urządzenie fizyczne 19
1.1.1. Komputer jako artefakt 24
1.1.2. Hardware versus software 33
1.1.3. Weryfikacja komputerów jako urządzeń 38
1.2. Komputer jako obiekt abstrakcyjny 42
1.3. Inne koncepcje komputera 44
1.4. Podsumowanie 46
ROZDZIAŁ 2. PROGRAM KOMPUTEROWY 51
2.1. Ontologia 54
2.1.1. Dualna natura programów komputerowych 54
2.1.2. Programy jako obiekty matematyczne 59
2.1.3. Programy jako wzorce 62
2.1.4. Kryteria identyczności programów 66
2.1.5. Specyfikacja 71
2.1.6. Implementacja 77
2.2. Epistemologia 83
2.2.1. Poprawność programów 84
2.2.2. Testowanie programów 86
2.2.3. Dowodzenie poprawności programów 93
2.3. Podsumowanie 114
ROZDZIAŁ 3. INFORMACJA 127
3.1. Definicje informacji 128
3.2. Wybrane teorie informacji 132
3.2.1. Matematyczna teoria komunikacji 133
3.2.2. Algorytmiczna teoria informacji 143
3.2.3. Teoria informacji Mazura 146
3.2.4. Teoria informacji semantycznej 153
3.2.5. Teoria informacji silnie semantycznej Floridiego 156
3.2.6. Teoria systemowa 170
3.2.7. Informacja jako wynik procesu 176
3.3. Filozofia informacji 181
3.4. Podsumowanie 184
ZAKOŃCZENIE 195
DODATEK. UWAGI NA TEMAT ONTOLOGII RZECZYWISTOŚCI WIRTUALNEJ 205
1. Wprowadzenie 206
2. Cechy wirtualnej rzeczywistości 208
2.1. Symulacja 209
2.2. Interaktywność 210
2.3. Sztuczność 212
2.4. Immersja 212
2.5. Teleobecność 215
2.6. Komunikacja sieciowa 215
2.7. Fikcjonalizacja 216
2.8. Hipertekst 216
2.9. Czas 217
3. Obiekty wirtualne jako symulacje 218
4. Wirtualność a fikcja 220
5. Ontologia rzeczywistości wirtualnej Gurczyńskiego 224
6. Ontologia obiektów wirtualnych Breya 228
7. Wirtualność a realność 232
8. Podsumowanie 236
BIBLIOGRAFIA 241
INDEKS 257